Barnen får ej träffa mormor
Man måste ju respektera att hon av något skäl brutit med sin mamma. Så gör man ju verkligen bara om det varit kris och jättehemskt under lång tid, det är ju inget man gör bara för att man blivit lite osams. Om det nu inte är så att det är något "fel" på din fru (tex borderline) som gör att hon har svårt dra jämt med folk, då kanske det skulle vara vettigt att du eller barnen hade kontakt med mormor. Du berättar inte så mkt om hur det är så det är svårt att råda.
Om du dock anser att din fru är en bra och vettig människa skulle jag respektera hennes val. Är mormor våldsam, har ett nedvärderande sätt, ska bestämma över alla andra (typ narcissist) så är det ju inte sunt för barnen att träffa henne. Men det beror som sagt på vad det är. Är morfar vettig kanske man på sikt kan göra upp något med hans hjälp. Allt hänger på anledningen och om du anser att din fru är vettig eller om mormor är vettig.
Sedan är det som många andra kommenterat, inte speciellt lätt/bra/smart att gå bakom ryggen på sin fru så det enda jag ser här, är väl om (du efter att ha ställt dig frågorna ovan) tycker mormor är vettig, kan försöka få till en deal med din fru om att du/barnen kan träffa mormor lite kort när mamman inte är med.
Sedan är det inte hela världen att växa upp utan att ha haft kontakt med alla 4 av sina mor/farföräldrar. Min morfar dog innan jag föddes och farmor/farfar hade min pappa brutit med när jag var liten så jag hade bara min mormor. Det gick helt ok det och jag har haft en trygg och bra uppväxt ändå.