• Anonym (Ååh)

Ångest, Social fobi + prestationsångest - jobb

Hej! 

*Har arbetat inom olika yrken men har alltid haft stark ångest innan jag ska gå till jobbet oavsett vad det är. Vissa dagar är ångesten så stark att jag inte kan jobba.
    *Har också otrolig prestationsångest, vill alltid göra allt felfritt och att ingen ska märka mig i princip.
    *Och social fobi - rädsla för att bli bedömd: kan inte jobba/prestera om någon kollar på mig.

Hur blir jag av med sånt här? Önskar jag var en chill person som inte brydde mig om andra men låser mig och vill vara hemma ibland (samt badar i ångest) istället för att orka gå till jobbet och vara bland folk och prestera.
    Behöver också dagar med mycket tid för återhämtning för att vara ifred, vilket leder till en del sjukdagar.  

Hur ska jag må bra/vara normal ? Varit såhär sedan barndomen egentligen.. 

• Svar på tråden Ångest, Social fobi + prestationsångest - jobb
  • Alexi

Fungerar inte medicin och eller KBT alls? För det finns ju mycket behandlingsmetoder att pröva på för just sånt.

• Anonym (Ååh)
    Alexi skrev 2017-06-01 14:10:45 följande:

Fungerar inte medicin och eller KBT alls? För det finns ju mycket behandlingsmetoder att pröva på för just sånt.

Har gått i KBT för social fobi för några år sedan. Jag kan sedan dess åtminstone kunnat gå och handla m.m. men när det gäller jobb så har jag ofta ångest ändå.. hmm.. Skulle egentligen vilja ha ett helt osocialt, isolerat jobb men det är inte möjligt :/ 
  • Alexi

Men sök mer hjälp då. Det finns väl ångestdämpande mediciner, det finns internet-kbt. Ta itu med problemen istället för att isolera dig.

• Äppl

Åh känner igen mig SÅ mycket i det du skriver! Kan checka av alla punkter du skrev förut. För mig har det tagit lång tid att hitta rätt men nu tror jag faktiskt att jag är där. Vilket jag aldrig kunde ha trott för något år sen. Jag vet inte var jag ska börja. Men jag körde med "tvinga mig själv in i kaklet" varianten som ledde till utmattningsdepression där det kom fram mycket av mina problem. Och en chans att "börja om" och lyssna inåt på vad jag vill och önskar i livet. Det var jättenyttigt och jag tror inte jag hade kunnat komma fram till detta tidigare i livet. Ibland behöver det växa fram. Nu äter jag setralin har ångest i princip varje dag men en mild sådan mot förut som jag accepterar att den finns där. Den är hanterbar. Jag jobbar 75 % och hinner vila.

• Anonym (Ååh)
    Äppl skrev 2017-09-21 18:33:26 följande:

Åh känner igen mig SÅ mycket i det du skriver! Kan checka av alla punkter du skrev förut. För mig har det tagit lång tid att hitta rätt men nu tror jag faktiskt att jag är där. Vilket jag aldrig kunde ha trott för något år sen. Jag vet inte var jag ska börja. Men jag körde med "tvinga mig själv in i kaklet" varianten som ledde till utmattningsdepression där det kom fram mycket av mina problem. Och en chans att "börja om" och lyssna inåt på vad jag vill och önskar i livet. Det var jättenyttigt och jag tror inte jag hade kunnat komma fram till detta tidigare i livet. Ibland behöver det växa fram. Nu äter jag setralin har ångest i princip varje dag men en mild sådan mot förut som jag accepterar att den finns där. Den är hanterbar. Jag jobbar 75 % och hinner vila.

Åh okej, får jag fråga vad du jobbar med nu? 

Har ätit antidepressiva i 7 år och har bytt sorter så det hjälper inte men kanske lite. Vad härligt att du kunnat ställa om och "lyssna inåt"!

