• Lerumsmamma

har pappan rätt att få tillbaka vårdnad han avsagt sig ifrån?

Har 3 barn, delad vårdnad om en 4-åring och en 3-åring och en 10-månaders baby som bara jag har vårdnaden om. Pappan ville jag skulle göra abort och avsade sig allt ansvar om vårt sista barn. Han sa att jag fick ta hand om hen till 100% ensam vilket jag gjort. Han var inte ens med under förlossningen, den fick jag genomgå helt ensam. Han skrev på papper att jag har hela vårdnaden. Nu ska vi separera och då undrar jag om han i efterhand har rätt att få delad vårdnad när han en gång skrivit på papper att han inte får vårdnaden????

• Svar på tråden har pappan rätt att få tillbaka vårdnad han avsagt sig ifrån?
  • Meriall

Han kan ju försöka i tingsrätten om du vägrar. Skulle han göra det? Han kan få umgängesrätt mycket lättare än vårdnaden. Han behöver ju inte vårdnad för att ha bebisen vv när den blir större.

• Lena

Ja han har rätt att ångra sig för allt sådant som rör barn är för barnens skull.

• viseversa

Menar du på allvar att han är pappa åt två barn men inte det tredje? Vad har han gjort under tiden ni bodde ihop? Har han övrig hållit i barnet? Vilket jävla as han är. Tycker inte han ska ha rätt till något av barnen om jag ska vara ärlig.

• Lerumsmamma
    viseversa skrev 2017-06-03 09:56:54 följande:

Menar du på allvar att han är pappa åt två barn men inte det tredje? Vad har han gjort under tiden ni bodde ihop? Har han övrig hållit i barnet? Vilket jävla as han är. Tycker inte han ska ha rätt till något av barnen om jag ska vara ärlig.

Han är pappa åt alla 3 barnen men har bara delad vårdnad om 2 för det 3e var inte välkommet enligt honom. Hela graviditeten fick jag höra att jag borde gjort abort :( vi bor fortfarande ihop men babyn får jag ta hand om ensam. Han har henne aldrig. De andra 2 hjälper han till med..
  • Guden Tor
    Lerumsmamma skrev 2017-06-03 10:25:35 följande:

Han är pappa åt alla 3 barnen men har bara delad vårdnad om 2 för det 3e var inte välkommet enligt honom. Hela graviditeten fick jag höra att jag borde gjort abort :( vi bor fortfarande ihop men babyn får jag ta hand om ensam. Han har henne aldrig. De andra 2 hjälper han till med..

Förståeligt. Han ville väl inte ha ett till barn. Deal with it.
  • MadHatter
    Guden Tor skrev 2017-06-03 10:37:45 följande:

"Deal with it" är väl just vad hon gör?

Men det hon undrar är om han kan ångra sig, angående vårdnad och ungänge.

Och ja det kan han. Han kan stämma om vårdnad (och även om umgänge) i tingsrätten. Att han önskade att ts skulle göra abort lär man inte väga in i en sån dom utan det handlar om vad som är bäst för barnet här och nu. Utgångspunkten är alltid att det bästa för barnet är gemensam vårdnad och umgänge med båda föräldrar. Så det är det som är utgångspunkten, sen tar man hänsyn till samarbete mellan föräldrar och liknande frågor.

Hur umgänge ska se ut kan också fastställas enligt dom i tingsrätten.
  • viseversa
    Lerumsmamma skrev 2017-06-03 10:25:35 följande:
    Förlåt men han låter som en jävla praktarsle. Och hade det varit min man hade jag tagit alla barnen i från honom. Det är inte flickans fel att hon blev till. Men det är henne han straffar. Fy fan rent ut sagt.
  • viseversa
    Guden Tor skrev 2017-06-03 10:37:45 följande:
    Här kommer en till idiot. Vill man inte ha barn trär man på en jävla kondom eller låter bli att pippa. Det är inte ett skit synd om honom. Han har exakt samma ansvar för detta barns existens som ts. Och abort är inget man "bara gör" det är ett ingrepp på kroppen som innebär smärta och kan vara farligt för kvinnan. Den som blir lidande nu är barnet och det är endast för att han är så jävla vidrig.
  • Griseknoen35
    viseversa skrev 2017-06-03 11:56:10 följande:
    Förlåt men han låter som en jävla praktarsle. Och hade det varit min man hade jag tagit alla barnen i från honom. Det är inte flickans fel att hon blev till. Men det är henne han straffar. Fy fan rent ut sagt.
    Fast varför ska de andra två barnen straffas för att pappa inte vill veta av det tredje barnet? Är han en bra pappa till de andra två barnen finns det ingen anledning till att även de ska bli utan pappa. Att han har valt bort det tredje barnet säger inget om hur han är mot de andra två. Det man ska tänka på är att en förälder aldrig har rätt till sina barn utan det är barnen som har rätt till sina föräldrar. Man bör även tänka på att barnen är olika individer och man får utgå från varje enskild individ, nu har två av barnen sin pappa och den relationen fungerar. Det tredje har också en pappa men eftersom pappa inte vill vara pappa där så går inget att göra åt det- att ta ifrån de andra två barnen sin pappa gör knappast situationen för något av barnen bättre eller mer rätt.
  • Tramptass
    Ett arsle, ja kanske det. Vi vet ju inte mycket om bakgrunden eller hur? Men det är ju lätt att sitta här och döma.

Dessutom är det inte så att man bara kan "ta" de andra barnen. Starta en vårdnadstvist, visst. Men vad skulle de två äldsta barnen tjäna på det? Då är det ju de som blir straffade.

Skulle pappan nu ångra sig så är väl det jättebra? Hon är bara tio månader och kommer inte minnas denna tiden av sitt liv. Som förälder får man sätta sina egna sårade känslor åt sidan för att se till barnens bästa.

Så kämpa inte emot om han nu VILL ha vårdnad om barnet, säger jag. Det skadar bara barnet i längden. Speciellt som hon har äldre helsyskon där pappan får umgås.
  • Lerumsmamma
    Håller med! Därför tycker jag inte han ska ha rätt att ha henne senare heller när han totalt skiter i henne nu, det är nog knappast "bäst för barnet" å dessutom säger så hon hör att hon inte borde blivit född. Spelar ingen roll att hon bara är 10 mån för vem vet när de börjar förstå..
Svar på tråden har pappan rätt att få tillbaka vårdnad han avsagt sig ifrån?