Behöver vägledning - vuxen
När saker som brukade känns roliga numera känns som påfrestande måste så har det gått för långt. Du behöver kunna återhämta dig. Du kommer också få energi av att bara mysa och få vara med din sambo som försöker vara stöttande men nog saknar dig.
Jag föreslår att du ger upp hästarna för att de ger dig mest dåligt samvete och det låter inte som att ägarna kommer låta dig rida färre gånger i veckan. Jag ser framför mig hur de säger att det är ok och sedan med sura miner och skuld och skam får dig dit de vill ändå.
Säg till dig själv att du ska ta en paus på ett år fran hästarna och under tiden kanske leta efter ett stall närmare dig, och med schysstare ägare.
Skulle du känna att det inte är nog så får du fundera på att gå ner i tid som brandman också.
Det låter som att du är en person som är mycket lojal, plikttrogen, arbetssam och duktig. Det låter också som att du reagerar starkt när du tror att du sviker/inte ställer upp tillräckligt/folk blir arga. Börja jobba med den biten och inse att det är helt ok att säga med ett leende "jag måste tyvärr avsäga mig detta uppdrag för min tid räcker inte till just nu. Jag har haft jättekul hos er denna tid och vi kan väl hålla kontakten framöver om det skulle ändra sig för mig, men just nu är det omöjligt för mig att få det att gå ihop."
Du är inte skyldig någon mer förklaring än så. De ska respektera dig ändå. Tänk hur du själv hade tänkt om någon sa så till dig? Det naturliga svaret är "självklart, ta hand om dig så hörs vi framöver". Inte att bli sur, och försöka få dig att skämmas/pressa dig in i något du inte vill.
Lycka till! Och njut av att vas lite ledig i sommar!