har det lönat sig för dig att studera/tagit studielån?
Vad tror du?
Jag tjänar efter 4,5år studier och 8 års jobb 46tkr i månaden. Det hade jag antagligen inte gjort utan att ha pluggat och jobbat under hela den tiden. 220tkr har jag i studieskuld.
Vad tror du?
Jag tjänar efter 4,5år studier och 8 års jobb 46tkr i månaden. Det hade jag antagligen inte gjort utan att ha pluggat och jobbat under hela den tiden. 220tkr har jag i studieskuld.
Jag hade ca 800 000 i skuld hos CSN när jag blev klar. Jag studerade läkarprogrammet utomlands, har 600 000 på min skuld nu. Jobbat i tre år och har 50 000 kronor i lön, om två år så har jag 80 000 i lön på en heltidstjänst. Hyr jag ut mig eller drar till Norge så kan man absolut få 200 000 i månaden, men det känns inte värt när man hellre är med sin familj än att tjäna pengar.
Har inte arbetet en dag efter examenen med det jag utbildat mig till, hade 400 000 kr i skuld när jag sluta plugga. Nu har jag betalt tillbaka allt. Ångrar inget, även om jag hoppas att någonsin använda min examen.
Ja, det lönar sig om du väljer rätt högskola/universitetet samt utbildning och är ambitiös. Läkarlinjen, juristlinjen, civilingenjörsutbildning, matematik (för finans), tandläkare eller ekonom (på rätt skola samt med en hel del ambition) är värt besväret. Sjuksköterska/apotekare: kanske. Övriga utbildningar göre sig ej besvär. Kultur/social/genus/film/biolog/media/blaha: nope.
Jag hade bortåt 300k i skulder, betalade av innan jag var 35. Jag läste matematik och datalogi och var ambitiös, så jag landade snabbt i konsult- och sedan chefsposition,. OBS ej enligt CSNs långsamma betalningsplan, jag lade in extra för att bli av med skulden. Några år efter examen tjänade jag över 500k/år, nu pendlar jag mellan 800 och 1100k/år.
Kontentan: rätt utbildning, rätt skola, MYCKET JOBB. Glöm alla tankar på deltid, tjänstledigt och "normala" arbetstider.
Jag tjänar inte alls lika mycket som er, men tycker fortfarande det var värt med min examen! 
Inte värt det varken för min man eller mig. Min man fick inget arbete efter utbildningen och har kvar CSN-skulden. Själv testade jag lite väl mycket med studielån innan jag hittade rätt utbildning och då stod CSN endast för den första terminen medan mina föräldrar fick stå som sökanden på ett lån för att jag skulle kunna läsa klart den. Lånet som mina föräldrar stod som sökande på är färdigbetalt sen länge medan jag fortfarande har skuld kvar hos CSN.
Inte ekonomiskt men jag trivs med mitt yrke så jag ångrar det inte - dock om jag hade gjort om allt igen hade jag kanske försökt jobba extra mer än vad jag gjorde för att inte ha så mycket i studielån. Å andra sidan betalar jag av ynka en tusenlapp i månaden och det känns som ingen kostnad alls för att ha studerat i flera år och då klarat mig bra. Utbildningen lönade sig dock i andra värden såsom nya fina vänner jag fortfarande umgås med, och att jag träffade min fantastiska man som dessutom har bättre utsikter på inkomstsidan, så på det stora hela har det absolut lönat sig
.
Japp, definitivt är färdigutbildad socionom och har gått in på en månadslön på 30000 kronor på en socialsekreterartjänst. Genom att byta jobb när man fått något års erfarenhet så kan man höja sin lön med 3000-4000 kronor per månad. Det är en helt galet bra arbetsmarknad för närvarande och jag hade fem jobb att välja på (alla jag sökte blev jag erbjuden) och de erbjuder riktigt bra löner med.
Ja, det lönar sig om du väljer rätt högskola/universitetet samt utbildning och är ambitiös. Läkarlinjen, juristlinjen, civilingenjörsutbildning, matematik (för finans), tandläkare eller ekonom (på rätt skola samt med en hel del ambition) är värt besväret. Sjuksköterska/apotekare: kanske. Övriga utbildningar göre sig ej besvär. Kultur/social/genus/film/biolog/media/blaha: nope.
Jag hade bortåt 300k i skulder, betalade av innan jag var 35. Jag läste matematik och datalogi och var ambitiös, så jag landade snabbt i konsult- och sedan chefsposition,. OBS ej enligt CSNs långsamma betalningsplan, jag lade in extra för att bli av med skulden. Några år efter examen tjänade jag över 500k/år, nu pendlar jag mellan 800 och 1100k/år.
Kontentan: rätt utbildning, rätt skola, MYCKET JOBB. Glöm alla tankar på deltid, tjänstledigt och "normala" arbetstider.
Nja! Har ca 300 000 kr i studielån, tjänar 40500 kr/månaden, varit färdigutbildad i 5 år men föräldraledig i två omgångar under den tiden.
Nja! Har ca 300 000 kr i studielån, tjänar 40500 kr/månaden, varit färdigutbildad i 5 år men föräldraledig i två omgångar under den tiden.
Jag hade ca 800 000 i skuld hos CSN när jag blev klar. Jag studerade läkarprogrammet utomlands, har 600 000 på min skuld nu. Jobbat i tre år och har 50 000 kronor i lön, om två år så har jag 80 000 i lön på en heltidstjänst. Hyr jag ut mig eller drar till Norge så kan man absolut få 200 000 i månaden, men det känns inte värt när man hellre är med sin familj än att tjäna pengar.
Ja det gjorde det. Lånade totalt 86000 för att påbörja mina studier. Resulterade i jobb på oljeplattform i 7 år med årslöner från 550000-1050000 under de åren. Samt kurser och större delen av utbildningen betald av arbetsgivaren, uppskattningsvis 400000.