• Gaytjej

I djungeln av bältesstolar - hur ska jag tänka?

Vi ska byta ut våra två gamla bilar till två som har isofix-fästen och i samma veva tänkte vi gå från bilbarnstol till bältesstol, i alla fall på storebror.

Har börjat kika runt och känner mig förvirrad över att det finns så många olika sorter.... Givetvis vill jag att stolen ska vara säker, men också bekväm, lätt att dra bältet igenom, lätt att tvätta/göra ren osv

Hur ska man tänka?
    Har ni några tips?
    Är det någon stol vi ska undvika?
    Vad har ni köpt? Är ni nöjda?

Tacksam för hjälp i bältesstolsdjungeln!
  • Svar på tråden I djungeln av bältesstolar - hur ska jag tänka?
  • Gaytjej

Ja Isofix ska det vara iaf, så långt har vi kommit :)

Det är kanske framförallt sidokrockskydden som jag funderar över. De är ju större och mer utvecklade, antar jag, än på äldre bältesstolar. 

Men vilken stol har i så fall bäst sådana skydd?

• Gaytjej

Tack för era svar!

Båda mina barn är korta för sin ålder så storebror som är 7 år åker fortfarande bakåtvänt, och lillasyster (5 år) med förstås! :) Men nu ska han få åka framlänges i alla fall i elbilen som vi ska leasa, i en förhoppning om att bespara sätet från leriga fötter...

Har inte tänkt på det där med att det kanske passar olika bra i olika bilar... Elbilen kan vi inte prova med än då vi får den först i juli. Andra bilen är en Saab 9-5.

• Gaytjej
    Margaux skrev 2017-05-31 21:39:36 följande:

Vi köpte Cybex Solution X2 som fått bäst i test. Båda barna sitter bra i sina. Men de tar stor plats på sidorna. De har iso-fix och håller bältet bra på plats. Väldigt lätta att justera i höjden.

Tack för svar!
    Om man hade haft två sådana Cybex i baksätet, får man plats att sitta i mitten då? 
    Hade det gått att ha två sådan stolar bredvid varandra?
Svar på tråden I djungeln av bältesstolar - hur ska jag tänka?