• oroligsåjagdör

    Tog grav.test idag, gravid i v4+4 och har druckit alkohol!!

    Hjälp, jag har just kommit hem från en veckas semester och druckit ett glas vin varje lunch och sen mkt vin på kvällarna ända tills igår. Och tog gravtest idag och det visar sig att jag är i v.4+4 eller 4+5. Jag har varit rejält glad några kvällar så jag anar att jag skadat fostret. Jag är livrädd och bokat in en abort. Jag sa till kliniken att jag inte vågar föda barnet pga detta och de sa bara ok och gav mig en tid. Jag tog ett test innan semestern som visade neg så jag trodde ju inte det blev något. Jag är livrädd och jättearg på mig själv och kommer aldrig mer dricka!!! 

  • Svar på tråden Tog grav.test idag, gravid i v4+4 och har druckit alkohol!!
  • Any80

    Har druckit innan jag fick veta att jag e gravid med båda barnen och dom e friska tonåringar idag

  • Svansjön

    Jag har druckit alla mina graviditeter fram tills jag plussat. Har friska barn! Så du ska nog inte oroa dig om du slutar dricka nu.
    Har en vän som struntade i alla "regler" och tog ety glas vin då och då samt åt alla sorts ostar och salami/kött. Hon fick en fullt frisk pojk. Nu rekommenderar jag ju inte att du kan strunta i alla råd och anvisningar. Men kan nog säga att de flesta har druckit fram till plusset.

  • GrönaDruvan

    Tror absolut inte det är någon fara. Den lilla tar än sålänge bara näring från gulsäcken så vad du dricker o äter påverkar inte embryot nu. Sen såklart så hade det varit bättre att låta bli, men från och med nu låter du såklart bli och det kommer gå jättebra ska du se.

  • viseversa

    Ingen fara. Embryot tar inte näring från dig i början utan från gulesäcken. Du kan behålla barnet med gott samvete.

  • viseversa

    Btw så drack jag dagen innan jag plussade med barn nr 5 fyllde år och var ute på krogen med kompisar. Han är fullt frisk idag.

  • princess77

    Helgen innan jag plussade var jag på två stora fester och drack en massa vin,skumpa och drinkar. När jag berättade detta för barnmorskan bara log hon och sa,bara det inte fortsätter nu :)

    Ingen fara alls,fostret tar ingen näring från dig på ett par veckor och det har inte tagit skada av detta.

  • Summerchild

    Samma här har druckit innan jag visste och det var väl typ i v 5-6 och syrran ännu längre v 8 .... men hon fick en frisk pojke..... jag har aldrig varit orolig sådär tidigt.....får nu 4e barnet och eftersom jag inte får vara anonym så kan jag tyvärr inte berätta vad jag gjorde i början av den 4e graviditeten innan jag visste.... men slut på fest sen dess. Hade jäkligt skojigt till dess iaf :) busigt värre

    Har du kontakt med blivande fader eller blev du gravid på semestern med nån okänd kille?

  • oroligsåjagdör

    Vi har 3 barn och minsta är 8 år, detta var inte planerat. Jag sitter i en jobbig arbetssituation där de varslar folk hej villt, passar inte att bli gravid nu. Sen har jag läst att alkohol visst påverkar fostret 5, det finns underlag för det! Väldigt kritisk period! Och om jag tagit något glas vin hade jag inte oroat mig, men nu var det mkt mkt vin så att jag till och med var bakis för några dagar sedan! Jag kommer oroa mig hela graviditeten, bättre att börja om och göra rätt känner jag!

Svar på tråden Tog grav.test idag, gravid i v4+4 och har druckit alkohol!!