Inlägg från: Anonym (Inte så enkelt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte så enkelt)

Barnen får ej träffa mormor

sextiotalist skrev 2017-06-02 11:09:06 följande:
    Fast du, det finns faktiskt barn som har en problematik som gör att de bryter för anledningar som de flesta skulle rycka på axlarna åt.
    Det är nog för att du inte fattar vidden av problemet. Du och många med dig tror att det är en enkel sak att bryta med sin mamma, det kan jag meddela att det inte är. Om jag försökte förklara för dig i text varför jag bröt med min mamma skulle du säkert anse att det inte fanns någon speciell grund, att jag var extra känslig eller något liknande. Det du inte förstår och vet, är varför det är känsligt för mig, hur det var att leva under hennes skugga, vilka friheter hon tog sig osv. Min man förstod inte först, det tog flera år innan han insåg hur sjuk hon var och hur hennes närvaro påverkade en, och framförallt hur det påverkade mig. Det är så svårt ibland att sätta fingret på, och förklara hur det är, men tro mig när jag säger att i 9 fall av 10 är beslutet välgrundat.
    gräslöken skrev 2017-06-02 08:57:55 följande:

Tack för många bra svar. Det är väl sannolikt så att jag inte kommer längre utan att min fru går med på det.

Jag har dock en nära bekant som för barnen skull gick bakom sin respektives rygg. Jag har som sagt aldrig träffat mormodern så jag har svårt att veta hur hon är. Det handlar dock inte om missbruk utan mer rejält dysfunktionell.  Jag skulle så gärna att barnen fick ha "vanliga" morföräldrar och är inte helt tillfreds med min frus förklaring till varför vi inte kan träffa henne. Tack alla!

Om du älskar din fru och tycker att hon vanligen tar välgrundade beslut skulle jag bara vilja säga åt dig att släppa det. Min mamma var rejält dysfunktionell, hon fungerade väl ok med mindre barn men så fort barnen började tänka och tycka lite själva fick de höra hur dåligt allt de tyckte och var var. Ingen förståelse för något alls, bara gnäll och elakheter. Hon fattade inte ens att hon var elak.
    sextiotalist skrev 2017-06-02 12:15:24 följande:
    Det är inte enkelt för en person som fungerar "normalt", det förstår jag. Men en person som har t.ex boarderline (alla är inte på samma sätt) kan mycket väl bryta utan anledning.
    Jag har haft en väninna som med all sannolikhet hade den diagnosen (det är nog det enda jag och min syster har kunnat ha som förklarning till hennes beteende). Hon bröt av anledningar som man blev frågande till, även hennes barndomsfamilj. Jag är väldigt säker på att det var hjärnspöken som var orsaken till detta, om någon sa a, så blev det AAAA och CCCC i hennes värld (det märktes ofta när man pratade med henne) och det där CCCC kunde vara det som gjorde att hon inte vill ha kontakt med personen längre.
    Tja jodå men eller hur skrev 2017-06-02 12:20:57 följande:
    Sextiotalist är långtifrån en dumskalle och är det någon i tråden som inser vidden av problemet är det hen.  Jag tolkade sextiotalist svar som allmängiltigt, att det FINNS sådana barn. Jag tolkade inte som att hen påstod att du var det. Att hen inte förstår vidden av DITT problemm är en helt annan sak.

Jo men nu var det ju det jag skrev, att 9 av 10 ändå är verkligt nödvändiga brytningar även om de är svåra att förstå för utomstående. Sedan finns det alltid dramaqueens eller folk med egna problem som gör både sig själva och sin omgivning en björntjänst med sina ageranden. 
    sextiotalist skrev 2017-06-02 12:21:56 följande:
    Jo en sak till, din mamma har troligen också en mamma. Dvs din mamma kunde hypotetiskt vara Tja.. dotter.

Om du tänker om.
    Jag gissar att du brutit med din mamma (eftersom jag har kusiner som brutit med sin mamma så vet jag att det krävs mycket för det och att de har all orsak till detta). Du vet varför, tänk dig då att din mamma var på samma sätt mot sin mamma (din mormor) som hon var mot dig? Och att hon bröt med din mormor för någon orsak som ingen vanlig person skulle bryta kontakten pga av. Hur hade du då resonerat, skulle det vara din mormors fel då också?
    Min mamma borde ha brutit med sin familj, de var ju orsaken (eller en stor del av orsaken) till att hon blev så fucked up och dysfunktionell. Tyvärr "gjorde man ju inte så" på den tiden, så mamma fick aldrig en chans att bli normal. Jag bröt med min mamma relativt tidigt och jag gjorde det delvis för mina (då kommande) barns skull, för att de skulle slippa det jag växt upp med.
Svar på tråden Barnen får ej träffa mormor