• Greenpants

    HJÄLP! Kan ej sluta äta skräpmat & socker!

    Hej!!! Jag behöver verkligen hjälp!  


    Har ett stort problem, jag vet att det är psykiskt men tror även att jag på något sätt är sjukt sockerberoende och snabbmatsberoende (om man kan vara det?) att det har blivit fysiskt. Allt hänger säkert ihop också för maten jag äter ger mig ingen energi och då blir det värre, jag orkar inte laga riktig mat osv.

    Ett bra exempel är vad jag åt idag.

    Jag tog en banan till frukost då jag försov mig, har ett fysiskt jobb då jag går ut med hundar så mår dåligt av att inte äta ordentlig frukost (jobbar då ca 2,5 timme). Efter jobbet åker jag direkt till Max (eftersom jag är så hungrig att jag kan spy) och äter en hallomiburgare med cola, pommes och en smält cheddar. Sedan åker jag till mitt kvällsjobb (4 timmar), tar en banen och tee under rasten och när jag kommer hem äter jag lite godis och en hel ben&jerrys. 

    Detta var en utav de värsta dagarna jag haft på länge.. Mår svin dåligt och har sjukt mycket ångest, även ont i magen. 

    Brukar äta en bra frukost annars, frukosten är egentligen det ända målet jag brukar ha kontroll över nu för tiden och när jag väl orkar laga mat äter jag antiinflammatoriskt och vegetariskt vilket jag VET att jag mår bra utav. Men det har varit väldigt dåligt med matlagning senaste 2 veckorna. Har en ganska känslig mage så mår väldigt dåligt av att äta fet mat och socker men jag är helt beroende. Jag kan inte sluta, har ingen som helst discipline! Försvinner liksom in i min hunger och då vill jag bara ha mat NU och orkar inte laga och är heller inte sugen på nyttig mat. 

    Ångesten håller på att ta över när jag är mätt, men så fort jag blir lite hungrig igen så vaknar socker&fett monstret i mig och vill ha mer. Har ingen som helst kontroll.

    Har ingen problem med min vikt, är lång och smal men insidan av min kropp mår skit!! Hela jag mår skit så VILL VERKLIGEN förändra detta! 

    Någon som förstår och har tips!?!??! 

  • Svar på tråden HJÄLP! Kan ej sluta äta skräpmat & socker!
  • Tow2Mater

    At en hallomiburgare med vatten till. Har inte Max andra bättre alternativ än pommes? Har de inte t ex sallad?

  • Lena

    Nej du är inte beroende men du äter för dåligt och för sällan. Ät middag när du kommer hem. Färdig mat ifall det behövs men hoppa inte över

  • Snuttis2

    Sockerberoende kan du absolut vara och de vanor vi sätter kring maten blir ju just det! Vanor -något kroppen förväntat sig och får sug efter!

    Äter själv sällan snabbmat inte för att jag inte gillar utan för att de inte innehåller näring. Så jag har jobbat hårt för goda matrutiner hemma! Sen är jag snål o att köpa mat hela tiden är ju en semesterresa per år : ) !

    Älskar dock allt som är sött o kommer från en familj som inre kan göra något utan en regelbunden fika : ) .

    Men jag är medveten om att detta är min svaghet så har jag jobbat hårt för goda rutiner annars hamnar jag också i en dålig cirkel , går upp lite i vikt men framförallt får humörsvängningar och sämre kroppsork mm!

    Du behöver titta på rutiner för din vardag, hur jobbar du, när äter du, när handlar o tillagar du maten så att du skapar dig goda rutiner! Jag veckoplanerar och veckohandlar numera det funkar bäst för mig ! Gör storkok så att matlådor alltid åker med till jobbet och ett visst antal frukt per dag! Då har jag en bra stomme att stå på. Har inte några förbud men försöker hålla nere fikastunder o snask i veckorna o äter sen om/vad jag vill till helgerna!

    Jag är smal och har anlag för det så kosten påverkar inte direkt min vikt utan det allmänna mående men det är ju desto viktigare ! Om vikten rör sig är ju det en indikation -det är farligare att den inte gör det då saknar vi ju riktig vetskap om hur vi mår?!

    Just nu är jag gravid o har inför graviditeten o under tagit kosttillskott för kvinnor , de ersätter aldrig bra mat men kan ju vara ett komplement som kan ge lite extra boost innan du är ifatt med övrig mat?

    Sätt dig o se över din vardag, hur kan dina rutiner se ut-planera!!!!!! Planera planera är mitt tips!!!

    Fundera över vad som skulle motivera dig mest så du har det som målbild!

