• Anonym (anna)
    Äldre 6 Jun 21:00
    3035 visningar
    15 svar
    15
    3035

    säga upp mig?

    Hej!

    Jag och barnens pappa skrev avtal år 2014 att vi ska ha barnen varannan vecka, och vilken bytesdag. Vi har endast korta perioder följt avtalet, vi har haft egna överenskommelser istället, som funkat bra, fram tills nu.

    Nu vill pappan börja följa det gamla avtalet, i alla detaljer. Problemet är att bytesdagen inte fungerar med mitt arbete i sommar. Vi hade behövt ha en annan bytesdag nu i sommar. Pappan vägrar detta och säger att jag får säga upp mig från mitt jobb..

    Jag har givit honom alternativ på 5 andra bytesdagar, men jag får inget svar tillbaks, han hotar att stämma mig.

    Mitt jobb i sommar är ett arbete som jag verkligen vill ha, och det ger mig även en fortsatt möjlighet till arbete sen efter sommaren.

    Det står i avtalet att mina önskemål för sommarplanering, ska äga företräde ojämt år (detta år). Men han svarar inte på mina olika förslag.
    Han tjatar bara om att jag ska följa avtalet.

    Skulle vilja få tips och råd om hur jag ska gå vidare, om jag måste säga upp mig eller om det finns något annat alternativ?

  • Svar på tråden säga upp mig?
  • Anonym (Man)
    Äldre 6 Jun 21:07
    #1

    Känns som du snarare bör hota med familjerätten? Känns ju som att du har goda skäl att behöva göra ändringar i avtalet, och han verkar ju inte ha så goda anledningar att inte acceptera ändringen?

    Säga upp sig bör du definitivt inte göra om du trivs i övrigt på jobbet osv.

  • Äldre 6 Jun 21:11
    #2

    Jag är ganska nyfiken på varför han helt plötsligt börjar hålla på såhär.

    Ring familjeenheten first thing imorgon. Hans krav känns väldigt orimliga, jag tror inte familjerätten kommer gå på det. Men säger upp sig på grund av bytesdag liksom?? Då svälter ju barnen ihjäl varannan vecka. Helt orimligt.

  • Anonym (anna) Trådstartaren
    Äldre 6 Jun 21:12
    #3

    Jag har försökt att boka in 2 samarbetssamtal hos Familjerätten. Men han har avbokat båda samtalen, han vill inte komma dit.

    Mitt jobb är ett vikariat. Jag jobbar nu som timanställd och tanken är att jag ska jobba på vikariat i sommar. Om det löser sig med barnens schema.

    Jag skulle stå utan jobb i sommar och sen blir det svårt att hitta ett nytt jobb. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra...

    Jag har rådfrågat advokat, men hon hänvisar till familjerätten och dit vill han ju inte komma.

  • Anonym (anna) Trådstartaren
    Äldre 6 Jun 21:34
    #4
    nevermind skrev 2017-06-06 21:11:01 följande:

    Jag är ganska nyfiken på varför han helt plötsligt börjar hålla på såhär.

    Ring familjeenheten first thing imorgon. Hans krav känns väldigt orimliga, jag tror inte familjerätten kommer gå på det. Men säger upp sig på grund av bytesdag liksom?? Då svälter ju barnen ihjäl varannan vecka. Helt orimligt.


    Tack!

    Ja ska ringa dom igen och fråga hur jag ska göra, fick svaret att de inte kan göra något när han inte vill komma dit. Sist när jag ringde.

    Angående jobbet så försökte de maila honom ett annat förslag på bytesdag så jag skulle kunna jobba. Men han svarade inte på det mailet.


  • Anonym (intes­ägaupp­dig)
    Äldre 6 Jun 22:32
    #5

    Självklart skall du inte säga upp dig. Låt honom stämma dig i så fall. Det kommer kosta honom massor, och när det väl kommer upp till tingsrätten är det för länge sedan färdigt med ditt sommarvikariat. Det finns inte en chans att en tingsrätt tycker du borde sagt upp dig istället.
    Skriv ett tydligt mail där du visar att du är villig att samarbeta. Beskriv de alternativ (5 st) som finns, och att du gärna tar samtal via familjerätten. Detta är bra bevis att ha om det nu skulle gå till tingsrätten senare.

    I övrigt undrar jag dels varför pappan absolut vill följa avtalet nu. Varför funkar inget annat för honom?
    Jag undrar också varför det absolut inte fungerar med just den bytesdagen för dig. Jobbar du kväll? Natt? Finns det ingen att anlita som barnvakt några timmar? Förskola?

  • Anonym (emma)
    Äldre 6 Jun 22:46
    #6

    Klart du inte ska säga upp dig från ditt jobb. Säg helt enkelt att du inte kan den dagen oavsett vad som står i avtalet.

  • Äldre 6 Jun 23:04
    #7
    Anonym (anna) skrev 2017-06-06 21:00:35 följande:

    Det står i avtalet att mina önskemål för sommarplanering, ska äga företräde ojämt år (detta år). Men han svarar inte på mina olika förslag.
    Han tjatar bara om att jag ska följa avtalet.


