• Äldre 29 May 15:46
    4499 visningar
    3 svar
    3
    4499

    Timanställd vs fakturera jobb

    Jag har idag en timanställning där jag har fasta timmar samt rycker in vid behov. Just nu går det inte så bra för min arbetsgivare som nog måste dra ner på mina timmar.

    Arbetsgivaren kom med ett förslag att jag skulle starta eget företag och fakturera mina timmar istället, då det är dyrt att ha anställda. Hur ska jag tänka när jag räknar? Det går ju inte bara att ta summan som jag har i lön idag utan där är ju andra avgifter som tillkommer, såsom försäkringar semesterlön pensioner o.dyl.

  • Svar på tråden Timanställd vs fakturera jobb
  • Äldre 29 May 17:11
    #1

    Det går att vara "egenanställd". Då är ett företag mellanhand: de fakturerar och du är timanställd hos dem. En kompis använder Frilans Finans. Det kan vara knepigt om du stämplar upp (men som egenföretagare får du ju inte stämpla alls)


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 29 May 18:21
    #2

    Det är du som kommer förlora på en sån grej. Det är precis lika dyrt att anställa någon som att hyra in någon med samma lön som du har idag. Skillnaden är att när du är anställd betalar de in arbetsgivaravgiften och de sociala avgifterna, har du eget företag betalar du in det. Men för att få samma lön som idag måste du få pengar av dem till avgifterna. Lika dyrt för dem alltså om inte du minskar på din lön...
    Säg nej till att ha eget företag, bli arbetslös istället och sök nytt jobb. Det är med största sannolikhet det bästa för din ekonomi.

  • Äldre 29 May 21:29
    #3

    Har de inte råd att ha dig anställd så har de inte råd att betala dig rimlig timpenning. Förutom att du själv ska betala in till Skatteverket är det mycket pappersarbete. Då måste köpa in bokföringsprogram och lägga ner mycket administrativ tid.

    Tacka vänligt nej och sök annan tjänst.

Svar på tråden Timanställd vs fakturera jobb