• lop23

Är ni era barn att svära!

Inte behöver man lära barn att svära! Det lär de sig på egen hand. Från andra barn och vuxna i omgivningen. Det är inte heller förskolans fel, barn snappar upp både här och där, man kan inte skydda dem mot influenser som man ogillar, man får hantera dem. 

Att försöka skälla på en 3-åring för att den ska sluta svära känns också ganska lönlöst. Istället kan man kanske förklara att orden är fula, att de låter illa, att en del människor blir ledsna av att höra svärord. Tveksamt om det går in hos en 3-åring men man kan ju försöka.

Sen tycker jag att svärord till viss del är normalt i vokabulären men det finns skillnad i hur det är okej att använda dem. Det är aldrig okej att säga svärord mot någon och som tillmälen, typ "ditt jävla pucko", din helvetes fitta". Men mer okej att svära åt något som händer, typ "jävlars" när man slår sig på tummen eller tappar hela tekoppen i soffan.

Rasistiska eller sexistiska eller ord som anspelar på funktionshinder är okej för mig att säga eller för mina barn att säga. För dem har jag förklarat vad orden betyder och varför det är elakt och sårande att använda dem. Men jag har äldre barn än 3 år. 

Många vuxna reagera också mer på vad barn använder för ord men reflekterar inte så mycket över vad de själva säger och på vilket sätt. Där kan man ju börja med sig själv och andra vuxna kring barnet.

Svar på tråden Är ni era barn att svära!