• Tihi

Vid vilken ålder började du använda progressiva glasögon?

Jag skulle gärna vilja veta när majoriteten behöver börja använda progressiva glasögon så snälla rösta eller skriv i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder började du använda progressiva glasögon?
  • Tecum

Det var ett elände i början så då åkte de av. Men till slut var jag tvungen att vänja mig och nu går det hur bra som helst.

• Themis

Jag har inte börjat med det än men känner att jag nog skulle behöva nu, haha!

Maken åkte dit vid 46 så 45-50 är nog vanligt.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Mrs Green

Jag är 48 och det är nära nu... nu använder jag glasögon så ofta så jag orkar inte byta mellan de två jag har längre

• Bullimor

Jag använder oftast linser och då måste jag ha läsglasögon.
    När jag använder glasögon så lyfter jag på dem om jag måste läsa något med mindre text eller ringa på mobilen.

Har varit så sedan 47, kanske 48.

Progressiva linser är inget alternativ, det brukar aldrig bli riktigt bra.

• Pimpinellan

Haft läsglasögon i några år så säg runt 45. Progressiva lär det aldrig bli. Använder både linser, glasögon och läsglasögon så vill inte satsa de pengarna på enbart glasögon.

• Anonya

Inte ännu. Är 42 år. Fasar för när det blir aktuellt för har mycket dålig syn och klarar mig inte det minsta utan glasögon. Kan alltså inte växla mellan vanliga och läsglasögon. En bok är för långt borta för att jag ska kunna läsa utan glasögon. 

• Mormor2B

Jag fick gråstarr redan när jag var 36. Operation i sen progressiva efter det.

• Palestrina

43... jag var väl inte helt övertygad i början men vande mig snabbt och inser nu att de är bra för mig. Är ganska närsynt så jag bär alltid glasögon och trivs inte med linser.

• sextiotalist

Jag gav upp till slut, eftersom affärerna är så envisa att minska texten på allt hela tiden, ja alla gör det Flört. Så insåg jag att ta av och på glasögonen blev mer och mer jobbigt, så nu har jag rumsprogressiva.
    Jag är långsynt och har i grunden brytningsfel som gör att det har blivit tuffare som äldre.
    Min sambo, som har inga brytningsfel alls, utan endast långsynt klarar sig utan rumsprogressiva.

• Tihi

Det verkar vara vanligt att man har problem i början av användandet av progressiva glasögon men att man sen tycker att dom är jättebra.

• pica pica

Jag började se dåligt på läsavstånd när jag var 39 (är nu 42) men har inte skaffat progressiva glasögon utan kör med linser för min närsynthet + läsglasögon. När jag har glasögon för närsynthet så ser jag att läsa också. På jobbet, när linserna är i, så har jag terminalglasögon som är dubbelslipade så att jag även kan läsa med dem på.

• Tihi

Lite halvt OT men varför är det så många som säger att dom inte ser eller inte kan läsa men vägrar att skaffa glasögon tror ni? Jag vet flera personer som borde ha (progressiva) glasögon men vägrar fast dom enligt egen utsago ser mycket bättre med glasögonen på. Jag begriper inte varför man vill gå runt utan att se ordentligt om man kan se 20/20 med glasögon.

• pica pica
    Tihi skrev 2017-06-08 19:56:28 följande:

Lite halvt OT men varför är det så många som säger att dom inte ser eller inte kan läsa men vägrar att skaffa glasögon tror ni? Jag vet flera personer som borde ha (progressiva) glasögon men vägrar fast dom enligt egen utsago ser mycket bättre med glasögonen på. Jag begriper inte varför man vill gå runt utan att se ordentligt om man kan se 20/20 med glasögon.

Undrar samma sak! För vissa beror det nog på att de känner sig gamla bara för att de behöver glasögon, det är vad jag hört från en del i min ogivning i alla fall. Eller så tycker en del att det blir för dyrt med progressiva..?

Högst oklart hur som helst :)

• Tihi
    pica pica skrev 2017-06-09 17:10:25 följande:

Undrar samma sak! För vissa beror det nog på att de känner sig gamla bara för att de behöver glasögon, det är vad jag hört från en del i min ogivning i alla fall. Eller så tycker en del att det blir för dyrt med progressiva..?

Högst oklart hur som helst :)

Kul att jag inte är ensam om att fundera på saken.  Tycker det är jättekonstigt att man hellre väljer att se kasst än att inte ha glasögon.
Svar på tråden Vid vilken ålder började du använda progressiva glasögon?