• Förvirradsjäl

Havandeskapsförgiftning?Hjälp?

Jag har under några veckor mått lite dåligt och varit orolig för havandeskapsförgiftning, är i dag vecka 38 (37+4), jag har pratat min barnmorska om att jag är orolig för de men hon har inte kolla mitt urin efter äggvita även fast jag bett hon, för jag inte har högt blodtryck. Men gått upp 7kilo på vecka (dock inte denna vecka utan förrförra). Har nu den senaste veckan haft väldigt mycket fruktansvärd huvudvärk och synbrytningar/flimmer för ögonen.

Mitt blodtryck hos bm förra veckan var 125/75 idag hemma på min blodtrycks grej 148/100, kan inte nått om blodtryck dock. Har även mått illa och spytt under dom senaste dagarna, helt plötsligt börjat skaka då o då. Har väldigt ont även under höger revben. Men tror inte jag har högt blodtryck, så vad ska jag göra? Ringa till förlossningen eller Sjukvårdsupplysningen? Nån som tror jag kan ha havandeskapsförgiftning?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?Hjälp?
  • Förvirradsjäl
    Ellie skrev 2017-06-02 22:47:51 följande:

Ring förlossningen.

Vad ska jag säga? Har nämligen fobi för att ringa o så
  • Anonym (S)
    Förvirradsjäl skrev 2017-06-02 22:58:58 följande:

Men skärp till dig och ring NU! JA du har högt bltr om det stämmer det du tog idag. Du har alla tecken på preeklampsi och det är allvarligt. Ring nu för en kontroll!
  • Förvirradsjäl
    Anonym (S) skrev 2017-06-02 23:02:11 följande:

Men skärp till dig och ring NU! JA du har högt bltr om det stämmer det du tog idag. Du har alla tecken på preeklampsi och det är allvarligt. Ring nu för en kontroll!

Men vad ska jag säga? De jag inte vet annars hade jag ringt förlänge sen, gruvas över de. Killen vägrar ringa å och säger att han kan ringa imorgon
  • Carambolan

"Hej! Jag heter Förvirradsjäl och är gravid i vecka 38. Jag har väldigt ont i huvudet med synbortfall och så har jag ont i bröstkorgen under revbenet."

Sen kommer de att ställa frågor och berätta för dig vad du ska göra.

• Anonym (S)
    Förvirradsjäl skrev 2017-06-02 23:12:23 följande:

Men vad ska jag säga? De jag inte vet annars hade jag ringt förlänge sen, gruvas över de. Killen vägrar ringa å och säger att han kan ringa imorgon

Vaddå vägrar att ringa? Hur gamla är ni? 12? Hälsa honom att han kan börja stå upp för dig om du nu har "fobi" för att kontakta vården. Du ska berätta de symtom du har. Att du har ont under höger revben! Ett undertryck på 100! Huvudvärk och flimmer för ögonen! Vet du hur farligt preeklampsi kan bli om det går för långt? Det är farligt för både dig och ditt barn! Ring nu.
  • Ellie
    Förvirradsjäl skrev 2017-06-02 22:58:58 följande:

Säg "Hej, jag heter x och är gravid i vecka 37+4. Nu har jag fruktansvärd huvudvärk, flimmer för ögonen, illamående och smärtor under högre revben. Bil ni undersöka mig?"

Jag hoppas du redan har ringt. Symtomen låter oroväckande och har man otur kan det gå riktigt snabbt till att bli livsfarligt både för barnet och för dig. Det är inte läge att bry sig om telefonfobi. Nej, det kan inte vänta till imorgon.
  • Förvirradsjäl
    Ellie skrev 2017-06-02 23:38:29 följande:

Säg "Hej, jag heter x och är gravid i vecka 37+4. Nu har jag fruktansvärd huvudvärk, flimmer för ögonen, illamående och smärtor under högre revben. Bil ni undersöka mig?"

Jag hoppas du redan har ringt. Symtomen låter oroväckande och har man otur kan det gå riktigt snabbt till att bli livsfarligt både för barnet och för dig. Det är inte läge att bry sig om telefonfobi. Nej, det kan inte vänta till imorgon.

Har ringt nu o dom säger att jag ska komma in för koll, men hur gör man då ingen närstående svarar o inte kan skjutsa? Ett alternativ är taxi men kostar mer än 600kr (de jag har på kontot). För att åka till förlossningen då den ligger 10mil bort. Bara problem här..
  • Förvirradsjäl
    Anonym (S) skrev 2017-06-02 23:15:49 följande:

Vaddå vägrar att ringa? Hur gamla är ni? 12? Hälsa honom att han kan börja stå upp för dig om du nu har "fobi" för att kontakta vården. Du ska berätta de symtom du har. Att du har ont under höger revben! Ett undertryck på 100! Huvudvärk och flimmer för ögonen! Vet du hur farligt preeklampsi kan bli om det går för långt? Det är farligt för både dig och ditt barn! Ring nu.

Har ringt nu o dom säger att jag ska komma in för koll, men hur gör man då ingen närstående svarar o inte kan skjutsa? Ett alternativ är taxi men kostar mer än 600kr (de jag har på kontot). För att åka till förlossningen då den ligger 10mil bort. Bara problem här..
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?Hjälp?