Inlägg från: Horisonten |Visa alla inlägg
  • Horisonten

Bebisverkstad 2018

Hejsan :)
    Vet inte riktigt om jag passar in i denna tråden men skriver ändå :) Annars får ni slänga ut mig :p hihi. Här är tanken att jag skall ta ut min spiral i augusti och vi skall börja försöka i december :) Vore kul och ha andra och prata med medan man väntar på att starta och sen han några att prata med under hela resan :)

• Horisonten
    Julibebisen12 skrev 2017-06-23 07:10:57 följande:
    Klart atr du är välkommen :D

Varför vänta till dec med att börja om du tar ut i agusto?
    Tack så mycket :)
    Skrev lite fel i september skall jag ta ut spiralen. Vi vill vänta till december för att framförallt våran barn lite mer tid och de skall bli lite större först :) Har en dotter på 4 år och en son som är 15 månader. Så därför vill vi att sonen skall bli lite äldre. Sen vill jag hinna jobbs lite mer innan nästa gång. Är fortfarande föräldraledig men hoppar in extra på jobbet i mellan åt :) Sen vill vi tidigast ha september barn om vi lyckas. Men jag vill vara hormonfri minst 3 månader så jag får koll på mensen och ägglossningen innan vi skall försöka. Då min mens varit så knas under tiden jag haft spiralen. Så många anledningar. :)
  • Horisonten
    Mchabom skrev 2017-06-22 21:41:37 följande:

Hej alla... Tänkte kolla om någon vet om detta är ett plus ????
    Stort Grattis till pluset :)
  • Horisonten

Åh blir så avis på er alla som redan börjat försöka!! Hihi :) Jag längtar så samtidigt som jag kan känna en skräckblandad förtjusning.

Här så har jag mensen just nu vilket är blä, då jag mått riktigt dåligt denna gången. Men jag och mannen har bestämt att efter nästa mens som blir i slutet av juli skall jag ringa för att ta ut min spiral i augusti. Då mensen varit så konstig de senaste så vill vi ta ut den så jag får kolla och bli hormonfri. Så blir kondom tilldess att vi skall börja försöka i december. Så blir inte att vi flyttar fram eller börjar försöka tidigare ändå.

Hur gamla är alla här inne och är det försök för första barnet,andra,tredje,fjärde osv? :)

• Horisonten

Åh vad roligt att vi är ganska jämnåriga :)
    Jag är 28 år och min man några år äldre. Vi kommer försöka för barn nr 3 när vi skall börja i december. Har en dotter på 4 år och en son som smart är 15 månader :)

• Horisonten
    Julibebisen12 skrev 2017-07-02 09:03:23 följande
    Vi är inne på första försöket. Hade ej äl för 2 dar sen så får vänta nån dag och sen testa. Haf tidig äl tidigare

Detta är mitt tredje och killens andra. Har en tös på 5 och en pojk på 1.5Har tösen börjat bråka ännu ? Om inte kan du se fram emot ett helvete haha det är verkligen som en minitonåring ibland haha

Min pojk är 18 månader ^^
    Så spännande och roligt. Jag känner någon form ut skräckblandad förtjusning till att börja försöka. Jag vill ingenting hellre än och försöka.Samtidigt känns det läskigt och just detta allt känns så bra med mina 2 små och ibland gör de mig gråhårig hihi. Men en till hade gjort familjen fullständigt perfekt :) Är väl bara läskigt för att de är något som man inte kan föreställa sig eller veta exakt till 100% hur det kommer och bli. 

Nja lite har hon bråkat och trotsat men inte så farligt ändå tycker jag- Visst lyssnar hon inte alltid och skriker och gapar men ändå inte så illa som jag föreställde mig utan faktiskt blivit bättre och bättre så inte så ofta. Mer att de blir syskonbråk än del men inte farligt heller. De har en stark kärlek till varandra och leker gärna med varandra och tycker om varandra. Men självklart så blir det ibland,bråk gap och skrik också när de vill ha samma leksak eller så :) Men det går bra. Men jag försöker att hålla mig så lugn det bara går och prata med min dotter istället när det blir knas och det har gjort riktigt stor skillnad. Hon lyssnar bättre och förstår och får förklara vad hon menar och varför hon blev arg eller ledsen och då går de ofta snabbt  över. Men det är verkligen inte lätt att hålla sig lugn alltid eller ha tålamod så visst misslyckas man,men man är ju inte mer än förälder :)
    Haha ja ibland kan man ju undra om man har en lite tonåring när de utrycker saker ibland,just attityden. hihi så sant. Vi har ju barn i nästan samma ålder :)

