• MyFine

Nån som köpt dator på avbetalning?

Ja, jag behöver verkligen en ny dator. Min är en stenålders från när jag gick i 9an.. Och det är *hmm* alldeles jättemånga år sen... Och det är väl mer regel än undantag att den jävlas med mig. Startar om sig själv, hänger sig, jaa.. hittar på en massa olika hyss varje dag. Dessutom är den jävligt slö.
    Det jag undrar är då om det blir tokdyrt att ta en dator på avbetalning? Alltså, blir det många mer tusenlappar än om man köper den direkt? Har inte råd att punga ut med det vad en ny dator kostar på en gång. Men jag jobbar o tjänar hyfsat, så på avbetalning kanske jag har råd? Såg dessutom i reklambladet från Elgiganten idag att man får köpa en dator nu och betala i augusti. Datorn jag har tänkt mig kostar 7990:-, o då måste jag lägga undan 1300 spänn varje månad o spara. Borde väl gå.
    Den andra avbetalningen (300:- /mån) verkar ju bli svindyr i slutändan då det tillkommer en massa..

Jaja, nog babblande.. Nån som har några synpunkter? Är det en bra idé eller borde jag lägga ner?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Nån som köpt dator på avbetalning?
  • Venus

Det hela beror ju lite på vad du ska ha datorn till
    Rekommenderar inte många att köpa dator hos elgiganten eller andra sånna kedjor

Ska man använda den till att surfa på och skriva så visst, då funkar det, men ska man spela o diverse annat på den så är det bättre att gå till en riktig databutik...

Om man då dessutom ber dem om hjälp att plocka ihop en "no-name" dator så kan man komma undan ganska billigt
    Våra datorer som vi har här hemma kostar inte många kronor i månaden på avbetalning och inte heller kostar det mycket om någon datadel skulle gå sönder...

• Venus

Glömde Spara heller ihop pengarna o köp den kontant, avbetalning i all ära...
    Jättebra när man har en inkomst, men om något händer och inkomsten försvinner så är det inte kul att sitta med en avbetalning Och speciellt inte en som hägrar efter sommaren

• MyFine

Jag ska bara ha datorn till att surfa runt (hänga här såklart ) och pjollra på. Spela spel är jag inte så mycket för.
    Visst skulle man ju kunna spara ihop pengarna, men då får jag ju vänta ett halvår, och så länge klarar sig nog inte den här gamla burken.. Har fått starta om den en gång sen jag skrev ts:en..
    Tror jag kommer att ha inkomst efter sommaren oxå, då jag har fast jobb. Fast som du säger, man vet ju aldrig..
    Tack för dina synpunkter!

• Pappa DeNiro

Hmm ska du inte spela spel borde du kunna komma billigare undan, vill du ha en ny skärm eller har du kvar din gamla?

• Laire

Du kan ju göra som så att du betalar av mer än du behöver varje månad (köpte en TV på Elgiganten på avbetalning (via Handelsbanken Finans) och då valde man hur mycket man ville betala in. Man hade ett minimibelopp och om man betalade mer kortades tiden av.

Går inte det kan du ju välja en kortare avbetalningsperiod.

• MyFine

Pappa DeNiro: Skärmen är nog om möjligt ännu äldre än datorn så..
    Har faktiskt spanat in mig på en bärbar, mest för utrymmes skäl då vi bor rätt trångt.

• MyFine

Nämen, det där blev ju inte alls som det skulle.. *hmm*
    Såhär heter den då iaf, PACKARD BELL ENR1800SF

• Venus
    Du kan ju ta den på avbetalning på kanske 6 månader så blir det ju inte så mycket ränta o liknande...
    Man kan ju alltid betala in mer i månaden än vad man sätter upp datorn på...

Menar bara att du inte ska sitta i "skiten" om något händer, och det värsta jag vet är när de säger "Köp nu, betala sedan"... Vem vet hur ens ekonomi ser ut efter sommaren eller efter jul???
    Nä, jag skulle nog försöka spara så mycket pengar som möjligt och vänta tills i höst om det går Om inte annat så har man ju ett litet startkapital till den nya datorn om den gamla skulle krascha helt... Så får man ta det på avbetalning om det blir så...

Förstår att du är trött på din gamla nu
    Min förra dator fick sig en knäpp och processorfäkten la av Slutade med att halva datorn brann Så det fick bli en ny dator för min del
  • MyFine

Förstår hur du tänker Venus! Tack för omtanken!
    Ska kanske gå till Elgiganten o höra med dom om hur det funkar o så..

• Venus

Ozzan Beroende på vart du bor, men jag som bor i GBG kollar ju runt på en del internetsidor o liknande... Jämför priser o datorer med varandra
    Men jag har ju de flesta butikerna här i närheten eller så har jag någon som bor närmare en butik och kan springa dit o kolla åt mig osv...

Kolla gärna på dessa länkar:
    http://www.netonnet.se/
    http://www.microstore.se/
    http://www.inet.se/

• 201201232

Det går ju att köpa begnat också om du inte har så stora prestandakrav.

• Isfjord

En del annonserar om avbetalning på tex 24 månader. Men läser man det finstilta kan man välja mellan 2, 6, 12, 18, 24 och 36. Har för mig att bla OnOff har så.
    Ska du bara surfa och ordbehandla hittar du en dator för 4-6000 hos stora kedjorna.
    Avbetalning blir alltid dyrare, men ska du absolut köpa på kredit är ofta HemPC genom jobbet det bästa alternativet. Tänk på att sjukpenning, A-kassa mm blir lägre under år 2,3 och året efter att du betalat klart HemPCn om du skulle bli arbetslös/långtidssjuk under den perioden. Mammaledig vet jag inget om hur det fungerar.

Svar på tråden Nån som köpt dator på avbetalning?