• Swinka

    Barnvagnsnördar se hit!!

    Jag ska köpa vagn och väljer mellan

    Emmaljinga:

    Super viking

    Mondial

    Edge

    Mest sugen på Mondial Men är orolig att den är för stor och klumpig och att jag som aldrig kört en vagn förut och dessutom är rätt klen kommer tycka den är.jobbig. Vad tror ni?

    Ni som kört dessa, hur upplevde ni dem? Vilken skulle ni satsat på. Pengar är oviktigt.

  • Svar på tråden Barnvagnsnördar se hit!!
  • Fröken W

    Jag har en Edge som jag är nöjd med. Den är ju rätt lika i storlek jämfört med Mondial. Och ja, både Edge och Mondial är rätt stora i jämförelse med andra vagnar. Men jag har aldrig upplevt min Edge som klumpig. Det enda som jag tycker är negativt är att den tar stor plats och är tung att lyfta in i bilen. Men vi har hundbur i halva bagageutrymmet också så jag måste ju lyfta in chassit med ligg-/sittdelen på. Kan man använda hela utrymmet och har ett större bagageutrymme så kan man ju ta av ligg-/sittdelen och lägga det i ena halvan och chassit i den andra.

    Jag tycker inte att vagnen är klumpig eller tung att köra så av den anledningen tycker jag inte att du ska tveka. Välj den vagn som tilltalar dig mest.

  • Chikitita

    Jag har en Edge som jag är väldigt nöjd med då den är väldigt stabil utan att vara tung och klumpig att gå med. Jag valde den eftersom jag har två hundar som inte alltid går perfekt i koppel och vill inte riskera att de kan dra omkull vagnen. Om jag däremot inte haft hundarna hade jag nog valt en nättare modell då jag tycker att den är lite bökig att lyfta in i bilen och tar rätt mycket plats. Som jag förstått det så är Mondial och Edge precis samma modell fast med olika klädsel.

  • Det kommer bli bra

    Hur ska du använda vagnen? Skogspromenader mest eller inne i stan? (tex är fasta hjul som på MOndialen bra i skog och mark, men mindre bra i stan, där sviwel-hjul är något iaf jag föredrar) Ska vagnen in i en bil (och storlek på den) eller kanske i kollektivtrafik. Det är sådana frågor som styr val av barnvagn tycker jag. Sen tipsar jag om att inte ha en för tung barnvagn, vet flera som fått ont i handlovar av tunga barnvagnar.

  • Swinka
    BFoktober2017 skrev 2017-06-08 08:45:21 följande:

    Haha nu såg att det va du swinka, vi hänger väl i samma tråd :)


    Haha ja det gör Vi!

    Har jätte beslutsångest fortfarande gällande vagn,
  • Swinka

    Ja allt så, jag vet ju inte när jag ska använda den. Vi.bor i Solna så det är väl lite mer stad än land nr vi åker ut på typ Järvafältet ofta och går och.kommer åka till Linköping en hel del då makens familj finns där. Bilen är en Audi A4 "sportig" i modellen.

    Sen kommer det ju snöslask och allt i stadsmiljö. Men tänker mig ha ett chassi med svängiga hjul som man kan låsa.

    Kommer nog åka minimalt kommunalt med vagnen.

    Men vill ändå inte ha en otymplig vagn.

    Det är så svårt att avgöra i butik när man kör.

    Men det låter bra att ingen är missnöjd med sina Mondial/edge vagnar. Kanske vågar satsa på en sån

    Hittat en Mondial på blocket för 7000kr. 17 års modell använd 3 månader med ouppackad sittdel. Låter det som en bra deal? Hur mkt brukar rean i butik vara när.nästa års modeller kommer in?

  • BFoktober2017

    Va tvungen att googla på vagnarna.. hade ingen aning om hur dom ser ut.

    Men Edgen är ju lite lik superviking fast lite större och annan sittdel.

    Har du varit i butik än och känt o klämt o kört? Prova lasta in i bilen åxo. Det kan ju bli av avgörande kanske för vilken du väljer :)

    Lycka till

  • Fröken W
    Swinka skrev 2017-06-08 18:10:11 följande:

    Ja allt så, jag vet ju inte när jag ska använda den. Vi.bor i Solna så det är väl lite mer stad än land nr vi åker ut på typ Järvafältet ofta och går och.kommer åka till Linköping en hel del då makens familj finns där. Bilen är en Audi A4 "sportig" i modellen.

    Sen kommer det ju snöslask och allt i stadsmiljö. Men tänker mig ha ett chassi med svängiga hjul som man kan låsa.

    Kommer nog åka minimalt kommunalt med vagnen.

    Men vill ändå inte ha en otymplig vagn.

    Det är så svårt att avgöra i butik när man kör.

    Men det låter bra att ingen är missnöjd med sina Mondial/edge vagnar. Kanske vågar satsa på en sån

    Hittat en Mondial på blocket för 7000kr. 17 års modell använd 3 månader med ouppackad sittdel. Låter det som en bra deal? Hur mkt brukar rean i butik vara när.nästa års modeller kommer in?


    Jag har gått med vår Edge i skogen, på stigar med lite rötter och stenar och det är inga problem. Men tycker som sagt inte att den är klumpig inne i stan heller. Har även åkt en del buss och det är inga problem. Det är just att den tar mkt plats i bilen och är otymplig och tung att lyfta i och ur. Har iofs inte provat med nån annan vagn så vet inte om andra vagnar tar upp mindre plats och är lättare.

    Jag tror inte att det är så mkt billigare att köpa förra årets modell i butik. Några hundralappar möjligtvis.

    Spontant tänker jag att 7000kr är rätt mkt pengar för en begagnad vagn, visserligen bara använd i tre månader. Vet du anledningen till att de inte vill ha kvar vagnen? Hör med butiken där de köpte vagnen ifall garantin gäller på samma sätt som ifall du var den som köpte den som ny. Om inte så tycker jag du antingen ska leta efter en billigare begagnad alternativt köpa en ny från butik.

    Lycka till med ditt köp!
  • Swinka

    Nu åkte vi iväg och kollade i en butik som hade alla emmaljunga modeller inne.

    Det blev ingen utav dessa utan en nxt90F.

  • BFoktober2017
    Swinka skrev 2017-06-10 16:57:55 följande:

    Nu åkte vi iväg och kollade i en butik som hade alla emmaljunga modeller inne.

    Det blev ingen utav dessa utan en nxt90F.


    Haha, tänk vad fort man kan ändra sig. Dom är så fina :) , va själv sugen på en sådan men tyckte den kändes lite tyngre än superviking.

    Skönt att ha vagn problemet klart, vad blev det för färg?
  • Swinka

    Ja den kändes tyngre men den var mindre när man vek ihop den så den fick plats i vår lilla baklucka bättre. Sen ville jag inte ha ergonomisk sittdel och då blev den här perfekt. De stora föll bort direkt haha

    Blev timber med outdoor chassi

Svar på tråden Barnvagnsnördar se hit!!