• MOTY2017

barnsäng på flyget?

Hej!

Åker till Dubai med en 21 månader gammal pojke till hösten, vi åker med turkish airlines och jag har hört att dom har barnsängar som dom kan montera upp för en.
    min fråga är då om det är någon som känner igen det? har ni använt den och hur fungerar den? hur stor är den? jag själv har nog aldrig ens sett en sån fast jag har rest mycket med turkish...
    är även tacksam om någon vill dela bilder som dom har tagit på en sån, säg bara till så kan ni få mejladress. 

tacksam för svar Skrattande

• Svar på tråden barnsäng på flyget?
  • EpicNurse

Tror det brukar vara för spädbarn bara. Alltså att det finns en ålders- och viktgräns, samt att det bara går att fästa sängarna på ett fåtal platser. Så ring till flygbolaget och hör!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Carambolan

Bassinet kallas det. Det brukar finnas på vissa platser på långflyg. Jag har aldrig sett det på en så kort resa som till Dubai, men de kan säkert ordna det om det ändå råkar finnas på planet. De brukar ha viktgrän på 10-12 kg.

• Carambolan

Bildgoogla på bassinet seat så ser du hur de ser ut

• gruvan

Jag har flugit med bebis flera gånger med olika flygbolag och olika typer av bassinetts. Min snart 1-åring är på gränsen för att ligga i dem nu. Sen är det ju en viktgräns också så även om ditt barn får plats kanske han ändå är för tung. Som andra skrev är det bra att ringa och förboka för de är populära hos familjer med bebisar. Det är skönt att kunna sätta barnet där när man äter t ex. Däremot måste man ha barnet i knät när bältesskylten lyser så när vi flög Hong Kong Auckland för några månader sedan var jag tvungen att ha bebisen i knät större delen av de tolv timmarna ändå.

• Duckan

En allmän googling gav detta svar:

Beställ baby bassinet: Om du flyger med spädbarn (upp till ca 1 år) kan man på de flesta flygplan (beroende av bolag och flygplanstyp) beställa baby bassinet. Detta är en säng (korg) som monteras på väggen framför dig där barnet kan sova.

Korgarna är ganska små så det låter rimligt att det är åldersgränsen oavsett bolag.
    Vi har flugit Stockholm-Dubai många gånger och resan är ganska kort och barnet sover ok mellan oss tycker vi.

• FruNyfiken

Vi flög Stockholm-München-Dubai med tvillingar och hade säng mellan München-Dubai. Otroligt lättsam flygresa, de sov som stockar båda vägarna. Men det finns bara plats för ett visst antal, så ring och boka så fort du kan!

Svar på tråden barnsäng på flyget?