• LaFontaine

Tokigt varm lägenhet - ingen respons från berörda

Vi bor, sedan tre år tillbaka, i en nybyggd hyreslägenhet. Vi flyttade in en vintermånad, men märkte ganska snabbt att det tidigt blev väldigt varmt i lägenheten. Från mars har vi lätt 24-25 grader inomhus, självklart utan några påslagna radiatorer. Från maj ligger vi på 26 grader och under sommaren är det sen olidligt. Först kring september/oktober kommer vi ner på normalare temperaturer, fortfarande utan några radiatorer igång.

Vi har så klart påtalat detta för hyresvärden som inte förstod någonting alls. Samtidigt som vi hade 24 grader hade grannen på annat våningsplan 17 grader.

Redan första året kopplade vi in hyresgästföreningen. De skickade då ut mätdosor och återkopplade sedan att vi absolut hade för höga temperaturer, men de tänkte inte göra nåt mer åt det, för det brukade ändå inte ge något.

Vi har också haft miljöförvaltningen inkopplad, redan första sommaren. De kom och mätte och konstaterade att vi hade det alldeles för varmt. Vid den tidpunkten ägdes fastigheten av ett annat hyresbolag. Dessa meddelade, utan att specificera vad, att de gjort korrigeringar. Med detta var miljöförvaltningen nöjda.

I år har vi återigen anmält ärendet till miljöförvaltningen, för problemet kvarstår också till den tredje sommaren. Det är snart två månader sen och de har fortfarande inte varit hos oss för att mäta temperaturer. Vår hyresvärd hävdar nämligen att de varit hos oss och lämnat mätdosor och att de väntar in svar från dessa. Dessa svar väntar nu miljöförvaltningen på. Och de lär få vänta. För ingen har varit hos oss och gjort mätningar. Men trots att vi meddelat kommunen detta väntar de alltså fortfarande på resultatet, ett resultat som för övrigt skjuts på hela tiden.

Vad mer kan vi göra? Vintertid är lägenheten perfekt, området är alldeles underbart och lägenheten är egentligen perfekt, både planmässigt och ytmässigt. Men det börjar bli oerhört tufft att ha det så varmt. I fjol var jag höggravid, varpå vi fick hyra en annan bostad under sommaren, för jag höll på att svimma hemma. Nu har vi en bebis, som i förra veckan fick uppsöka läkare med misstänkt urinvägsinfektion då urinet var både mörkt och illaluktande. Det visade sig att hon bara var uttorkad, trots att vi petar i henne både ersättning och extra vätska.

Hur går man vidare, förutom att flytta?

• Svar på tråden Tokigt varm lägenhet - ingen respons från berörda
  • sandlilja

Jag har ingen aning om det juridiska, har aldrig bott i hyreslägenhet. Men ett tips för att ni ska må bra under tiden ni bråkar med hyresvärden är att köpa en liten luftkonditioneringsapparat. Eller googla *hyr luftkonditionering* så kan ni hyra en över sommaren om ni tror att det ordnar sej sen.

• LaFontaine
    sandlilja skrev 2017-05-30 10:11:05 följande:

Jag har ingen aning om det juridiska, har aldrig bott i hyreslägenhet. Men ett tips för att ni ska må bra under tiden ni bråkar med hyresvärden är att köpa en liten luftkonditioneringsapparat. Eller googla *hyr luftkonditionering* så kan ni hyra en över sommaren om ni tror att det ordnar sej sen.

Vi tittade på det, men förstod att luften skulle bli mycket torrare inomhus och det är redan väldigt, väldigt torrt här. Annars var det ett bra tips!
  • Birgitta02

Min dotter har samma som du TS. Hon bor direkt under taket av plåt. 35 gr inomhus på sommaren. Och alldeles lagom på vintern. Inte mycket att göra åt. I så fall måste man bryta upp taget och bygga på annan isolering. Luftkonditionering. Och då och då kan man köra en luftfuktare. Jäkligt bra för växterna dessutom. Och luftrören. De flesta har väldigt torr inomhusluft så alla borde ha luftfuktare hemma.

• LaFontaine
    Birgitta02 skrev 2017-05-30 13:17:27 följande:

Min dotter har samma som du TS. Hon bor direkt under taket av plåt. 35 gr inomhus på sommaren. Och alldeles lagom på vintern. Inte mycket att göra åt. I så fall måste man bryta upp taget och bygga på annan isolering. Luftkonditionering. Och då och då kan man köra en luftfuktare. Jäkligt bra för växterna dessutom. Och luftrören. De flesta har väldigt torr inomhusluft så alla borde ha luftfuktare hemma.

Fast vi bor inte direkt under plåttak. Vi bor i mitten av huset, med lägenheter både under och över.

I vårt hus är det uppenbart att något är fel på värmesystemet. Lägenheten bredvid vår har jättekallt hela vintrarna. Vi har satt upp gardiner för mörkläggning, men det gör knappt en halv grads skillnad, eftersom solvärmen redan kommit in. För att få effekt skulle vi behöva sätta upp markiser på utsidan, men det får vi inte enligt hyreskontraktet.
  • Birgitta02
    LaFontaine skrev 2017-05-30 13:26:45 följande:
    Fast vi bor inte direkt under plåttak. Vi bor i mitten av huset, med lägenheter både under och över.

