• Milly1988

Inga arbetsuppgifter mina två sista veckor som kurator, vad säga till chefen?

Jag jobbar som skolkurator i en kommun fram till sista juli. Jag börjar ny anställning 1 augusti.

Jag går på semester i början på juli men mina två sista veckor jag har kvar när jag kommer tillbaka från semesters finns inga arbetsuppgift inplanerade mer än att jag ska ta en heldag att skriva ner en överlämning till den kuratorn som kommer efter mig. Har då alltså 9 arbetsdagar där jag inte har något att göra. Har tagit upp detta med min chef utifrån läget och att det är svårt när man inte ska vara kvar, finns inga barn på skolan o inget att förbereda alternativt läsa in mig på.... Jag är inte sugen på att sitta på jobb 8h per dag i 9 dagar och inte göra ett smack... Skolan är dessutom tom i stort sett... Min chef sa att hon i ärlighetens namn inte vet vad jag ska göra .. Att jag fick ta ut mer semester om jag ville men det sa jag nej till då jag inte har mer betald semester.. Hon skulle fråga rektorn om de fanns något annat att göra på skolan... Hmm tänker jag? Vaddå sitta inne och vara lektant på fritids, ingår inte i mina arbetsuppgifter?!!! Jag tycker eftersom att min chef planerat det så dåligt, kan jag tillåtas vara tillgänglig hemifrån istället för att behöva sitta och uggla på en tom skola i två veckor?? Vad tycker ni? Vad ska jag föreslå för min chef ..

• Svar på tråden Inga arbetsuppgifter mina två sista veckor som kurator, vad säga till chefen?
  • Froken Lokens

Vad jag tycker? Att du skulle planerat dina arbetsuppgifter bättre. Och att du tycks tro att du är bättre än fritidspedagoger .

• Carambolan

Gör sånt där som EHT alltid pratar om att de borde göra men ingen har tid med. Typ en fördjupad analys av elevernas trivselenkät, en bättre likabehandlingsplan, utvärdering av årets förebyggande arbete mot kränkande behandling, etc. Nåt måste du väl kunna hitta på som är av värde för skolan?

• Milly1988

Skulle jag? Det är så att man som skolkurator har vissa arbetsuppgifter, och det kan till exempel vara så att man under sommaren då eleverna inte är på skolan, har fortbildningsdagar och läsdagar, som jag inte får ta del av eftersom mitt vikariat går upp sista juli.. Vilket min chef har planerat, INTE jag. Är det så att man ska vara kvar på en arbetsplats även under hösten, då kan man förbereda för olika insatser, gruppinsatser i form av etik osv... Men detta kan jag inte heller göra eftersom att jag inte ska vara kvar, utifrån att det är ett vikariat och att jag då sökt mig om efter annat jobb för ett bra tag sedan. På vilket sätt skulle jag planerat mina arbetsuppgifter bättre???? Är det lämpligt att jag sitter och rullar tummarna för att min chef inte vet vad jag ska göra och inte planerat detta? NEJ jag anser mig inte vara bättre?? Vad fan är det för jävla kommentar?? Men jag är INTE utbildad pedagog eller fritidsledare?? Och inte anställd som det???? Då ska jag inte arbeta som det heller.. För det ingår inte i mina arbetsuppgifter. Punkt.

• Milly1988
    Milly1988 skrev 2017-05-31 14:05:27 följande:

Skulle jag? Det är så att man som skolkurator har vissa arbetsuppgifter, och det kan till exempel vara så att man under sommaren då eleverna inte är på skolan, har fortbildningsdagar och läsdagar, som jag inte får ta del av eftersom mitt vikariat går upp sista juli.. Vilket min chef har planerat, INTE jag. Är det så att man ska vara kvar på en arbetsplats även under hösten, då kan man förbereda för olika insatser, gruppinsatser i form av etik osv... Men detta kan jag inte heller göra eftersom att jag inte ska vara kvar, utifrån att det är ett vikariat och att jag då sökt mig om efter annat jobb för ett bra tag sedan. På vilket sätt skulle jag planerat mina arbetsuppgifter bättre???? Är det lämpligt att jag sitter och rullar tummarna för att min chef inte vet vad jag ska göra och inte planerat detta? NEJ jag anser mig inte vara bättre?? Vad fan är det för jävla kommentar?? Men jag är INTE utbildad pedagog eller fritidsledare?? Och inte anställd som det???? Då ska jag inte arbeta som det heller.. För det ingår inte i mina arbetsuppgifter. Punkt.

Detta va svar till fröken löken.
  • Milly1988
    Jasmin Karlsson skrev 2017-05-31 14:02:11 följande:

Ja, föreslå att du kan "arbeta hemifrån"...

Ja men det är det jag tänker , att jag kan vara tillgänglig mina 8h om dagen..hemifrån. Då de inte planerat detta bättre så ser jag faktiskt de som en bra lösning. Bara det att det känna så otroligt pinsamt att efterfråga det..
  • Milly1988
    Carambolan skrev 2017-05-31 14:04:57 följande:

Gör sånt där som EHT alltid pratar om att de borde göra men ingen har tid med. Typ en fördjupad analys av elevernas trivselenkät, en bättre likabehandlingsplan, utvärdering av årets förebyggande arbete mot kränkande behandling, etc. Nåt måste du väl kunna hitta på som är av värde för skolan?

Jag har arbetat som kurator 6 månader.. Så jag är inte så väl insatt i de du nämner.. Inte så att jag kan sätta igång ett sådant arbete. Jag har precis börjat komma in i min roll som kurator och det är oftast där allt fokus ligger i början.. Att komma in i rollen.. Så allt det där är nog ganska övermäktigt för mig på något arbetsdagar. Men kan ha fel.
  • Carambolan
    Milly1988 skrev 2017-05-31 14:10:59 följande:

Jag har arbetat som kurator 6 månader.. Så jag är inte så väl insatt i de du nämner.. Inte så att jag kan sätta igång ett sådant arbete. Jag har precis börjat komma in i min roll som kurator och det är oftast där allt fokus ligger i början.. Att komma in i rollen.. Så allt det där är nog ganska övermäktigt för mig på något arbetsdagar. Men kan ha fel.

Om du är ny i rollen och det här känns övermäktigt för dig så föreslår jag att du lite fräckt använder din betalda arbetstid till att fortbilda dig Skolverket har bra vägledningsmaterial tillgängliga inom det här området. Det är stor chans att såna uppgifter landar i ditt knä om ditt nästa jobb är en fast kuratorstjänst på en skola.
  • Anonym (kompetens)

Det finns alltid något du kan göra. Sondera terrängen efter nya material som kan vara av hjälp för din efterträdare, observationer i barngruppen, ta del av ny forskning m m som har med yrket att göra o s v.

• Anonym (Micke)

Det är bara att åka hem när du är klart med ditt.
    Chefen sägere ju så mellan raderna.
    Om dom vill nått så får dom väl ringa.
    Klagar dom så säg att du uppfattat det så

Svar på tråden Inga arbetsuppgifter mina två sista veckor som kurator, vad säga till chefen?