• Gaytjej

I djungeln av bältesstolar - hur ska jag tänka?

Vi ska byta ut våra två gamla bilar till två som har isofix-fästen och i samma veva tänkte vi gå från bilbarnstol till bältesstol, i alla fall på storebror.

Har börjat kika runt och känner mig förvirrad över att det finns så många olika sorter.... Givetvis vill jag att stolen ska vara säker, men också bekväm, lätt att dra bältet igenom, lätt att tvätta/göra ren osv

Hur ska man tänka?
    Har ni några tips?
    Är det någon stol vi ska undvika?
    Vad har ni köpt? Är ni nöjda?

Tacksam för hjälp i bältesstolsdjungeln!
  • Svar på tråden I djungeln av bältesstolar - hur ska jag tänka?
  • Lena

Vi tyckte Isofix var skönt för då sitter stolen fast även utan bälte

• nirakanna2

Jag kanske är naiv, men bältesstol är ju mest för att barnet ska komma upp och bältet ska följa kropoen, så det kan ju knappast vara lika mycket att tänka på som den bakåtvända stolen. Sonen satt bakåtvänd till han var 5 och sedan köpte vi "märkesvarianten" som fanns på Gekås. Vi är nöjda. Främst med att det finns lite sidostöd som fånga upp huvudet om barnet somnar

• Gaytjej

Ja Isofix ska det vara iaf, så långt har vi kommit :)

Det är kanske framförallt sidokrockskydden som jag funderar över. De är ju större och mer utvecklade, antar jag, än på äldre bältesstolar. 

Men vilken stol har i så fall bäst sådana skydd?

• FruNyfiken

Jag tror att det är Trafikverket och/eller Konsumentverket som man kan hitta bra information på. Vi har valt Britax till alla våra barn pga säkerheten, men det finns så klart fler märken som är godkända och säkra. Däremot valde vi bort Isofix efter en rapport om att bilbarnstolarna kunde lossna vid krock. Alla bilbarnstolar måste dock monteras korrekt för att de ska funka.

• Guggenhajms moster

Vi är i samma sits! Jag hittade ett test där Britax Kidfix Ii Xp fick bäst resultat. Den har fästen för bältet så att lite större barn utan problem borde kunna spänna fast sig själva. Sidokrockskyddet kan flyttas (om jag fattat rätt) så att det inte tar så mycket plats från mittensätet. Den har också en rem i grenen som håller ner bältet och hindrar att barnet glider fram under bältet vid krock.

BeSafe har inget som håller ner bältet från magen. Det känns inget vidare tycker jag. Vi provade en sån och bältet satt inte över magen, men lite väl högt upp på höften.

Så långt har vi kommit alltså. Testet jag hittade kostar en tjuga på Motorvärlden.

• Almina

Det viktigaste man kan göra för barnens säkerhet är att låte dem åka bakåtvänt så långt det bara går (det är 5 ggr säkrare för barn att åka bakåtvänt), vilket brukar vara till barnet är ca 120 cm eller några kilo över 25 kg om man väljer en av de stolar som barn kan åka bakåtvänt i längst.

Vilken bältesstol som sen är bäst beror ibland dels på bil och dels på hur barnet sitter i stolen. Isofix är bra, inte minst för att man slipper spänna fast stolarna när ingen åker i dem. Det håller också fast stolens tyngd vid en ev krock.

Det finns en bra grupp på Facebook som heter Bilbarnstolar. Där gillar många Cybex M-fix. Men man bör som sagt prova så att den passar i just din bil och sen är det väldigt viktigt att bältet hamnar rätt på barnet, både över benen (inte magen!) och vid axeln.

• Gaytjej

Tack för era svar!

Båda mina barn är korta för sin ålder så storebror som är 7 år åker fortfarande bakåtvänt, och lillasyster (5 år) med förstås! :) Men nu ska han få åka framlänges i alla fall i elbilen som vi ska leasa, i en förhoppning om att bespara sätet från leriga fötter...

Har inte tänkt på det där med att det kanske passar olika bra i olika bilar... Elbilen kan vi inte prova med än då vi får den först i juli. Andra bilen är en Saab 9-5.

• Margaux

Vi köpte Cybex Solution X2 som fått bäst i test. Båda barna sitter bra i sina. Men de tar stor plats på sidorna. De har iso-fix och håller bältet bra på plats. Väldigt lätta att justera i höjden.

• Gaytjej
    Margaux skrev 2017-05-31 21:39:36 följande:

Vi köpte Cybex Solution X2 som fått bäst i test. Båda barna sitter bra i sina. Men de tar stor plats på sidorna. De har iso-fix och håller bältet bra på plats. Väldigt lätta att justera i höjden.

Tack för svar!
    Om man hade haft två sådana Cybex i baksätet, får man plats att sitta i mitten då? 
    Hade det gått att ha två sådan stolar bredvid varandra?
  • Margaux
    Gaytjej skrev 2017-05-31 21:48:26 följande:
    Tack för svar!
    Om man hade haft två sådana Cybex i baksätet, får man plats att sitta i mitten då? Hade det gått att ha två sådan stolar bredvid varandra?
    Vi kör passat och det är inte plats i mellan. De yttersta sidokrock kuddarna går att ta av, möjligen om man gör det för just den resan....
Svar på tråden I djungeln av bältesstolar - hur ska jag tänka?