• Meriall

Vilken är godaste whiskeyn?

Jag tänkte ge bort en riktigt god whiskey men har ingen koll på sådant. Det är till en nybliven whiskeyfantast och jag skulle vilja ge något alldeles extra. Men något som går att få tag på liksom då det bara är 2 veckor tills personen fyller år. Jag vet att personen gillade lagavulin men jag vet inte så mkt mer. Skulle vilja ge något bättre.

Tips? :) Det är ok om den är dyr.

• Svar på tråden Vilken är godaste whiskeyn?
  • Meriall

Vilken sort isf? Jag har smakat en laphroaig ur plastflaska som inte var god. Finns det bättre varianter av den? Är den bättre än lagavulin?

• thiasvovve

Dessa två är nog bland de absolut populäraste när det gäller rökig whiskey, de som gillar den ena gillar oftast även den andra, de har en 15åring på bolaget :)

• Henrikzzz

Jag skulle rekommendera Bushmills Single Malt 21 år om du vill imponera på han/hon och inte spendera för mycket pengar.

www.systembolaget.se/dryck/sprit/bushmills-single-malt-4003501

Här har du en som är rolig att smutta på och snacka om. Lagrad på sherry och bourbon fat innan de blandas ihop för att spendera något år på madeirafat. Vilket gör den otroligt len, samtidigt som det är skitsvårt att identifiera hur den är lagrad. Man känner först tydligt den lite metalliska smaken från bourbon fatet sedan försvinner den helt plötsligt och tas över av den typiskt fruktiga sherryfatet. Under tiden hänger liksom en sötma över drycken och man blir helt förvirrad över vad fan det är man dricker. En riktig smakupplevelse med andra ord.

Enbart en whiskeyfantast kan identifiera denna, vilket gör den förbannat rolig att dricka eftersom den är så klurig med sina skiftande smaker :) 

• Henrikzzz

För att sedan svara på "Vilken är den godaste whiskeyn?" så skulle jag säga single malts lagrade 28-34 år på sherryfat. Fast alla gillar olika. Jag t.ex. är inte så förtjust i rökiga sorter, de åker bara fram om jag har gäster. Då får de en riktigt rökig jävel så att de inte dricker så mycket Skrattande haha

• Nandez
    kallebakom skrev 2017-09-14 15:57:01 följande:
    mackmyra ,svenskt är ju bra okså,10 years är riktigt fin
    Ja, den är fin.
  • Pripps Vichy

Famous Grouse är god och lättdrucken.

• Postman

Finns hur många goda som helst. Både rökiga och ickerökiga.

Lagavulin är helt klart min favorit. Det finns en japansk whisky som heter Yamazaki som är underbar, tyvärr släpps den väldigt sällan.

Svar på tråden Vilken är godaste whiskeyn?