Åh vad jag också längtar och vill börja försöka nu men men. Många månader kvar här...Känns långt bort när sommaren börjat och man längtar till kalla vintern...Snacka om kontraster. haha känns så långt bort när man tänker så :p
  • Horisonten
    Julibebisen12 skrev 2017-07-12 11:04:27 följande:

Gjort 2 negativa tester. Jag är supernyfiken

Mens beräknad imorgon!!! Är på semester å kommer hem på söndag. Där ligger gravtest. Förstå min fruststion haha. Inga känningar inför mensen förutom lite ostabilt humör. I värsta fall köper jag ett senare

Äl enl app 29 juni (äl period 24-30 juni). Haft oskyddat ett antal gånger

Åh så spännande och förväntansfullt och se :)
    Du måste hålla oss uppdaterade :)
  • Horisonten
    DrömlivetiHD skrev 2017-07-11 21:09:05 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna in här också!

Jag är 27 år och min sambo 31. Efter lite bearbetning lyckades jag få min sambo att inse att man aldrig kan känna sig helt redo, men det blir man när det väl gäller sen :) Plockade precis ut min hormonspiral förra veckan och har ingen koll på menscykeln då jag knappt haft mens med spiralen. Däremot har jag haft mensvärk och ömma bröst emellanåt, både vid mens och ägglossning. Svårt att veta vilket som var vilket eftersom jag inte blödde.

Köpte folsyra och ÄL-tester på nätet som jag fick hem igår :) Testade negativt på ÄL testet igår men idag var det ett svagt test-streck. Hoppas det innebär att ägglossningen är på g. Vi är så ivrig nu när vi kommit igång och det hade vart så häftigt om det tog sig direkt! :D Även om vi vet att det kan ta tid ^^

Lycka till allihop! Jättekul att följa era resor och få skriva av sig med människor i samma sits <3

Välkommen :) Så spännande resa :)
  • Horisonten

Hej allihopa :) Hur går det för er alla?

Här njuter vi av sommaren och semester och få spendera extra mycket tid med våra barn :)
    Tanken är att jag imorgon skall ringa till mvc och boka tid för att ta ut min spiral i augusti helat. I värsta fall i början av september. Beroende på hur de har med tider nu efter sommaren och semestern. Spännande att börja och ta första steget även om de är många månader kvar tills vi skall försöka. Men spännande och se hur mensen kommer bete sig. Om den kommer gå tillbaka som vanligt eller om den hoppar och har sig.

Men hur har ni andra gjort med folsyra? När börjar ni äta den? Funderar på om jag skall börja äta den direkt efter spiralen tagits ut bara för att liksom ha en start och äta de ett tag för bästa förutsättningar eller om jag skall vänta till 1-2 månader innan vi skall börja och försöka? Hur hade no gjort/tänkt?

• Horisonten

Nu har jag pratat med mvc,till och med "min" gamla barnmorska som jag hade med de 2 andra barnen och bokat en tid för att ta ut min spiral :) Var bra att jag ringde nu då de hade så fullbokat nästan hela augusti ut också och jag vill ju ta ut spiralen i slutet på augusti så vart perfekt att jag fick en tid då precis som jag ville och tänkt :) Tur jag ringde redan nu än att vänta ytligare 2 veckor känner jag. Så barnmorskan sa att det vart bra att jag var ute i tid och planerades jag fick som jag tänkt mig. Då jag vill ha några månader och se hur menscykeln blir nu efter hormonspiralen om den ändrar sig eller återgår till sitt regelbundna,som den var innan. Har ju varit väldigt olika och hoppiga med spiralen så blir spännande och se. Så i slutet utav augusti fick jag tid till och ta ut den. Känns perfekt men läskigt och overkligt också. hihi :)

• Horisonten
    oONinniOo skrev 2017-07-13 15:59:20 följande:

Mycket hormoner just nu verkar det som. Brösten ömmar fortfarande och jag har väldigt dåligt tålamod, antingen känns det som om jag vill fräsa ifrån eller börja grina. Inte normalt för mig. Tungan ute Idag känner jag av en lätt olustkänsla i kroppen, typ lätt illamående. Men det kan säkert ha andra orsaker. Känns lite väl tidigt att känna såhär inte ens en vecka efter ÄL..

