• Wronk

IVF med PGD

Hejsan.

Jag och sambon ska till hösten gå igenom IVF med PGD då vi efter x antal år och missfall äntligen fått en diagnos. Jag har något som heter balanserad recioproc translokation. Det vill säga en kromosomavvikelse där en del av kromosom 9 har bytt plats med en del av kromosom 3.

Jag undrar nu om det finns någon eller några som också ska gå igenom denna form av IVF och vill följas åt alternativt om det finns någon/några som gått igenom denna typ av ivf och vill berätta om sin upplevelsen.

Mvh//Veronica

• Svar på tråden IVF med PGD
  • Anonym (Qwerty)

Det finns jättemånga! Det finns en bra svensk grupp på Facebook som är väldigt aktiv. Där finns också en väldigt aktiv grupp för de med balanserad translokation. Den är dock amerikansk med flest amerikanska medlemmar, (men det finns folk från hela världen också), så det är väldigt mycket snack om sjukförsäkringar där.

Tror att du får väldigt mycket mer respons i de grupperna än i den här tråden.

Vet du var dina brytpunkter sitter? Har själv BT på 6 och 14

• HusMusen

Hej.

Jag och min man ska genomgå ivf med Pgd då han har en balanserad translokation.

Jag började med nässpray den 18 maj och ska till läkaren på fredag för att se om jag är nedreglerad. Förhoppningvis börjar jag med sprutorna då.

Hur långt har ni kommit i utredningen? Vart ska ni göra ivf? Vi gör i Göteborg på Sahlgrenska.

• Wronk

Åh stort tack för svar. Ska absolut gå in på fb och kolla där.

Jag har att en av de nedre delarna bytt plats på kromosom 3 och 9.

Jag har haft otur med min diagnos så då det blev fel i kommunikationen mellan min läkare och labb. Min läkare trodde han fått svar på alla mina prover och sa till mig att jag var frisk och bara haft otur. För alla mina prover såg bra ut enligt honom.

Så jag och sambon tog 3 år och laddade upp mentalt för att försöka igen. Men efter att ha fått ytterligare 2 missfall till tog jag åter kontakt med min läkare. Efter mkt om och men skickade han mig vidare till en annan läkare.

Hon konstaterade då att detta blodprov angående kromosomavvikelser aldrig blivit besvarat.

Så nu 5 år senare har vi äntligen fått diagnos och vi var den 20e april på klinisk genetik på ks Solna. Så nästa steg blir IVF någon gång i höst på ks Solna.

Jag beklagar att ni som oss behöver gå igenom ivf med pgd, men kul att ni alleldes strax ska få börja med eran IVF resa. Hur lång tid tog det för er att få rätt diagnos och hur länge behövde ni få vänta på att få startid?

• MolnPGD

Hej! Jag och min sambo har genomgått första omgången pgd, han har en translokation på 10 och 13 (delar har bytt plats). Fick ut 15 ägg och 11 kunde odlas vidare vilket var väldigt bra, men efter analys var det endast två som inte hade obalanserad translokation. Vi har ca 1 på 18 att få ett friskt barn på egen hand enligt karolinskas genetiker så det var ju ändå ett bra resultat. Har haft sju missfall på 2.5 år.

Första sattes in för en månad sen, lyckades inte så nu väntar jag på nästa FET. Min kropp har varit lite i olag efter hormonbehandlingen så förutsättningar var kanske inte på topp!

Det är en tuff behandling som alla som gjort ivf vet, och ännu värre när det är så dåliga odds. Men känns ändå fint att försöka, vill så gärna ha ett barn som är "vårt". Lycka till och skriv om du har några frågor!

• HusMusen

Vad fruktansvärt att ni har fått vänta så länge och fått felaktig diagnos. Jag hoppas ni får all hjälp nu så ni äntligen kan få lyckas.

Vi var och gjorde utredning förra året i april. Det tog ganska exakt ett år innan vi fick komma till Sahlgrenska för vidare utredning och behandling.

Vi gjorde utredningen privat och den läkaren missade att skicka remissen till Sahlgrenska. Därför det tog extra lång tid. vi fick svar på utredningen i augusti att mannen har en translokation på 12 och 18.

Jag tycker ändå att det gick fort från det att vi kom till Sahlgrenska i vintras till att vi fick börja. Trodde vi skulle få börja i höst men så ringde dom för ca en månad sen och sa att dom har hittat translokationen och vi kan starta ett försök innan sommaren.

