Horisonten skrev 2017-07-13 17:01:41 följande:
åh vad spännande. haha ne var ju det där och vänta tror inte de är många som kan eller duktiga och kan vänta. Jag kan det då inte. haha. .p Tycker det är tillräckligt svårt och hålla sig från att testa typ 3-4 dagar innan bim. Så spännande och se hur du mår i veckan som kommer nu då och vad testen visar. :)
Men en fråga har du använt äl tester eller känner du tydligt av äl? Eller hur kan du garanterat vet när du hade äl? Förstår du hur jag menar?
För jag känner tydligt av min äl med värk och flyttningarna men vet inte om man skall räkna själva ägglossning den dagen eller någon dag senare?
För jag har alltid haft en regelbunden cykel på 26-29 dagar. Oftast 28 så då alltid räknat med äl på dag 12 eller 14 men inget jag vet säkert utan alltid gått bim. Inte förtjust i äl tester och inget min man är förtjust i att jag använder då han verkligen verkligen tycker att det blir "verkstad" då så att säga. Så vi har alltid innan kört med att ha sex varannan till var 3 dag från att senaste mensen är över tills det är dags för nästa. Men funderar ändå kring detta hur man skall räkna och när man då skall testa för att inte testa för tidigt och bli ledsen och besviken. Hoppas du förstår hur jag tänker och menar. Det har ju gått bra innan med vårt sätt men man undrar ju hur det kommer bli/vara sen när spiralen tagits ut efter 15 månader med den.Mycket tankar och funderingar.
Jag brukar känna av den ganska tydligt, både med molvärk och även flytningarna. ÄL-test provar jag ibland, mest för att dubbelkolla hur det känns i kroppen när de blir positiva. Sen har jag tempat i flera månader, vilket jag gjorde även med sonen. Tempen är en bra indikation på när ÄL varit, för när ägget släppt så stiger tempen och håller sig hög tills mensen kommer.
Kan visa ex hur kurvan såg ut när jag blev gravid med sonen.
I normala fall kan min kurva se ut såhär, lite mer hoppig (här blev det dock en kemisk graviditet, därav längre "lutealfas").
Såhär ser kurvan ut hittills. Därav att jag hoppas lite mer denna månad.