• Jassapassa

    Någon fått botox och/eller filler under graviditeten och fört sitt barn? Eller har en abort gjorts?

    Jag fick för 2 veckor sedan en injektion med botox på 3 ställen i ansiktet samt fillers i mina kinder. Igår visade det sig att jag är gravid (nej detta var inte planerat, då skulle jag ALDRIG NÅGONSIN gjort injektionsbehandlingarna)

    Jag är förmodligen i vecka 6, vilket innebär att jag var i V 4 när jag fick behandlingarna. Nu är jag livrädd att det skulle påverka fostret och kunna skada det.

    Jag har googlat och googlat och det står överallt att det inte finns några studier på botox och graviditet, förstås!

    Jag undrar därför - finns det någon där ute som råkat ut för samma sak som jag? Någon som fullföljt sin graviditet trots botoxen? Hur mår barnet idag?

    Jag är så kluven i om jag ska fullfölja graviditeten, vilket jag helst av allt vill. Eller om jag ska avbryta den pga att risken för fosterskador är stora...

    Jag vore så himlat vaksam för svar!

  • Svar på tråden Någon fått botox och/eller filler under graviditeten och fört sitt barn? Eller har en abort gjorts?
  • Meriall

    Jag hittade detta på janusinfo:

    Bedömning 

    Graviditet bör inte innebära något hinder för lokal injektion av botulinumtoxin. Den begränsade erfarenheten motiverar dock relativt strikta indikationer.

    Bakgrund 

    Botulinumtoxin är ett högmolekylärt komplex med lokaleffekt och som troligen inte kan passera placenta. Erfarenheten av användning under graviditet är begränsad. I det svenska Medicinska födelseregistret finns 26 barn där exponering för botulinumtoxin uppgivits ? inget av barnen hade någon missbildningsdiagnos.

  • Snuttis2

    Hade inte gjort flerbehandlingar men aldrig tagit bort fostret pga detta! Du är så pass tidigt i graviditeten att jag skulle se det som högst osannolikt att det kunnat påverka! Fostret lever ju på gulesäcken då och inte på dig som mamma!

  • Mascaraklumpar
    Snuttis2 skrev 2017-06-01 06:18:18 följande:

    Hade inte gjort flerbehandlingar men aldrig tagit bort fostret pga detta! Du är så pass tidigt i graviditeten att jag skulle se det som högst osannolikt att det kunnat påverka! Fostret lever ju på gulesäcken då och inte på dig som mamma!


    Snuttis2 skrev 2017-06-01 06:18:18 följande:

    Fostret lever ju på gulesäcken då och inte på dig som mamma!


    Off topic, men det där är en myt som sprids runt, runt på den här sidan och har gjort det i många år. I många trådar påstås det att man kan leva som vanligt fram till vecka 6-8 någon gång vilket är mycket olyckligt då vecka 4-10 är de mest kritiska i fosterutvecklingen.

    Gulesäcken hos däggdjur innehåller ingen näring (till skillnad från hos fåglar) och dess enda funktion hos människan är att blodcellerna lagras där ett kort tag under embryogenesen. För övrigt behövs inte ett aktivt näringsupptag för att ett ämne ska påverka embryot, utan vissa ämnen diffunderar passivt genom cellmembranet (exempelvis alkohol), och andra ämnen kan påverka bara genom att finnas i omgivningen. Skulle embryot inte vara mottagligt för teratogena substanser tidigt efter implantationen skulle vi inte se en mångfaldig ökning av de skador som vi vet uppstår under de första två-tre veckorna, hos mammor som intagit vissa substanser (tex isotretionin).
  • Lisaolsson44

    Shit! Någon som vet hur farligt det är om man har botox under graviditeten? Visste inte att jag var gravid? var då i v 4 och nu i v 13... blir så orolig

  • Sandstrand1

    Hur gick det för er? Hur mår barnen idag? Gjorde botox en månad innan jag plussade (är nu i vecka 6) och känner mig så orolig och har otroligt dåligt samvete för att ha skadat fostret. 

  • Antonia92

    Ni behöver inte oroa er för att ni tagit botox och att barnet nu ska ha fosterskador eller liknande.
    Jag har kronisk migrän och får botox injectioner var 3 månad för att ens kunna fungera normalt (har gjort det i 11 år). 
    Riktlinjerna kring att man inte ska ta botox under graviditeten är för att det inte gjorts några studier på hur det kan påverka fostret. Med det sagt, finns det inte heller några studier som påvisar att det är farligt. Dock finns det en hel del människor likt mig som behöver ta det trots graviditet. Att göra det när man faktiskt inte behöver är inte att rekommendera. Varför utsätta sig för en risk man inte behöver? Men ni som fått injectioner och nu upptäckt att ni är gravida behöver inte oroa er.

    Planerar ni för att bli gravida är det dock bra att boka in era besök i samband med mensen så ni hinner upptäcka om ni är gravida. Min senaste mens var den 20/4 och senaste gången jag fick botox var 26/4. Då har man hunnit se att man inte blivit gravid inför besöket.

    @Sandstrand1 jag blev alltså gravid ca 1-2 veckor efter min senaste injection och det ska inte vara någon fara. 

Svar på tråden Någon fått botox och/eller filler under graviditeten och fört sitt barn? Eller har en abort gjorts?