HejSara skrev 2017-05-31 17:26:38 följande:
Är det risk för alla med Gbs att föda tidigt? Eller är det olika och hur är förlossningen när man har Gbs värre eller är den "normal"? Förlåt för frågorna men fick som sagt reda på detta väldigt nyligen och sent i graviditeten och känns lättare att höra från mammor med erfarenheter
Ja det är en risk men det som framförallt är farligt är om man har gbs och inte vet om det. Håller man koll på nivåerna så går det oftast bra. Jag har haft gbs i två graviditeter, det har gått bra. Ena ungen kom lite tidigt, 3v före BF och det är ju inte så särskilt tidigt heller. Vattnet gick helt utan förvarning. Som jag förstått det så blir fosterhinnan svagare av gbs och då kan vattnet gå. Förlossningen startade sen spontant efter två dygn och allt gick bra.
Med nästa tog jag det lugnare på slutet och jag gick tiden ut. Vet förstås inte om det berodde på att jag tog det lugnt eller på något annat.
Båda förlossningarna var väldigt snabba, barnet hinner då inte få så mycket antibiotika, å andra sidan minskar risken att barnet smittas när tiden i förlossningskanalen är kort.