• Malva2015

mat till 6,5 mån

Min tjej amningsvägrar och flaskvägrar och har därför blivit introducerad mat tidigt.

Hon avskyr välling, gröt och söta saker vilket gör mellanmål och frukost till ett problem.

Hon gillar kokt ägg och äter gärna det till frukost men räcker 1 ägg? Sedan är hon oftast inte hungrig förrän lunch då hon äter en hel burk mat. Därefter middag- hel burk.

Hade velat få i henne mellanmål men inget passar ju damen! Tror nu detta är på tok för lite?

• Svar på tråden mat till 6,5 mån
  • Meriall

Går hon upp i vikt som hon ska är det inte för lite. Äter hon på natten något? Du kan ge vanlig mat som mellanmål också annars.

• enmamma

Plockmat, smörgås, ärtor, kokt morot, avokado, + allt annat ni kan komma på.

• Annelie 76

Du kan inte få ett barn att äta sig mer än mätt. Vill hon inte äta så är det för att hon inte behöver, då är det ju onödigt med mellanmål.

• Malva2015
    Annelie 76 skrev 2017-06-04 16:17:38 följande:

Du kan inte få ett barn att äta sig mer än mätt. Vill hon inte äta så är det för att hon inte behöver, då är det ju onödigt med mellanmål.

Lite det jag ville höra. Allt jag hör är att allas barn äter typ 6 gånger per dag. Det vill ju inte min tös men hon är ändå tjock och go.
  • Meriall
    Malva2015 skrev 2017-06-04 19:56:35 följande:

Lite det jag ville höra. Allt jag hör är att allas barn äter typ 6 gånger per dag. Det vill ju inte min tös men hon är ändå tjock och go.

Alla andra äter nog inte 1 hel burk till lunch och middag. De äter mer utspritt bara.
  • GAndrea

Min dotter är 6 mån. Hon äter ca 2 dl ersättning 2 eller 3 gånger, gröt till frukost och 1 burk till lunch.

• Malva2015
    Meriall skrev 2017-06-04 20:12:39 följande:
    Alla andra äter nog inte 1 hel burk till lunch och middag. De äter mer utspritt bara.
    Aha:D det var ju bra ! Hon kanske bara äter större mängd fast mer sällan då:)
  • Bimbim79
    Malva2015 skrev 2017-06-04 19:56:35 följande:
    Min äldsta va sån, bättre fler timmar mellan målen och riktig mat än tvinga i mellis och sen ville hon inte äta middag. Ett mätt barn sover bra går upp i vikt orkar leka och utvecklas. Så länge de gör det så är det lagom. Finns inga friska barn som svälter vid ett dukat bord ;)
  • Canadasvensk

Min dotter (som är exakt lika gammal) brukar typ äta en blanding av 2 kokta ägg gulor med all slags annan mat, typ morötter, söt potatis, zucchini mm. Ofta blandar vi allt med lite "flask mjölk".

Bebisen säger säkert till när den är hungrig eller mätt.

• elyse

Om hon gillar ägg kanske du kan variera med äggröra och tillsätta lite olika saker i. Små potatisbitar, majs... Det har varit min dotters favoritmat sedan ca sex månader och nu är hon tre år.

• Hmlan
    Malva2015 skrev 2017-06-04 21:10:29 följande:

Aha:D det var ju bra ! Hon kanske bara äter större mängd fast mer sällan då:)

Det är ju bättre för tänderna att äta mer sällan så det är väl bara att tacka och ta emot! ;-D Jag tycker också att det låter som att hon äter rikligt, hellre ordentligt med mat än massa kex/rån, smörgåsar eller t o m frukt.
  • Malva2015
    Canadasvensk skrev 2017-06-05 18:10:16 följande:

Min dotter (som är exakt lika gammal) brukar typ äta en blanding av 2 kokta ägg gulor med all slags annan mat, typ morötter, söt potatis, zucchini mm. Ofta blandar vi allt med lite "flask mjölk".

Bebisen säger säkert till när den är hungrig eller mätt.

Smart ska jag absolut göra. Varför kör ni bara äggulor?
  • Malva2015
    Hmlan skrev 2017-06-05 21:41:25 följande:
    Det är ju bättre för tänderna att äta mer sällan så det är väl bara att tacka och ta emot! ;-D Jag tycker också att det låter som att hon äter rikligt, hellre ordentligt med mat än massa kex/rån, smörgåsar eller t o m frukt.
    <3
  • Fru Ve

Går hon upp i vikt som hon ska och är glad + att magen fungerar så behöver du inte oroa dig. Man kan ju ge lagad mat även till mellanmål om det är sånt hon gillar. Finns ju inget hinder för det ifall du känner att hon behöver ha mer i sig. Små bitar av smörgås med matigt pålägg är ju också en bra frukost eller mellis.

• Canadasvensk
    Malva2015 skrev 2017-06-07 09:55:54 följande:
    Smart ska jag absolut göra. Varför kör ni bara äggulor?
    Ja du, bra fråga! Frugan tyckte att den mesta näringen fanns där men man kanske ska mosa hela egget i stället...
  • Malva2015
    Canadasvensk skrev 2017-06-07 18:58:30 följande:
    Ja du, bra fråga! Frugan tyckte att den mesta näringen fanns där men man kanske ska mosa hela egget i stället...
    Ah okej:) jag brukar mosa hela ägget. Blev rädd att äggvitan kunde vara skadlig eller nått:)
Svar på tråden mat till 6,5 mån