Åh vad spännande och se vad som kommer ske längre fram :) Och vad ett ev test visar :) När har du tänkte börja och testa? Med min dotter mådde jag dåligt innan bim,så visste bara vet inte hur men bara visste att jag var gravid redan innan jag tagit testet och såg att det var positivt :)
    Du får hålla oss uppdaterade nu, detta är ju jättespännande :)
  • Horisonten
    oONinniOo skrev 2017-07-13 16:52:39 följande:
    Planen är att testa nästa fredag på ÄL+14, men känner jag mig själv rätt lär det bli tidigare än så.. Cool Med sonen plussade jag på ÄL+11. Då kände jag mig enbart febrig. Resten av symptomen kom smygande sen.
    åh vad spännande. haha ne var ju det där och vänta tror inte de är många som kan eller duktiga och kan vänta. Jag kan det då inte. haha. .p Tycker det är tillräckligt svårt och hålla sig från att testa typ 3-4 dagar innan bim. Så spännande och se hur du mår i veckan som kommer nu då och vad testen visar. :)

Men en fråga har du använt äl tester eller känner du tydligt av äl? Eller hur kan du garanterat vet när du hade äl? Förstår du hur jag menar?
    För jag känner tydligt av min äl med värk och flyttningarna men vet inte om man skall räkna själva ägglossning den dagen eller någon dag senare?
    För jag har alltid haft en regelbunden cykel på 26-29 dagar. Oftast 28 så då alltid räknat med äl på dag 12 eller 14 men inget jag vet säkert utan alltid gått bim. Inte förtjust i äl tester och inget min man är förtjust i att jag använder då han verkligen verkligen tycker att det blir "verkstad" då så att säga. Så vi har alltid innan kört med att ha sex varannan till var 3 dag från att senaste mensen är över tills det är dags för nästa. Men funderar ändå kring detta hur man skall räkna och när man då skall testa för att inte testa för tidigt och bli ledsen och besviken. Hoppas du förstår hur jag tänker och menar. Det har ju gått bra innan med vårt sätt men man undrar ju hur det kommer bli/vara sen när spiralen tagits ut efter 15 månader med den.Mycket tankar och funderingar.
  • Horisonten
    oONinniOo skrev 2017-07-13 17:09:20 följande:
    Jag brukar känna av den ganska tydligt, både med molvärk och även flytningarna. ÄL-test provar jag ibland, mest för att dubbelkolla hur det känns i kroppen när de blir positiva. Sen har jag tempat i flera månader, vilket jag gjorde även med sonen. Tempen är en bra indikation på när ÄL varit, för när ägget släppt så stiger tempen och håller sig hög tills mensen kommer.

Kan visa ex hur kurvan såg ut när jag blev gravid med sonen.

I normala fall kan min kurva se ut såhär, lite mer hoppig (här blev det dock en kemisk graviditet, därav längre "lutealfas").

Såhär ser kurvan ut hittills. Därav att jag hoppas lite mer denna månad.

Försöker med syskon sen januari -17
    Åh jag företår. Aldrig provat och tempa. Kanske man skulle göra för att jämföra med de man känner och se om det blir någon skillnad. Låter spännande och roligt. :)
    Men hur går man tillväga? Får vilken dag skall man börja tempa? Någon speciell tidpunkt och vart skriver man upp allt/in allt för att få en sådan kurva? Funkar det även om man är lågtempad? Förlåt för så många frågor men blev lite nyfiken nu. Hihi :) kanske lära mig något nytt och testa sen,dock är det ju långt kvar... lite sugen på att tjuvstarta. Hihi men lär nog inte ske/bli så tyvärr... :(
  • Horisonten
    oONinniOo skrev 2017-07-13 19:40:56 följande:
    Först är det en fördel om man har en termometer som har 2 decimaler. Jag har den från Babyplan, som Billiga-tester säljer, som jag är väldigt nöjd med (haft den i ett par år). För att få så tillförlitligt svar som möjligt ska man tempa vid samma tidpunkt varje morgon och innan man ens kliver ur sängen. Tror det får diffa +/- 30 minuter från den tiden man valt, om man för in det på den sidan som jag gör. Den sidan heter för övrigt Fertilityfriend.com (finns som app också). Där kan man även lägga in hur flytningarna ser ut, hur tappen känns (om man nu känner på den), ÄL-test/monitor, symptom etc etc.

