• Anonym (Mamma­)
    Äldre 5 Jun 12:19
    30030 visningar
    232 svar
    232
    30030

    Hennes pappa förstör hennes utlandsresa

    Min dotter är 17 år (fyller 18 om ett år) och hon och pojkvännen som är några år äldre än henne, planerar en utlandsresa i sommar. Jag har från början varit okej med att de ska resa iväg ensamma. Hon fyller ju 18 nästa år, då kan jag och pappan ändå inte bestämma. Dessutom är hennes pojkvän vuxen och det är ju inte direkt svårt att klara sig på en charterresa..

    Hennes pappa däremot, han säger att hon inte får åka. Hans argument är att de inte klarar sig själva i utlandet, att de är för unga och oerfarna. Jag tycker absolut inte att de är för unga. Hon är ju fan 17 år och hennes pojkvän är vuxen.

    Jag och pappan har gemensam vårdnad, vi är inte tillsammans. Detta innebär alltså att bådas underskrift behövs på min dotters intyg som hon behöver för att kunna åka utomlands utan vårdnadshavare.

    Hur gör man när pappan vägrar? Så ledsamt att se min dotter så ledsen. Hennes pappa förstör ju det hon har sett framemot så mycket. Försöker komma på nåt sätt jag kan övertala pappan på. Något bra jag kan säga.

  • Svar på tråden Hennes pappa förstör hennes utlandsresa
  • Påven Johann­a II
    Äldre 5 Jun 12:24
    #1

    Hur reser de då om hon behöver era underskrifter?

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 12:26
    #2
    Påven Johanna II skrev 2017-06-05 12:24:32 följande:

    Hur reser de då om hon behöver era underskrifter?


    Hur menar du? Man skriver ut ett intyg som föräldrarna skriver på..
  • Anonym (***)
    Äldre 5 Jun 12:27
    #3

    Vem är det som kräver intyg?

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 12:28
    #4
    Anonym (***) skrev 2017-06-05 12:27:15 följande:

    Vem är det som kräver intyg?


    Resebolaget man reser med kräver intyg att man får reda utomlands utan vårdnadshavare om man är under 18 år.
  • Anonym (Z)
    Äldre 5 Jun 12:29
    #5

    Menar du påskrifter för passet?

  • Påven Johann­a II
    Äldre 5 Jun 12:29
    #6
    Anonym (Mamma) skrev 2017-06-05 12:26:01 följande:
    Hur menar du? Man skriver ut ett intyg som föräldrarna skriver på..
    Det är ju ytterst få som begär intyg, och då brukar det väl röra sig om charterbolag. Så om de planerar sin resa redan nu så kan de välja att flygbolag där det inte är något krav. Från sexton år brukar det inte vara några som helst problem att flyga utomlands utan målsmans tillstånd. 

    Hur vuxen är hennes vuxne pojkvän? 
  • Anonym (Z)
    Äldre 5 Jun 12:29
    #7
    Anonym (Z) skrev 2017-06-05 12:29:06 följande:

    Menar du påskrifter för passet?


    Glöm mitt inlägg ;)
  • Påven Johann­a II
    Äldre 5 Jun 12:30
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2017-06-05 12:28:35 följande:
    Resebolaget man reser med kräver intyg att man får reda utomlands utan vårdnadshavare om man är under 18 år.
    Säg åt dem att resa på annat sätt då. Jag trodde att dylikt resande bland ungdomar var helt utdött, det absolut vanligaste är väl att planera och boka sin egen resa utan att engagera någon arrangör. 
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 12:31
    #9
    Påven Johanna II skrev 2017-06-05 12:29:08 följande:

    Det är ju ytterst få som begär intyg, och då brukar det väl röra sig om charterbolag. Så om de planerar sin resa redan nu så kan de välja att flygbolag där det inte är något krav. Från sexton år brukar det inte vara några som helst problem att flyga utomlands utan målsmans tillstånd. 

    Hur vuxen är hennes vuxne pojkvän? 


    Men det står ju såhär

    www.apollo.se/infor-resan/bra-att-veta/innan-du-bokar/resa-under-18-ar
  • Äldre 5 Jun 12:31
    #10
    +1

    Att han får ta och skaffa sig lite förtroende för sin dotter och acceptera att hon är äldre nu. Förstår att han är orolig men han vinner ingenting på att försöka hålla tillbaka henne.

Svar på tråden Hennes pappa förstör hennes utlandsresa