I vårt hus är det uppenbart att något är fel på värmesystemet. Lägenheten bredvid vår har jättekallt hela vintrarna. Vi har satt upp gardiner för mörkläggning, men det gör knappt en halv grads skillnad, eftersom solvärmen redan kommit in. För att få effekt skulle vi behöva sätta upp markiser på utsidan, men det får vi inte enligt hyreskontraktet.
    Knepigt.
  • Decx

24grader i mars fast radiatorerna är avstängda.

Vart kommer värmen ifrån? Det borde faktiskt märkas ganska tydligt.

• Birgitta02

Nåt är ju helfel. Du skriver: Samtidigt som vi hade 24 grader hade grannen på annat våningsplan 17 grader. 17 gr är på tog för lågt, det hade jag på vintrarna i min lght. Frös som fan. Och 24-25 gr är för högt. Så nåt är väldigt fel hos er. Jag misstänker att den som isolerat bostäderna har varit otroligt slarviga, använt fel material, inget material alls, och kanske överhuvudtaget fuskat lite här och var. Och DET blir jäkligt svårt att komma åt.

Vi har frusit som tusan i vår fastighet på vintern. Det visade sig att fasaden läckte som ett såll. Nu är renoveras fasaden och vi får nya fönster och hoppas slippa frysa nästa vinter. Likaså har det blivit väldigt varmt pga läckande fönster och läckande fasad på sommaren. Solen ligger på hela dagarna och värmen går inte att fly från.

Så det KAN vara fel på själva byggnaden TS. Den som äger fastigheten borde se till att få igenom en rejäl genomgång av fastigheten. Den är nybyggd säger du. Och problem finns alltså från början. Och det kan vara vilket fel som helst. Kontakta hyresgästföreningen och fråga hur man kan felsöka sånt här.

• LaFontaine
    Decx skrev 2017-05-30 13:49:00 följande:

24grader i mars fast radiatorerna är avstängda.

Vart kommer värmen ifrån? Det borde faktiskt märkas ganska tydligt.

Vi vet att luften som kommer in i lägenheten håller 22 grader. Börvärdet är satt på 16 grader, så nåt knas händer på väg till oss.

Vi har också stora fönster, men trots mörkläggande gardiner händer inte mycket.

Byggnaden är byggd för att vara så energieffektiv som möjligt. Det är väldigt tydligt att den lagrar värme väldigt länge. Även med en veckas kyla ute sjunker inte temperaturen inomhus mer än någon grad.

Både gamla och nuvarande hyresvärd hävdar att de justerat något någonstans, men ingen specificerar vad och var.
  • LaFontaine
    Birgitta02 skrev 2017-05-30 13:59:41 följande:

Nåt är ju helfel. Du skriver: Samtidigt som vi hade 24 grader hade grannen på annat våningsplan 17 grader. 17 gr är på tog för lågt, det hade jag på vintrarna i min lght. Frös som fan. Och 24-25 gr är för högt. Så nåt är väldigt fel hos er. Jag misstänker att den som isolerat bostäderna har varit otroligt slarviga, använt fel material, inget material alls, och kanske överhuvudtaget fuskat lite här och var. Och DET blir jäkligt svårt att komma åt.

Vi har frusit som tusan i vår fastighet på vintern. Det visade sig att fasaden läckte som ett såll. Nu är renoveras fasaden och vi får nya fönster och hoppas slippa frysa nästa vinter. Likaså har det blivit väldigt varmt pga läckande fönster och läckande fasad på sommaren. Solen ligger på hela dagarna och värmen går inte att fly från.

Så det KAN vara fel på själva byggnaden TS. Den som äger fastigheten borde se till att få igenom en rejäl genomgång av fastigheten. Den är nybyggd säger du. Och problem finns alltså från början. Och det kan vara vilket fel som helst. Kontakta hyresgästföreningen och fråga hur man kan felsöka sånt här.

Vi har haft hgf inkopplade tre gånger. En flatare och sämre organisation har jag sällan stött på. Vi gick ur nu, då de återigen konstaterat att det var för varmt men valt att inte driva det vidare eftersom det blir för "komplicerat" och man sällan vinner i frågan.
  • Birgitta02
    LaFontaine skrev 2017-05-30 14:43:17 följande:
    Vi vet att luften som kommer in i lägenheten håller 22 grader. Börvärdet är satt på 16 grader, så nåt knas händer på väg till oss.
    Vi har också stora fönster, men trots mörkläggande gardiner händer inte mycket.
    Byggnaden är byggd för att vara så energieffektiv som möjligt. Det är väldigt tydligt att den lagrar värme väldigt länge. Även med en veckas kyla ute sjunker inte temperaturen inomhus mer än någon grad.

Både gamla och nuvarande hyresvärd hävdar att de justerat något någonstans, men ingen specificerar vad och var.
    Men KRÄV att få fram de papper som gäller! Nu kan ni inte få juristen att sätta ihop en skrivelse då ni gått ur, men det måste finnas papper på allt de gör. Har man årsmöten i hyresrätter (som i bostadsrättsföreningar)?
Svar på tråden Tokigt varm lägenhet - ingen respons från berörda