• livbojen

Mc-körkort

Hej!

Vill börja ta mc-kort och undrar om det är någon som har efarenhet av att ta det utan att ha B-körkort?

Är man helt körd från början om man inte har B-kort eller finns det hopp om att fixa det ändå?

Tar gärna emot tankar och och eventuella råd :)

• Svar på tråden Mc-körkort
  • livbojen

Tack för svar! :) Tänker mig kort för tung mc.:) Kanske tar mig vatten över huvet.

Rabarbapuppa skrev 2017-05-29 14:10:24 följande:

Det låter kul!

Jag tog kort för lätt MC, då måste man vara 16 år. Jag tog inte körkort för bil förrän jag var 18 år. Så det går naturligtvis helt ok att ta körkort för MC utan att man tidigare har kört bil (B-kort) i trafiken innan. 

/Puppa

• livbojen

Så sant så! Man måste ju alltid börja i någon ände :)

Bjoer skrev 2017-05-29 15:40:06 följande:

Enda skillnaden är ju att du inte har trafikvana och teori gratis från B-körkortet. Så det blir lite besvärligare i början när du måste lära dig hantera motorcykeln OCH trafiken samtidigt. Men så är det ju för att som tar B-kort först ocskå, fast att hantera bilen OCH trafiken. Så jag tror inte det är speciellt svårt. Tog själv MC 6 månader efter bil och det kändes lätt. Men så hade jag övningskört mycket privat också.

• livbojen

Känner mig sjukt motiverad och pepp på det. Är det nåt jag är så är det envis och lite lätt överambitiös. Tror det kan vara en stor fördel att jag är så inriktad på att klara det!

Började tveka lite när alla i min närhet skrattade lite lätt åt mina mc- visioner. Så blev lite osäker.

Anonym (Henrik) skrev 2017-05-30 15:23:12 följande:

Jag tog också lätt MC-kort vid 16, sedan uppgraderade jag det till tung när jag var 18år (är 23 idag). Mitt b-körkort tog jag 6 månader efter mitt tunga kort. Så du är verkligen inte "helt körd". Ger du dig fan på att ta det så kommer du göra det :)

Svar på tråden Mc-körkort