• Snacka

Vad gör era 12åringar på fritiden.

Vår hänger mest på rummet med en padda/telefon i handen. Tränar tre dagar i veckan och läser sina läxor om man säger till. Är kompis på besök samma. Känns trist men ja, det är väl så man umgås nu förtiden.

• Svar på tråden Vad gör era 12åringar på fritiden.
  • John22

Vad tycker du han ska göra, ränna ute på stan sent på kvällarna eller kanske bygga en barkbåt? Tränar han tre dagar i veckan så känns det verkligen inte som att det finns något att gnälla över.

• mammalovis

Sambons dotter går på kör en dag i veckan. Sedan får hon väl hjälpa till och umgås med sina syskon hos mamman samt umgås med kompisar, såvitt jag vet.

Här är hon varannan helg. Hon är sällan uppe före 10. Sedan går mest tid till telefonen och mindre tid till att umgås med syskon, se på tv och läsa läxor. Hennes mamma har gett henne i uppdrag att läsa minst en bok i sommar ...

• Anonym (C)

Min 12-åring går inte på nån aktivitet alls tyvärr. Han spelar CS, kollar serier, håller på med mobilen, filmar och redigerar. Samma sak när han umgås med kompisar. De spelar rätt mycket fotboll oxå.

• lövet2

Min tjej ritar eller kollar filmer på Youtube om olika teknik för att rita. Sedan kopplar hon av med att spela Minecraft tillsammans med kompisar. Skype är också inblandat där på något vis, så de kan prata med varandra.

• Snacka
    John22 skrev 2017-06-06 19:24:09 följande:

Vad tycker du han ska göra, ränna ute på stan sent på kvällarna eller kanske bygga en barkbåt? Tränar han tre dagar i veckan så känns det verkligen inte som att det finns något att gnälla över.

Kanske något utan skärm? Själv var jag ute med kompisar hela tiden i den åldern.
  • Fru Ve
    Snacka skrev 2017-06-07 07:32:17 följande:
    Kanske något utan skärm? Själv var jag ute med kompisar hela tiden i den åldern.
    Tror samhället är lite annorlunda idag. Min snart 10-åring sitter också mycket med skärmar på fritiden. Förut begränsade vi det till speciella "datordagar" men det resulterade i att han blev utanför eftersom kompisarna satt på Skype och spelade online på eftermiddagarna och han kunde då inte vara med. Så nu får han spela om kompisarna spelar. Däremot har vi en dialog om att man inte ska sitta hela dagar utan ta pauser då man går ut och gör något annat. Detta säger jag också till om då han har vänner här. De går då ut en stund och hoppar studsmatta eller dylikt. Eller så följer han med oss på promenad eller till affären eller så. För att komma bort från skärmen lite. Jag kan också tycka det är bedrövligt och lite skrämmande detta att det blir så mycket skärmtid. Men försöker kompensera genom att jag ger nyttig mat hemma (för att minska risk för övervikt) och att jag aldrig skjutsar till skolan utan han får gå eller cykla dit och hem alltid. När man själv var liten var ju utbudet med Tv, video och spel så litet jämfört med idag. Man gör ju "allt" via telefonen och datorer. Så det är ju svårt att jämföra rakt av hur det var för 25 år sen jämfört med nu....
  • Anonym (Mamsen)

Min son (13 år) är ofta ute med kompisar. De brukar ta med en fotboll och gå till IP. Hemma leker han ofta med yngre syskonen/ spelar tv eller dator spel. Han och hans kompisar pratar på Skype

• Anonym (Haha)

Jag har en kollega som klagar på att hans dotter mest ligger inne på rummet och onanerar när hon är ledig.... Men man var kanske likadan själv i den åldern...

Svar på tråden Vad gör era 12åringar på fritiden.