• Anonym (Tveksam)

Förskottsbetalning - hjälp!

Vad är era tankar?

Vi ska renovera och har accepterat en offert som hamnade på ca 100.000 kr. Renoveringen börjar om en vecka.

Företaget har goda kundomdömen på brabyggare.se. Verkar dock vara ett litet företag. Fick en bra känsla när killen var här och kollade.

Idag när vi talades vid på telefon sa han att de gärna vill ha förskottsbetalning på materialet, en summa på ca 25.000.

Detta känns inte helt bra. Han sa att det var för deras säkerhet och jag menade att det är ju samma för oss.

Vad tänker ni? Han har inte sagt något om detta tidigare. De vill ha betalt samma dag som de börjar renoveringen.

• Svar på tråden Förskottsbetalning - hjälp!
  • Anonym (Kille)

Kolla företaget via skatteverket. Att de har fskatt o inga skatteskulder.

Sen kan du ju kolla bolaget på allabolag.se

Att de har en rimlig vinst och att det inte är helt nystartat.

25 000 i förskott skulle jag acceptera om allt annat kändes rätt och magkänslan för hantverkaren var ok.

• Anonym (Kille)

I och för sig så ska betalningsvillkor framstå i offerten. Vad står där?

• Awesome

Ni bör skriva kontrakt så båda parter vet vad som gäller med betalningar och om arbetet drar ut på tiden. Finns mallar på nätet. Jobbigt ifall det blir tvist och det är ord mot ord.

• Babymaker71

Brukar ju vara delfakturering för levererat material och sedan slutfaktura när arbetet är utfört som är vanligast vad jag förstått i byggbranschen.
    Firman köper ju material mot faktura så dom ligger ju inte ute med pengarna så länge om dom är snabba på leverans och fakturering. Kan ju avtala om kortare tid för betalning av delfakturan än sedvanliga 30 dagar om det är så men jag hade nog varit lite försiktig om dom har så taskig ekonomi i företaget att dom måste ha kontant betalning för materialet innan dom ens börjar och köper in det.

• absalon

Bäst och framförallt billigast är att göra renoveringsjobbet själv. Sånt man inte kan, kan man lära sig. Brukar gå att få många goda råd på nätet. Dåliga råd också för den delen. Men då blir man i alla fall en erfarenhet rikare.
    Jag murade min öppna spis med skorsten och "bakdragshylla" själv. Tog dock avsevärt längre tid, än om jag lejt en yrkesman för jobbet. Nåväl, nästa spis, som jag murar, kommer att gå fortare. Dock, sotaren, som inspekterade, hade inga anmärkningar.
    Finns massor med jobb i bostaden, som man kan göra själv. Samt förstås en del, som man kan men inte får utföra själv.

• Lena

Betalning vid leverans av material och tio dagars betalningstid hade jag tyckt var rimligt.

• Anonym (Tveksam)

Tack för alla era svar.

Saken är att det är ett badrum som ska renoveras och vi har valt att själva köpa all inredning samt kakel och klinkers. Så det finnns redan här. Alltså ingen utgift för dem.

De börjar med att riva badrummet.

• kvarnfot
    Anonym (Tveksam) skrev 2017-06-01 07:01:40 följande:

Tack för alla era svar.

Saken är att det är ett badrum som ska renoveras och vi har valt att själva köpa all inredning samt kakel och klinkers. Så det finnns redan här. Alltså ingen utgift för dem.

De börjar med att riva badrummet.

Vill dom ha förskott på material när ni redan köpt in materialet?
  • Anonym (Tveksam)
    kvarnfot skrev 2017-06-01 08:57:23 följande:

Vill dom ha förskott på material när ni redan köpt in materialet?

Exakt.

Självklart finns det saker de måste ha med sig. Det ska ju målas, kakel och klinkers ska ju fästas med något, de tar in elektriker och vvs-personer som såklart har material som ska användas.

Men jag förstår ändå inte. De ligger ju inte ute med pengar. Hade det varit så att de hade köpt all inredning, kakel o.s.v hade jag haft större förståelse. Men detta har vi ju själva betalat. Det är ju redan här.
  • ensam1

Jag misstänker att han kanske är lika osäker som du. Du vill inte förlora pengar genom att betala 25% i förskott och inte få jobbet gjort. Han är osäkra på om ni kommer att betala i rimlig tid och vill ha en säkerhet för att åtminstone kunna betala elektriker och VVS i tid även om inte ni betalar honom när jobbet är slut.

Att han låter er själva köpa materialet och ändå tar jobbet låter som att det är mindre firma och ju mindre ju känsligare för just sånt som att inte få betalt i tid eller i värsta fall inte alls få betalt. 

Svar på tråden Förskottsbetalning - hjälp!