• Anonym (Sexlöst)

Kan en person älska sin partner om hen inte vill ha sex?

Om en person i ett äktenskap inte visar något intresse för sex men i övrigt verkar nöjd med relationen, är det ändå ett tecken på att äktenskaet är dåligt?

Vi har inte haft sex på typ fyra månader och då var det jag som tog initiativ, nu väntar jag på att han ska visa om han någonsin vill ha sex. Verkar inte så dock...

Är rätt säker på att han inte är otrogen utan bara ointresserad av sex. Men hur kan man vara det månad ut och månad in om man är gift?

• Svar på tråden Kan en person älska sin partner om hen inte vill ha sex?
  • Tecum

Det beror på, har han varit pigg och drivande när det gäller sex förr men plötsligt eller gradvis tappat intresset, då har något hänt. Men om han hela tiden varit lite ljum är det en mer naturlig utveckling och då har han nog kvar sina känslor för dig.

• Lena

Olika personer har olika sexdrift och sen finns det massor av yttre saker som påverkar den.

• Anonym (Tjena)

Om du tog ett initiativ för fyra månader senast, varför kan du inte ta ett initiativ igen? Det låter som det är lite underförstått att du helst ser att han tar initiativet.
    Jag hade ganska långa sexlösa perioder i mitt förra förhållande. Det visade sig att mitt ex villa att jag skulle initiera sex jätteofta, men hon visade aldrig det. Hon verkade passiv och disträ bara. Hade hon gnidit sig mot mig eller typ slängt av sig kläderna hade jag varit med på sex direkt. 
    Som man kan man rätt fort tröttna på att förväntas förföra, speciellt om man får ljummen respons. Säger inte att det är så i ditt fall, men jag tror att det är ganska vanligt att man tröttnar på det. 

• Anonym (+1)
    Anonym (Tjena) skrev 2017-05-31 17:29:38 följande:

Om du tog ett initiativ för fyra månader senast, varför kan du inte ta ett initiativ igen? Det låter som det är lite underförstått att du helst ser att han tar initiativet.

Jag hade ganska långa sexlösa perioder i mitt förra förhållande. Det visade sig att mitt ex villa att jag skulle initiera sex jätteofta, men hon visade aldrig det. Hon verkade passiv och disträ bara. Hade hon gnidit sig mot mig eller typ slängt av sig kläderna hade jag varit med på sex direkt. 

Som man kan man rätt fort tröttna på att förväntas förföra, speciellt om man får ljummen respons. Säger inte att det är så i ditt fall, men jag tror att det är ganska vanligt att man tröttnar på det. 

Precis, sex är man två om och det blir ganska tråkigt i längden att alltid vara den som är drivande. Inte känna sig aktivt åtrådd och värd att förföra. Och dessutom alltid vara den som riskerar att bli nobbad.

I TS fall kan det ju dock vara så att hon tröttnat på att vara drivande och nu försöker vänta in sin partner.
  • Anonym (Absolut)

Absolut kan en person älska sin partner även om de inte har sex, eftersom asexuella kan bli kära.

Nu var dock inte din man asexuell, men att sexlusten ändras genom livet och inte är konsekvent är väl självklart. Enligt studier påstås mäns och kvinnors kurvor vara nästan omvända, uppenbarligen.

Bara din man kan svara på varför han inte vill och om han älskar dig, i slutändan.

• Anonym (Sexlöst)
    Anonym (Tjena) skrev 2017-05-31 17:29:38 följande:

Anonym (+1) skrev 2017-05-31 17:33:46 följande:

Precis, sex är man två om och det blir ganska tråkigt i längden att alltid vara den som är drivande. Inte känna sig aktivt åtrådd och värd att förföra. Och dessutom alltid vara den som riskerar att bli nobbad.

I TS fall kan det ju dock vara så att hon tröttnat på att vara drivande och nu försöker vänta in sin partner.

Precis så är det. Jag har alltid varit den som tagit mest initiativ, typ 90 procent av gångerna. Sjukt less på det. Vi har pratat om det så många ggr.

Jag tycker det är viktigt med sex ibland, viktigt med närhet på olika sätt. Kramar räcker inte, speciellt som vi sällan kramas utan kläder.

Så jag tänkte att jag skulle vänta ut honom och se hur lång tid det tar om jag är passiv. Det verkar ta lång tid...
  • New  Dawn

Så ni har pratat om det många gånger.... Och hur ser samtalen ut? Vad säger han? Vad säger du?

Hur länge har ni varit tillsammans? Hur länge har det pågått att ni inte kramas utan kläder.

Anyone can hate. It costs to love.
  • MrFlex

Många par verkar ha svårt att tala om sex i relationen. Gör man inte det så uppstår det lätt mönster som baseras på tolkningar. Dessa tolkningar kan vara helt fel.

Inte helt ovanligt att en person är väldigt passiv och vill att partnern ska initiativ. Den andra parten kan i sin tur tolka passiviteten som ointresse och därför inte vilja ta initiativ. Sedan växer detta lätt till ett större problem.

Jag tycker du ska berätta för din man hur du känner och fråga honom om han vad han tycker om ert sexliv.

• Anonym (Sexlöst)
    New Dawn skrev 2017-05-31 20:16:52 följande:

Så ni har pratat om det många gånger.... Och hur ser samtalen ut? Vad säger han? Vad säger du?

Hur länge har ni varit tillsammans? Hur länge har det pågått att ni inte kramas utan kläder.

Vi har pratat om det många gånger, alltid jag som tar upp ämnet. Han håller med om att sex är en viktig sak, att han vill ha sex och att vi borde ha det oftare. Men det bara blir inte. När jag frågar om han tänker på sex så säger han att han kan tänka på sex mitt på dagen och att han vill ha sex på kvällen men sen när kvällen kommer är tanken bortblåst. Det är det som känns som problemet, han verkar aldrig tänka på sex eller så tar alltid tröttheten över när han ligger i sängen.

För mig är sex något som jag skulle kunna prioritera när det är stressigt, man är lite sura eller vad som helst, just som ett sätt att komma närmre varandra och kännas som en enhet. Men för honom verkar det bara ske när förutsättningarna är optimala, typ pigg, ostressad osv. Vilket sker rätt sällan i det just nu rätt intensiva livet.

Jag vill gärna ha liksom närhet och lite mys som inte behöver leda till sex. Typ att man kramas lite i badrummet när en kommer ut från duschen, ligger och småhånglas i sängen innan man somnar och liknande. Det gjorde vi ju förr, innan barnen framför allt. Jag vill känna att det finns en koppling mellan honom-mig och sex. Nu lägger han sig i sängen, tar sin bok och så är det inte mer med det. Vanliga kramar och pussar i vardagen sker varje dag, men det är ?bara närhet?, inga som helst sexuella anspelningar. Vilket jag tycker är jättetrist.

Vi har varit tillsammans i tolv år och har egentligen bara haft mer sex först kanske första året och sen under de perioder då vi försökt bli gravida. I övrigt har det varit en stadigt nedåtgående kurva sen första början. Men jag vill vara en person som har sex med min man!

Svar på tråden Kan en person älska sin partner om hen inte vill ha sex?