    Vad säger han när du då svarar att ja, och avtalet säger att du har företräde i år?
  • Anonym (ghre)
    Äldre 7 Jun 12:34
    #8
    Anonym (Man) skrev 2017-06-06 21:07:08 följande:

    Känns som du snarare bör hota med familjerätten? Känns ju som att du har goda skäl att behöva göra ändringar i avtalet, och han verkar ju inte ha så goda anledningar att inte acceptera ändringen?

    Säga upp sig bör du definitivt inte göra om du trivs i övrigt på jobbet osv.


    OCH vad kan dom göra tror du? Det är ingen rättslig instans.
  • Anonym (A)
    Äldre 7 Jun 12:59
    #9

    Hur gammalt är barnet? Kan du få hjälp av någon med barnpassning om byte skulle ske just den bytesdagen som står i avtalet?

  • Äldre 7 Jun 14:22
    #10

    Jag undrar lite varför han nu plötsligt är så noga med att följa avtalet? Ngt måste ju ha hänt som lett till detta? Ser att fler frågat samma - du verkar ignorera dem frågan?

    Gällande sommarplanering brukar ju det avse vilka semesterveckor man tar, inte vilka dagar man ska byta på. Eftersom problemet inte uppstått tidigare känns det inte som att det är detta som avses med avtalet.

    Vad har ni haft för bytesdag senaste månaderna? Hur gamla är barnen? Finns det ngn som kan hjälpa dig den dagen du inte kan?

  • Äldre 7 Jun 14:24
    #11
    nevermind skrev 2017-06-06 21:11:01 följande:

    Jag är ganska nyfiken på varför han helt plötsligt börjar hålla på såhär.

    Ring familjeenheten first thing imorgon. Hans krav känns väldigt orimliga, jag tror inte familjerätten kommer gå på det. Men säger upp sig på grund av bytesdag liksom?? Då svälter ju barnen ihjäl varannan vecka. Helt orimligt.


    Familjerätten är ingen instans med bestämmanderätt. De kan inte göra ngt mer än att erbjuda samarbetssamtal.
    Anonym (Man) skrev 2017-06-06 21:07:08 följande:

    Känns som du snarare bör hota med familjerätten? Känns ju som att du har goda skäl att behöva göra ändringar i avtalet, och han verkar ju inte ha så goda anledningar att inte acceptera ändringen?

    Säga upp sig bör du definitivt inte göra om du trivs i övrigt på jobbet osv.


  • Äldre 7 Jun 14:27
    #12
    Anonym (intesägauppdig) skrev 2017-06-06 22:32:08 följande:

    Självklart skall du inte säga upp dig. Låt honom stämma dig i så fall. Det kommer kosta honom massor, och när det väl kommer upp till tingsrätten är det för länge sedan färdigt med ditt sommarvikariat. Det finns inte en chans att en tingsrätt tycker du borde sagt upp dig istället.

    Skriv ett tydligt mail där du visar att du är villig att samarbeta. Beskriv de alternativ (5 st) som finns, och att du gärna tar samtal via familjerätten. Detta är bra bevis att ha om det nu skulle gå till tingsrätten senare.

    I övrigt undrar jag dels varför pappan absolut vill följa avtalet nu. Varför funkar inget annat för honom?

    Jag undrar också varför det absolut inte fungerar med just den bytesdagen för dig. Jobbar du kväll? Natt? Finns det ingen att anlita som barnvakt några timmar? Förskola?


    Rent krasst - inte vill få till en förändring i avtalet är det ju hon som måste stämma. Inte pappan som vill hålla fast vid överenskommelsen.

    Sedan borde det inte bli några problem för TA att få igenom ändring - förutsatt att pappan bara håller fast för att "jävlas".

    Har han ett fullgott argument blir det ju svårare.

    Och svårt att få till innan semestern..
  • Anonym (ghre)
    Äldre 7 Jun 14:28
    #13
    Brumma skrev 2017-06-07 14:24:12 följande:
    Familjerätten är ingen instans med bestämmanderätt. De kan inte göra ngt mer än att erbjuda samarbetssamtal.
    Anonym (Man) skrev 2017-06-06 21:07:08 följande:

    Känns som du snarare bör hota med familjerätten? Känns ju som att du har goda skäl att behöva göra ändringar i avtalet, och han verkar ju inte ha så goda anledningar att inte acceptera ändringen?

    Säga upp sig bör du definitivt inte göra om du trivs i övrigt på jobbet osv.


    Ekar det här eller?
  • Anonym (A)
    Äldre 7 Jun 15:42
    #14

    Undrar lite om avtalet faktiskt kan anses gälla fullt ut, om man i över två år gjort på annat sätt.

    Har man på ett rätt så konsekvent sätt gjort annorlunda har man ju i praktiken följt ett nytt avtal, inte det ursprungliga.

  • Äldre 7 Jun 15:47
    #15
    Anonym (A) skrev 2017-06-07 15:42:19 följande:

    Undrar lite om avtalet faktiskt kan anses gälla fullt ut, om man i över två år gjort på annat sätt.

    Har man på ett rätt så konsekvent sätt gjort annorlunda har man ju i praktiken följt ett nytt avtal, inte det ursprungliga.


    Ja, det hade varit intressant att veta hur det sett ut senaste tiden. Vilken bytesdag de haft de senaste 6 månaderna tex.
Svar på tråden säga upp mig?