• Anonym (Mamma)

Hennes pappa förstör hennes utlandsresa

Min dotter är 17 år (fyller 18 om ett år) och hon och pojkvännen som är några år äldre än henne, planerar en utlandsresa i sommar. Jag har från början varit okej med att de ska resa iväg ensamma. Hon fyller ju 18 nästa år, då kan jag och pappan ändå inte bestämma. Dessutom är hennes pojkvän vuxen och det är ju inte direkt svårt att klara sig på en charterresa..

Hennes pappa däremot, han säger att hon inte får åka. Hans argument är att de inte klarar sig själva i utlandet, att de är för unga och oerfarna. Jag tycker absolut inte att de är för unga. Hon är ju fan 17 år och hennes pojkvän är vuxen.

Jag och pappan har gemensam vårdnad, vi är inte tillsammans. Detta innebär alltså att bådas underskrift behövs på min dotters intyg som hon behöver för att kunna åka utomlands utan vårdnadshavare.

Hur gör man när pappan vägrar? Så ledsamt att se min dotter så ledsen. Hennes pappa förstör ju det hon har sett framemot så mycket. Försöker komma på nåt sätt jag kan övertala pappan på. Något bra jag kan säga.

• Svar på tråden Hennes pappa förstör hennes utlandsresa
  • Bullimor
    Anonym (Mamma) skrev 2017-06-05 21:52:04 följande:
    20 år
    Ja, men då är de iaf hyfsat jämnåriga.
    Prata med hennes pappa om det, eller låt henne själv göra det.
    Men låt henne inte åka utan hans vetskap.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Resa) skrev 2017-06-05 21:32:43 följande:

Suck. Det var inte alls det jag menade. Pratade om ekonomiskt.

Så all skräpmat är alltså jättebilligt och all nyttig mat är superdyr. Det är därför vi äter på McDonald's varje dag.
  • Anonym (Resa)
    Glinda från Oz skrev 2017-06-05 21:59:26 följande:

Så all skräpmat är alltså jättebilligt och all nyttig mat är superdyr. Det är därför vi äter på McDonald's varje dag.

Ser ingen mening med att välja att äta ute på resan istället för all inclusive OM man inte har en del pengar med sig på resan, vilket detta par i fråga inte har.

Men sen beror det ju, som sagt, på var man vill äta och vad för slags mat.
  • Glinda från Oz
    Cambellah skrev 2017-06-05 21:33:56 följande:

Fast det är väl bara flyget. Då är det ju det där med att de ska boka eget hotell och flyg osv. Låter dyrt.

Jag har aldrig rest på något annat sätt så jag har inte så mycket att jämföra med, men för några år sedan var det, det billigaste sättet att resa iaf. Jag tycker det låter skumt med ungdomar som åker charter, vill man inte vara mer fri då?! Jag har aldrig stött på ett hotell där föräldrarna ska godkänna att en 17- åring bor där. Pojkvännen är ju myndig.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Resa) skrev 2017-06-05 22:02:52 följande:

Ser ingen mening med att välja att äta ute på resan istället för all inclusive OM man inte har en del pengar med sig på resan, vilket detta par i fråga inte har.

Men sen beror det ju, som sagt, på var man vill äta och vad för slags mat.

Det låter fruktansvärt tråkigt att vara så bunden till hotellet som man är på all inclusive, mina fördomar säger att maten där inte är vad lokalbefolkningen äter och det blir tråkigt att äta på samma ställe (även om de har olika restauranger) Så utarmar all inclusive lokalbefolkningen också.
  • Cambellah
    Glinda från Oz skrev 2017-06-05 22:03:04 följande:

Jag har aldrig rest på något annat sätt så jag har inte så mycket att jämföra med, men för några år sedan var det, det billigaste sättet att resa iaf. Jag tycker det låter skumt med ungdomar som åker charter, vill man inte vara mer fri då?! Jag har aldrig stött på ett hotell där föräldrarna ska godkänna att en 17- åring bor där. Pojkvännen är ju myndig.

Ts dotter och pojkvännen ska resa sista minuten och då är nog inte reguljärflyg ett alternativ. Allt brukar väl vara charter i sista minuten.

Förmodligen vill de åka med charter för att de tycker att de är billigare. De har ju inte så mycket pengar till resan, enligt ts. Kanske blir svårt att hitta bra restauranger till en billig peng då.

Att pojkvännen är myndig behöver inte spela så stor roll. Många resebolag som Apollo, Detur, Tui osv kräver intyg om men är omyndig och ska resa med dem. Det intyget ska skickas in till dem och visas upp på flygplatsen. Så står det på hemsidorna i alla fall. Om det efterföljs eller inte vet inte jag.

Sen finns det ju också hotell som har 18 år som åldersgräns för att få bo där, så gäller ju att kolla upp det också.
  • Anonym (Resa)
    Glinda från Oz skrev 2017-06-05 22:05:50 följande:

Det låter fruktansvärt tråkigt att vara så bunden till hotellet som man är på all inclusive, mina fördomar säger att maten där inte är vad lokalbefolkningen äter och det blir tråkigt att äta på samma ställe (även om de har olika restauranger) Så utarmar all inclusive lokalbefolkningen också.

Jag tycker om all inclusive. De flesta ställen jag har bott på har haft bra all inclusive mat. Inte bara mat som är speciell för landet utan också mat från olika länder.

Man är väl inte helt bunden till hotellet bara för att man har all inclusive. Man äter där hela tiden (förmodligen), ja, men besöker ju ändå stan och affärerna och bokar aktiviteter.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Resa) skrev 2017-06-05 22:13:51 följande:
    Jag tycker om all inclusive. De flesta ställen jag har bott på har haft bra all inclusive mat. Inte bara mat som är speciell för landet utan också mat från olika länder.

Man är väl inte helt bunden till hotellet bara för att man har all inclusive. Man äter där hela tiden (förmodligen), ja, men besöker ju ändå stan och affärerna och bokar aktiviteter.
    Vilket hotell erbjöd mat från andra länder än det egna?
    Var det någon form av tema eller?
  • modsey
    Anonym (Resa) skrev 2017-06-05 22:13:51 följande:

Jag är emot konceptet även för att de stora komplexen som oftast har charter al missgynnar den lokala turistnäringen.
  • Anonym (Vuxna)

Du kan nog inte göra så mycket om pappan vägrar skriva.Då får hon vänta tills hon är 18 år.Inte så farligt och hon hinner resa sen.

Svar på tråden Hennes pappa förstör hennes utlandsresa