• livbojen

    Mc-körkort

    Hej!

    Vill börja ta mc-kort och undrar om det är någon som har efarenhet av att ta det utan att ha B-körkort?

    Är man helt körd från början om man inte har B-kort eller finns det hopp om att fixa det ändå?

    Tar gärna emot tankar och och eventuella råd :)

  • Svar på tråden Mc-körkort
  • Rabarbapuppa

    Det låter kul!
    Jag tog kort för lätt MC, då måste man vara 16 år. Jag tog inte körkort för bil förrän jag var 18 år. Så det går naturligtvis helt ok att ta körkort för MC utan att man tidigare har kört bil (B-kort) i trafiken innan. 

    /Puppa

  • livbojen

    Tack för svar! :) Tänker mig kort för tung mc.:) Kanske tar mig vatten över huvet.


    Rabarbapuppa skrev 2017-05-29 14:10:24 följande:

    Det låter kul!

    Jag tog kort för lätt MC, då måste man vara 16 år. Jag tog inte körkort för bil förrän jag var 18 år. Så det går naturligtvis helt ok att ta körkort för MC utan att man tidigare har kört bil (B-kort) i trafiken innan. 

    /Puppa


  • Bjoer

    Enda skillnaden är ju att du inte har trafikvana och teori gratis från B-körkortet. Så det blir lite besvärligare i början när du måste lära dig hantera motorcykeln OCH trafiken samtidigt. Men så är det ju för att som tar B-kort först ocskå, fast att hantera bilen OCH trafiken. Så jag tror inte det är speciellt svårt. Tog själv MC 6 månader efter bil och det kändes lätt. Men så hade jag övningskört mycket privat också.

  • livbojen

    Så sant så! Man måste ju alltid börja i någon ände :)


    Bjoer skrev 2017-05-29 15:40:06 följande:

    Enda skillnaden är ju att du inte har trafikvana och teori gratis från B-körkortet. Så det blir lite besvärligare i början när du måste lära dig hantera motorcykeln OCH trafiken samtidigt. Men så är det ju för att som tar B-kort först ocskå, fast att hantera bilen OCH trafiken. Så jag tror inte det är speciellt svårt. Tog själv MC 6 månader efter bil och det kändes lätt. Men så hade jag övningskört mycket privat också.


  • Rabarbapuppa
    livbojen skrev 2017-05-29 15:22:30 följande:

    Tack för svar! :) Tänker mig kort för tung mc.:) Kanske tar mig vatten över huvet.


    Ja, tung eller lätt MC spelar ingen roll, det är samma övningar och kunskapsprov och manöverkunskaper för båda. Men det är inga konstigheter, En MC fungerar likadant rent fysiskt oavsett om den är lite större än den 125'a jag hade på min tid. 
    Tvärtom tror jag tung MC kan nästan vara lite lättare, de går rätt stadigt och tryggt om det är en vettig hoj. 

    Jag tog för lätt MC i slutet på 80-talet när olycksrisken på dessa var hög (många ungdomar ville köra 125'a) så det var ganska tuffa krav på att få just A-kort. Min körskollärare erkände vid något tillfälle att "vi granskar er på 125'a hårdast".
    Jag hade igen trafikvanan väldigt mycket när jag sen tog B-kort för bil.

    /Puppa 
  • Anonym (Henrik)

    Jag tog också lätt MC-kort vid 16, sedan uppgraderade jag det till tung när jag var 18år (är 23 idag). Mitt b-körkort tog jag 6 månader efter mitt tunga kort. Så du är verkligen inte "helt körd". Ger du dig fan på att ta det så kommer du göra det :)

  • livbojen

    Känner mig sjukt motiverad och pepp på det. Är det nåt jag är så är det envis och lite lätt överambitiös. Tror det kan vara en stor fördel att jag är så inriktad på att klara det!

    Började tveka lite när alla i min närhet skrattade lite lätt åt mina mc- visioner. Så blev lite osäker.


    Anonym (Henrik) skrev 2017-05-30 15:23:12 följande:

    Jag tog också lätt MC-kort vid 16, sedan uppgraderade jag det till tung när jag var 18år (är 23 idag). Mitt b-körkort tog jag 6 månader efter mitt tunga kort. Så du är verkligen inte "helt körd". Ger du dig fan på att ta det så kommer du göra det :)


  • Rabarbapuppa
    livbojen skrev 2017-05-30 17:05:44 följande:

    Känner mig sjukt motiverad och pepp på det. Är det nåt jag är så är det envis och lite lätt överambitiös. 


    Jag tror att det är just de här egenskaperna som gör att vi inom snar framtid kommer att se dig på MC.

    Jag var väldigt envis, jag övade mycket teknik/balans. Jag delade mentalt in min uppkörning i tre delar där jag hade som målsättning att minst två av dem skulle gå med ryggmärgen så att jag kunde fokusera totalt på den tredje, på det sättet minskade nervositeten lite. Det skriftliga provet var liksom ingenting, det ska man bara sätta. Så det är bara att plugga. Sen fokuserade jag på tekniken, manövrarna och bromsproven. Detta skulle jag känna mig avslappnad med för att kunna fokusera helt på körningen i trafik som är lite mer dynamisk eftersom trafiken runt om är ständigt föränderlig. Det råkade vara närmast storm när jag körde upp, regnet stod som spön i backen och jag tvingades göra bromsproven på en spegel av vatten. Men just eftersom jag envist tränat detta så var jag lugn och hade väldig känsla för körskolehojen, och allt detta gick bra. Då kunde jag koppla av allt detta och istället koncentrera mig på körningen i trafik.
    Jag gjorde tyvärr en tabbe att jag låg för länge i fel fil inför en kommande avfart, (skulle varit mer förberedd och legat redan från början i rätt fil) och det var som sagt stenhårt, så han kuggade mig. Men efter några veckor körde jag upp igen och då satt det. 

    Lycka till!

    /P
  • holidodi

    Det går bra att ta körkort för motorcykel om man inte har för bil. Men det blir mer jobb. Dvs mer läsa. Ta lektionerna på trafik skolan, det ger en hel del om du inte tidigare har körkort. Gör bara teroin på en vanlig trafik skola på orten. Sen åker du iväg och gör själva körningen med en intensiv vecka någon annanstans. Annars mjölkar de dig på pengar om du gör det på en vanlig trafik skola. Lycka till och välkommen in i motorcykel gemenskapen.

Svar på tråden Mc-körkort