  • Meriall

    Små saker gör skillnad. Du behöver inte äta 100% antiinflammatoriskt eller så skitmat. Det finns massa däremellan. Gör så här, efter varje dålig dag så tänker du vad du hade kunnat göra för små annorlunda saker och så försöker du göra så när du i liknande situationer.

    Tex du hade kunnat skippa max och köpa sushi istället. När du kom hem hade du kunnat ha någon snabbmat i frysen tex halloumi hotpot som du kunnat äta. Du hade kunnat ha en liter fil i kylen som du kunnat skiva bananen i på morgonen och ätit på typ en extra minut bara. Såna saker hade gjort dagen helt ok ändå även om inte perfekt.

  • John22

    Det första du ska göra är att lägga ned mentaliteten att du "inte kan" sluta. Du kan, men du vill inte. Du lider inte av något och är inte beroende, utan gör fullt medvetet dåliga kostval.

    Om du verkligen vill sluta så kommer du sluta redan imorgon. Frågan är alltså huruvida du verkligen vill eller inte.

    Det är bara att sluta - jo, precis så enkelt är det. Sluta köp hem glas och annan skit, ät alltid innan du går och handlar och skippa helt snabbmat.

  • Greenpants
    Tow2Mater skrev 2017-06-02 04:04:14 följande:

    At en hallomiburgare med vatten till. Har inte Max andra bättre alternativ än pommes? Har de inte t ex sallad?


    Jo, de har ju det men är inte sugen på det och när jag är hungrig och sugen så bryr jag mig inte på  samma sätt som jag gör nu t.ex.
    Men ska verkligen försöka sluta äta max helt bara. Får nästan ångest bara jag tänker på det :O 
  • Greenpants
    Snuttis2 skrev 2017-06-02 07:04:43 följande:

    Sockerberoende kan du absolut vara och de vanor vi sätter kring maten blir ju just det! Vanor -något kroppen förväntat sig och får sug efter!

    Äter själv sällan snabbmat inte för att jag inte gillar utan för att de inte innehåller näring. Så jag har jobbat hårt för goda matrutiner hemma! Sen är jag snål o att köpa mat hela tiden är ju en semesterresa per år : ) !

    Älskar dock allt som är sött o kommer från en familj som inre kan göra något utan en regelbunden fika : ) .

    Men jag är medveten om att detta är min svaghet så har jag jobbat hårt för goda rutiner annars hamnar jag också i en dålig cirkel , går upp lite i vikt men framförallt får humörsvängningar och sämre kroppsork mm!

    Du behöver titta på rutiner för din vardag, hur jobbar du, när äter du, när handlar o tillagar du maten så att du skapar dig goda rutiner! Jag veckoplanerar och veckohandlar numera det funkar bäst för mig ! Gör storkok så att matlådor alltid åker med till jobbet och ett visst antal frukt per dag! Då har jag en bra stomme att stå på. Har inte några förbud men försöker hålla nere fikastunder o snask i veckorna o äter sen om/vad jag vill till helgerna!

    Jag är smal och har anlag för det så kosten påverkar inte direkt min vikt utan det allmänna mående men det är ju desto viktigare ! Om vikten rör sig är ju det en indikation -det är farligare att den inte gör det då saknar vi ju riktig vetskap om hur vi mår?!

    Just nu är jag gravid o har inför graviditeten o under tagit kosttillskott för kvinnor , de ersätter aldrig bra mat men kan ju vara ett komplement som kan ge lite extra boost innan du är ifatt med övrig mat?

    Sätt dig o se över din vardag, hur kan dina rutiner se ut-planera!!!!!! Planera planera är mitt tips!!!

    Fundera över vad som skulle motivera dig mest så du har det som målbild!


    Jaa, det är just det! Det är ingen näring i snabbmat, bara skit som i längden förstör våra kroppar och det är därför jag har panik. Jag märker tydligt på mitt humör att jag äter dåligt och vill verkligen få ordning på detta.

    Jaaa, veckoplanering känns som en väldigt bra idé! Kanske även skriva ner recept som jag gillar så det blir enkelt när jag väl blir hungrig! Det låter bra :)

    Tack för jätte bra tips!!
  • Greenpants
    Meriall skrev 2017-06-02 10:27:02 följande:

    Små saker gör skillnad. Du behöver inte äta 100% antiinflammatoriskt eller så skitmat. Det finns massa däremellan. Gör så här, efter varje dålig dag så tänker du vad du hade kunnat göra för små annorlunda saker och så försöker du göra så när du i liknande situationer.