• Anonym (Fredde)

Hej! Det kunde ha varit jag som skrivit dina ord för jag känner igen mig i mycket du skriver och hur du mår och det har förstört och hindrat så mycket i mitt liv. Ja kan relatera till ditt mående och du är inte ensam om det nu är någon tröst för dig. Jag pratar gärna mer med dig angående dessa hjärnspöken som har en tendens att förstöra livglädjen. Alla svar och lösningar har man inom sig själv det gäller bara hitta dom och bearbeta roten till allt så man kan leva det liv man vill leva och är värd att leva.

• Ser0tonin
    Anonym (Ååh) skrev 2017-06-01 14:04:21 följande:

Hej! 

*Har arbetat inom olika yrken men har alltid haft stark ångest innan jag ska gå till jobbet oavsett vad det är. Vissa dagar är ångesten så stark att jag inte kan jobba.
    *Har också otrolig prestationsångest, vill alltid göra allt felfritt .

Hur blir jag av med sånt här? Önskar jag var en chill person som inte brydde mig om andra men låser mig och vill vara hemma ibland (samt badar i ångest) istället för att orka gå till jobbet och vara bland folk och prestera.
    Behöver också dagar med mycket tid för återhämtning för att vara ifred, vilket leder till en del sjukdagar.  

Jag är precis likadan förutom den sociala ångesten. Däremot blir jag väldigt uttröttad om det är mycket människor runt mig. Återhämtar mig långsamt, är sällan sjuk i feber m.m. utan det har varit utmattning vilket också gav mig en del sjukdagar. Att jag måste prestera, får inte göra fel. Bingo!

Du är inte ensam :)
  • Anonym (Tova)

Du kanske borde testa medicin?

• Anonym (Ååh)
    Anonym (Fredde) skrev 2017-09-25 02:18:38 följande:

Hej! Det kunde ha varit jag som skrivit dina ord för jag känner igen mig i mycket du skriver och hur du mår och det har förstört och hindrat så mycket i mitt liv. Ja kan relatera till ditt mående och du är inte ensam om det nu är någon tröst för dig. Jag pratar gärna mer med dig angående dessa hjärnspöken som har en tendens att förstöra livglädjen. Alla svar och lösningar har man inom sig själv det gäller bara hitta dom och bearbeta roten till allt så man kan leva det liv man vill leva och är värd att leva.

Så tråkigt att det inte går att leva livet fullt ut ju. 

Hur mår du nu? Vad jobbar du med? 

Jag jobbar typ 30% (kan variera) på ett lager, det funkar ok. 

Förut när jag arbetade heltid behövde jag nästan alltid någon dag i veckan för att isolera mig helt, det blir för mycket för mig att vara omringad av människor 40/h veckan, vet inte varför. 

• Anonym (Ååh)
    Anonym (Tova) skrev 2017-09-25 08:22:05 följande:

Du kanske borde testa medicin?

Har Venlafaxin och atarax
  • Anonym (Manda)

Måste du jobba då? Min svägerska har samma problematik som du och hon är hemmafru och trivs med det. Jag själv lider inte av din problematik, men är ändå hemmafru. Det ger mycket det med.

• Ser0tonin
    Den terapeutiska effekten har uppenbarligen inte uppnåtts. Beroende på vilken dos du har så bör ni (du och läkare) fundera på att öka dos eller möjligt lägga till en annan. Har din vikt påverkats av Venlafaxinet?
  • Anonym (Ååh)
    Anonym (Manda) skrev 2017-10-04 21:32:00 följande:

Måste du jobba då? Min svägerska har samma problematik som du och hon är hemmafru och trivs med det. Jag själv lider inte av din problematik, men är ändå hemmafru. Det ger mycket det med.

Well min sambo är student så vi skulle inte ha råd med varken mat eller hyra men annars hade jag mer än gärna varit det.
  • Anonym (Ååh)
    Ser0tonin skrev 2017-10-05 09:32:57 följande:
    Den terapeutiska effekten har uppenbarligen inte uppnåtts. Beroende på vilken dos du har så bör ni (du och läkare) fundera på att öka dos eller möjligt lägga till en annan. Har din vikt påverkats av Venlafaxinet?
    Kanske kan prova öka dosen.. Jag vet inte om vikten har påverkats, kanske något
Svar på tråden Ångest, Social fobi + prestationsångest - jobb