• Bunny s

Varför blir jag inte gravid? 25 år!

Anonym (Chilla) skrev 2017-05-30 06:27:35 följande:

Chilla, för mig och exet tog det 1,5 år av försök trots att inget var fel. Sen blev det ingen bebis av andra anledningar. Men min nya blev jag spontant gravid efter 5 månader.

Så de ser jätte olika ut. Ligg varannan dag så kommer ni pricka in ägglossningen, och det är helt normalt att det tar upp mot 1,5 år att bli gravid.

Jag tycker inte man kan säga att det är helt normalt att det tar 1.5 år att bli gravid eftersom det uppenbarligen inte räknas som normalt då vården erbjuder en fertilitetsutredning om man inte lyckats under 1 år. 

Så till ts, upp till 1 år räknas som normalt. 

Mitt förslag till dig är att börja analysera din kropp för att se om du kan märka förändringar under cykeln som tyder på att du har ägglossning. Man kan ofta märka av att flytningarna ändras och ev känna ägglossningssmärta. Du kan också testa med ägglossningstest för att se om de ger utslag som tyder på att du troligen ska få ägglossning. För att säkerställa att ägget släppte så kan man tempa sig för att se den lilla temperaturhöjningen som sker efter äl. Sök på natural cykles. 

Eftersom du känner en oro kring att din cykel ändrats och att du inte blivit gravid så kan du söka på " pco:s " för att kolla om symtomen stämmer på dig. Om inte så kan du släppa den tanken. Det är en ganska vanlig hormonrubbning som jag och 15 % av alla kvinnor har. Men i så fall så finns det hjälp att få för att få igång ägglossningen 😊

Jag vet inte mycket om droger kan försämra spermierna så här efteråt. Jag skulle dock inte tro det eftersom det hela tiden produceras nya. Om man röker eller tar droger så kan man åtminstone tillfälligt försämra sina spermier som då blir slöa. Prova att googla lite om det hela. 

Lycka till! 
Svar på tråden Varför blir jag inte gravid? 25 år!