    Tex du hade kunnat skippa max och köpa sushi istället. När du kom hem hade du kunnat ha någon snabbmat i frysen tex halloumi hotpot som du kunnat äta. Du hade kunnat ha en liter fil i kylen som du kunnat skiva bananen i på morgonen och ätit på typ en extra minut bara. Såna saker hade gjort dagen helt ok ändå även om inte perfekt.


    Ja, det låter faktiskt bra! Jag tror jag krånglar till det för mig och sätter mig själv i skiten. Känns som det har blivit en ond cirkel för min energi tar slut så snabbt så orkar inte laga mat, då köper jag snabbmat, sen orkar jag inte handla för blir trött snabbt.. Ja, ska försöka göra det enklare för mig!

    Tack! :) 
  • Greenpants
    John22 skrev 2017-06-02 10:40:19 följande:

    Det första du ska göra är att lägga ned mentaliteten att du "inte kan" sluta. Du kan, men du vill inte. Du lider inte av något och är inte beroende, utan gör fullt medvetet dåliga kostval.

    Om du verkligen vill sluta så kommer du sluta redan imorgon. Frågan är alltså huruvida du verkligen vill eller inte.

    Det är bara att sluta - jo, precis så enkelt är det. Sluta köp hem glas och annan skit, ät alltid innan du går och handlar och skippa helt snabbmat.


    Självklart vet jag att jag kan, känns bara så omöjligt för har ingen energi att ta tag i det. Det blir som en ond cirkel och mitt sug tar över varje gång jag blir hungrig. Jag vill verkligen detta, så det är inget snack om saken. Jag hade inte skrivit om hjälp här om jag inte velat sluta?

    Det funkar inte så för alla människor, att BARA sluta för SÅ enkelt är det. Kanske för dig, men uppenbarligen inte för mig.

    Men ja, ska absolut jobba på min inställning och jobba upp min vilja ännu mer! Tack för tipsen :)
  • Tow2Mater

    Ha en påse notter i väskan kanske, det är ju kaloririkt samtidigt som det är nyttigt och bra mycket intressantare att stoppa i munnen när man är hungrig än att t ex gnaga på en morot ;)

  • Anonym (Alltså)

    Jo. Det är PRECIS så lätt för alla. Skillnaden är bara att vissa här lättare och andra svårare.

    Men vill du gå in med attityden att "jag är den som inte kan" så kommer du inte lyckas. Du kommer sitta där med din B&J och inse att du väger 120.

    Jag älskar godis, kaka you name it. Jag gick med sockeravtändning i nästan en vecka. Det var skitsvårt och jag ville verkligen inte men nog fanns klarade jag det.

    Hur: jag hade bestämt mig för att ta av mig offerkoftan i strl XL. Gått från 103 till 65.

    Men visst. Var en speciell snöflinga utan kontroll över ditt eget liv men då behöver du inte sitta här och be om råd och hoppas på mirakelkurer

    Put down the shovel and pick up a fork lady

  • Greenpants
    Anonym (Alltså) skrev 2017-09-07 22:17:53 följande:

    Jo. Det är PRECIS så lätt för alla. Skillnaden är bara att vissa här lättare och andra svårare.

    Men vill du gå in med attityden att "jag är den som inte kan" så kommer du inte lyckas. Du kommer sitta där med din B&J och inse att du väger 120.

    Jag älskar godis, kaka you name it. Jag gick med sockeravtändning i nästan en vecka. Det var skitsvårt och jag ville verkligen inte men nog fanns klarade jag det.

    Hur: jag hade bestämt mig för att ta av mig offerkoftan i strl XL. Gått från 103 till 65.

    Men visst. Var en speciell snöflinga utan kontroll över ditt eget liv men då behöver du inte sitta här och be om råd och hoppas på mirakelkurer

    Put down the shovel and pick up a fork lady


    Hej igen. Tack så mycket. Tror jag behövde höra det!! Ska fan jobba på min piss attityd, jag vill och jag kan. Problemet är väl att jag i stundens hätta ger hän till mitt sug och helt enkelt skiter i att jag vill sluta och efteråt får jag ångest. Måste nog sätta upp ett mål och planera hur jag ska gå till väga. Men fan, ja jag KAN. Tack :) :)
  • Anonym (H)

    Ett tips är att inte gå i matbutiken när du är hungrig. Det är då godis, glass och chips lätt slinker ner i korgen! Handla alltid mat då du nyss har ätit, då är man fan inte sugen på nåt, haha! Gör en matlista innan bara med nyttiga och mättande recept. :) Det är som man brukar säga: Har du inte godis hemma, så kan du ju inte äta det heller! KÖP INTE!

Svar på tråden HJÄLP! Kan ej sluta äta skräpmat & socker!