Om man är lågtempad eller ej spelar ingen roll. Glad

När man ska börja och lite sånt går att läsa här: www.fertilityfriend.com/Faqs/
    Försöker med syskon sen januari -17
    Åh tack snälla för all info och alla tips :)

Åh jag vill bara börja försöka nu!!! Eller försök få maken att vi kan "tjuvstarta" / börja i november men det går han nog inte med på. Tips på vad jag kan göra? Eller för att hålla mig sysselsatt :p hihi
  • Horisonten
    Julibebisen12 skrev 2017-07-15 10:05:56 följande:

Hej

Jag har plussar nu!! Det är helt sjukt! Är det verkligen sant liksom (ja 2 klara tesr på kvällsurin)

Panik glädje lycka.... massa känslor

Ska ringa mvc på måndag och be om remiss till aurora kliniken. Det är nervöst. Vill inte ha vagnial igen och är inte redo för en sån förlossning.

Åh stort stort Grattis till dig!!! :)
    Förstår att det är massa tankar och känslor för dig nu. Men allting kommer bli bra tillslut skall du se :)
  • Horisonten

Igår så bestämde även jag och mannen att vi kommer och tjuvstarta lite och börja försöka i november istället!! FörvånadSoligHjärtaKänns så roligt men läskigt också. De är snart. Känner mig mest orolig och nervös för vad jobbet skall säga. Jag är ju mammaledig just nu och jobbar lite extra då och då. Men skall komma tillbaka helt i oktober. Så undrar hur glada de blir om jag kommer och säger några månader senare att jag är gravid och behöver vara sjukskriven mm,ifall jag utgår ifrån mina 2 tidigare graviditer,så är tyvärr risken att jag kommer behöva sjukskrivning ganska stor. Men de får säga vad de vill egentligen. Annars kommer jag ångra mig,de kan ju inte sparka mig pga de känner jag gör det de så får jag ta det då. Barn kan man inte alltid får men jobba kan man typ hela livet så. Glad Men de har ju inte med mitt familje liv planering och göra eller ens behöver veta att de är planerat. Men ja nervöst känns det ändå. Hur hade ni tänkt? Gör jag rätt eller tänker jag helt galet och är helt knasig? Tungan uteSolig

Hoppas att ni alla får en riktgt trevlig helg Solig

• Horisonten
    mycat81 skrev 2017-07-15 21:39:19 följande:
    Oh, vad roligt!
    Förstår att det känns både spännande och skrämmande för dig också. Jag hade en liknande oro förra året då jag blev gravid. Då skulle jag börja en ny tjänst 2 veckor efter att jag plussat. Ett jobb som jag var lite handplockad av chefen till, jag hade grym ångest och kände mig som världens största svikare som skulle behöva lämna efter bara ett halvår... Samtidigt vet jag ju att en arbetsgivare aldrig kan neka en att bli gravid, du kan aldrig få sparken pga en graviditet! Men jag förstår din känsla!  Jag tycker att du gör rätt
    Åh tack snälla du!! Du anar inte vad dina ord och stöd betyder!! <3 Jag har funderat och våndats idag kring detta och tankar. De just de. De får ju inte sparka men känns dumt. Men tror och hoppas chefen min förstår. Blir hon sur får hon bli det. Som sagt man kan inte få barn hela livet men jobba kan man. Skall gå på vad jag och mannen vill. De får säga vad de vill. Tror de kommer kännas bättre sen när "bomben" är släppt. Det enda chefen behöver veta är att det inte alltid blir som man tänkt sig eller planerat. Tack för stödet!! :) <3
Svar på tråden Bebisverkstad 2018