• Anonym (TS)

Kan man verkligen få skuldsanering så lätt som i Lyxfällan?!

Jag satt just och såg förra avsnittet av Lyxfällan och blev väldigt fundersam.

Familjen i Norrköping hade gjort av med 1,7 miljoner mer än de hade på 2 år!! Pengarna hade gått till resor och nöjen i första hand. Kvinnan försvarade sig med att "jag tänkte lite tokigt" och mannen hävdade att han inte hade märk något eftersom han inte har koll på internetbanken. . !

Patrik och Magnus föreslog skuldsanering och i slutet av programmet fick man veta att det inte var klart, men att fogden sagt att det "såg mycket ljust ut"!

Går inte skam på torra land här?!?

Missförstå mig inte - jag är för att skuldsaneringar finns för personer som hamnat helt fel (kanske ett kraschat företag, sjukdom eller så). Men det här!!

Man shoppar och roar sig och familjen för nästan 1 miljon extra per år och sedan på 5 år är skulderna borta!

Är det någon här som vet om familjen verkligen fick det, eller ville de bara inte avsluta programmet med att erkänna ett misslyckande? Hoppas verkligen att det inte kan stämma.

• Svar på tråden Kan man verkligen få skuldsanering så lätt som i Lyxfällan?!
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2017-05-31 09:27:47 följande:

Jag satt just och såg förra avsnittet av Lyxfällan och blev väldigt fundersam.

Familjen i Norrköping hade gjort av med 1,7 miljoner mer än de hade på 2 år!! Pengarna hade gått till resor och nöjen i första hand. Kvinnan försvarade sig med att "jag tänkte lite tokigt" och mannen hävdade att han inte hade märk något eftersom han inte har koll på internetbanken. . !

Patrik och Magnus föreslog skuldsanering och i slutet av programmet fick man veta att det inte var klart, men att fogden sagt att det "såg mycket ljust ut"!

Går inte skam på torra land här?!?

Missförstå mig inte - jag är för att skuldsaneringar finns för personer som hamnat helt fel (kanske ett kraschat företag, sjukdom eller så). Men det här!!

Man shoppar och roar sig och familjen för nästan 1 miljon extra per år och sedan på 5 år är skulderna borta!

Är det någon här som vet om familjen verkligen fick det, eller ville de bara inte avsluta programmet med att erkänna ett misslyckande? Hoppas verkligen att det inte kan stämma.

1) De har inte fått skuldsanering
    2) Kolla regelverket kring skuldsanering
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2017-05-31 09:42:30 följande:
    1) De har inte fått skuldsanering
    2) Kolla regelverket kring skuldsanering
    Vet du att det inte gick igenom?

Jag kan det gamla regelverket, men hur de nya lagarna kommer att tolkas och appliceras får vi väl se.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2017-05-31 09:45:50 följande:
    Vet du att det inte gick igenom?

Jag kan det gamla regelverket, men hur de nya lagarna kommer att tolkas och appliceras får vi väl se.
    Nej - vet inte. Men med tanke på att det är förnedrings-TV med happy-ending tar jag inte diverse klippta citat på för stort allvar.

• Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2017-05-31 09:49:06 följande:
    Nej - vet inte. Men med tanke på att det är förnedrings-TV med happy-ending tar jag inte diverse klippta citat på för stort allvar.
    Jag kan inte åta bli att hoppas det.

Nackdelen med att de eventuellt gör så är att det går ut över stackare som får skuldsanering på goda grunder. Det väcker sneda blickar i onödan.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2017-05-31 09:52:55 följande:
    Jag kan inte åta bli att hoppas det.

Nackdelen med att de eventuellt gör så är att det går ut över stackare som får skuldsanering på goda grunder. Det väcker sneda blickar i onödan.
    Eller väcka falska förhoppningar
  • Anonym (Fälla)

Jag såg också det avsnittet. Hur kan man ta så mycket lån? Beror det på att så många kreditgivare inte gör kreditupplysningar och kreditvärdering av de sökande?

• Anonym (asdf)

Hur hade de lyckats slösa upp 1,7 miljoner lånade pengar?? Hade de fått så mycket lån utan säkerhet? Hur då? Tycker nästan banker får skylla sig själv om de lånar pengar hur som helst.

• sextiotalist
    Anonym (asdf) skrev 2017-06-02 12:57:58 följande:

Hur hade de lyckats slösa upp 1,7 miljoner lånade pengar?? Hade de fått så mycket lån utan säkerhet? Hur då? Tycker nästan banker får skylla sig själv om de lånar pengar hur som helst.

Så tycker jag också. Det borde vara krav på att långivarna säkrar upp att gäldenären verkligen kan betala, har de inte säkrat upp så borde de inte få någon ränta på lånet.
  • storstad

Skuldsanering är något Kronofogden beslutar om efter att borgenärerna fått möjlighet att yttra sig. Är det tv kan det t.ex vara så att borgenärerna går med på att skriva ned eller av skulderna i utbyte mot att få synas i programmet.

Det är egentligen en skandalös lånekarusell där tveksamma finansbolag tjänar enorma pengar på folk som inte har ordning på sina ekonomier. De kanske tvingas skriva av några hundratusen i skulder, samtidigt har hundra nya kunder nappat på erbjudanden om snabba men dyra pengar bara genom att varumärket syns i tv-rutan. Så det kan säkert bli en bra affär ändå till slut...

Svar på tråden Kan man verkligen få skuldsanering så lätt som i Lyxfällan?!