Molnpgd: Det är och har varit väldigt tufft. Det går i perioder. Just nu är det fruktansvärt då man önskar att allt ska gå på första. 15 ägg är jätte bra. Tråkigt att det bara blev två som var friska. Hoppas verkligen att den sista lyckas för er. Vet du när ni ska få göra FET?

Jag hoppas att jag också svarar bra på behandlingen. Ska till läkaren på fredag för att ta blodprov och sen får jag börjar med sprutorna. Ägguttag är planerat till vecka 24 om allt går som det ska.

Om det nu inte skulle funka för oss med ivf, då man bara får 3 försök i Sverige och det inte går att finsansiera det själv här, så kommer vi att gå vidare med donation. Hoppas vi inte behöver gå så långt.

Jag håller tummarna för oss alla!

• Jamanson

Varning för långt blaha blaha..

Åh vad glad jag är att jag hittade hit. Vi fick i november reda på att min man bar på en balanserad translokation som var anledningen till våra tre missfall. I början på januari var vi i Uppsala på klinisk genetik där de förklarade att pgd var det bästa alternativet för oss. Först i slutet av maj fick vi tillbaka svaret från Uppsala (de hade glömt bort att skriva svar) vi är från ett annat landsting och vårt landsting ville inte skicka oss vidare innan de fått ytterligare uppgifter därifrån. I slutet av maj skickades remissen och väntar på svar denna veckan :) som det ser ut nu får vi komma på första besök i Huddinge i aug/september. Är det fler som gjort i Huddinge som kan tala om händelseförloppet?

• HusMusen

Nu har vi gjort äggplock. Inte så farligt egentligen. Mest nervositeten som är värst. Hade väldigt ont efteråt men efter några timmars sömn så mår jag bättre.

Vi får svar på måndag om det blev några ägg befruktade och på tisdag, efter analysen är gjord, så blir det insättning om det finns friska embryon.

Jamanson: vi gjorde i Göteborg på Sahlgrenska så jag har tyvärr ingen erfarenhet av Huddinge. Skulle inte tro att själva händelseförloppet är så mycket annorlunda dock.

• Zinna80

Vi har varit på ett första besök i Huddinge i juni. Väntar på att de ska höra av sig så vi får komma igång med vårt första IVF/PGD-försök! De sa att vi troligtvis skulle få vänta 2-3 månader så det borde vara dags snart!

Min sambo har en balanserad translokation. Vi har 6 missfall och en lyckad graviditet(fick 2011 en fin liten tjej) bakom oss.

Vore kul att följas åt på vår "resa". Dock var det ju ett tag sedan det var aktivitet i tråden ser jag så ni kanske har kommit längre än oss.

• Zinna80

Någon som lyckats? Det var ju längesedan det var aktivitet i den här tråden.

Vi har gått igenom en fullständig IVF/PGD. 16 ägg, 8 befruktade, 4 som odlades och kunde tas prover på och frystes in. 1 embryo som var ?friskt? och kunde återföras för ca 2 veckor sedan. Tyvärr minus!! ???? Känns som att resan är lång och svår och chansen att det ska lyckas är liten, hopplöst!!

• Propppropppropp

Hej!

Jag och min sambo ha nu genomgått 2 omgångar med äggplock. IVF med PGD då jag är bärare av en balanserad translokation.

Och det är mellan kromosom 9 och 15, där 2 bitar ha bytt plats.

Första äggplocket blev det 11 ägg, 9 blev befruktade och bara 2 gick vidare till provtagning och frys.

Båda va obalanserade.

Försök nr2 blev det 19 ägg, 13 blev befruktade och av dom så gick 6st vidare till provtagning och frys.

Alla 6 va obalanserade.

• Zinna80
    Propppropppropp skrev 2018-04-23 19:31:35 följande:

Hej!

Jag och min sambo ha nu genomgått 2 omgångar med äggplock. IVF med PGD då jag är bärare av en balanserad translokation.

Och det är mellan kromosom 9 och 15, där 2 bitar ha bytt plats.

Första äggplocket blev det 11 ägg, 9 blev befruktade och bara 2 gick vidare till provtagning och frys.

Båda va obalanserade.

Försök nr2 blev det 19 ägg, 13 blev befruktade och av dom så gick 6st vidare till provtagning och frys.

Alla 6 va obalanserade.

Så jäkla jobbigt.....lider med dig/er! Har ni barn sedan tidigare? Gör ni IVF/PGD i Huddinge? Vi tar en paus från försök och hoppas på en lyckträff på egen hand. Har väl inga större förhoppningar men som sagt känns ganska hopplöst även med IVF/PGD.
Svar på tråden IVF med PGD