Vuxen med Adhd, över 30, ersättning?
Hej!
Jag är tjej, snart 32 år, fick min diagnos ADHD som Vuxen för ca 3 år sedan.
Jag undrar om det finns någon ersättning att söka i efterhand? Jag tänker mest för att min mamma larmade angående mig till skola och psykiatri redan när jag var 7 år gammal, och jag utreddes då av psykolog som då för den tiden sa att jag inte hade någon diagnos, utan jag var bara "omogen" och "efter" i utvecklingen.
Som vuxen så kom jag fram till att jag inte orkade med att förstå varför jag var så annorlunda och inte fungerade som mina övriga vänner, och bråkade mig till en utredning som visade ADHD.
Resultatet av att jag aldrig fått den hjälp jag borde fått redan som barn är att jag idag inte har någon gymnasieutbildning då jag hoppade av 3 gånger, jag fixade inte ett jobb innan jag var 25, psykisk mobbning och utfrysning i skolan under alla år för att jag syntes, hördes och pratade mer än alla andra. Det här naturligtvis satt enorma spår, idag har jag medicinen concerta och har fått ett helt annat liv sen jag fick den medicinen, och det borde jag fått för längesen kan jag tycka.
Så, är det någon som vet om det ens är möjligt att få nån typ av ersättning i efterhand? Eller är det något man bara ska ta och glömma och lära sig att leva med att det blev så här?
Är djupt tacksam om någon kan hjälpa mig det minsta med detta!
Mvh ledsen tjej