• Pappanson

Inget hjärtslag VUL vecka 8+3

Hej,

Tänkte bara dubbelkolla med er som har erfarenhet, hur stor är risken att det är missfall om man i vecka 8+3 är på VUL och ser hinnsäck och litet embryo men inte den mnsta antydan till hjärtslag? Läkaren såg väldigt bekymrad ut då det inte skulle vara så litet i denna vecka (antydde på att det såg fel ut) och att man borde kunna se hjärtslag.

Vi fick ny tid om 2 veckor trots detta, men frågan är som sagt om man kan se det som att det är kört?

Vi nästan exakt när vi blev gravid så veckorna stämmer relativt exakt.

• Svar på tråden Inget hjärtslag VUL vecka 8+3
  • princess77

Råkade ut för exakt samma för 1,5 år sedan. Trodde jag var i vecka 8 men doktorn sa att fostret var ca 5 veckor. Blev tyvärr missfall 1 vecka senare.

Hoppas på bättre resultat för er <3

• TvåBarnsMamma
    Pappanson skrev 2017-06-07 18:56:04 följande:

Hej,

Tänkte bara dubbelkolla med er som har erfarenhet, hur stor är risken att det är missfall om man i vecka 8+3 är på VUL och ser hinnsäck och litet embryo men inte den mnsta antydan till hjärtslag? Läkaren såg väldigt bekymrad ut då det inte skulle vara så litet i denna vecka (antydde på att det såg fel ut) och att man borde kunna se hjärtslag.

Vi fick ny tid om 2 veckor trots detta, men frågan är som sagt om man kan se det som att det är kört?

Vi nästan exakt när vi blev gravid så veckorna stämmer relativt exakt.

Samma sak hände mig, skulle varit vecka 7+6 men när jag kom till gyn var jag inte enligt henne mer än vecka 4+0. Fick komma åter två veckor senare och så räkna hon ut vecka 6+3 och hade då hjärnaktivitet. Nu är jag enligt första uträkningen i vecka 11+4 och var på ett nytt ultraljud förra veckan och så hade bebis växt ikapp. Gyn förklarade att de är så extremt svårt att mäta och alla foster är unika, så beroende på utveckligen i början kan de vara väldigt missvisande. Jag hoppas innerligt på att du får ett positivt besked nästa besök.

Fick du lämna blodprov för att se nivåerna på hCG hormonet?
  • Pappanson

@TvåBarnsMamma Hon fick ta ett vanligt blodprov när hon kom dit, bara för att kolla blodvärde och det såg bra ut.

En annan sak är att hon de senaste ca 2 veckorna har känt sig något lättare i huvudet, innan dess så hade hon väldigt lätt för att bli irriterad men sedan lättade humöret.

Hon har fortfarande små stickningar i brösten och lite ont i magen men inte lika som exempelvis vecka 8 (nu i 9 med 8+3).

Fick höra senare igår att gynekologen i fråga har varit branschen i drygt 30 år och hon berättade att om han inte hittat någon form av aktivitet (ingen rörelse eller hjärtslag) vid inzoomning samtidigt som mätningen visade att det var mindre än vanligt, då känns det nog rätt kört tror vi båda. Ska tillbaka på ytterligare en kontroll om 2 veckor bara för att dubbelkolla men inställningen nu är att det är kört.

• Pappanson

Uppdatering:

Precis som vi misstänkte så handlade det om missfall, eller ett så kallat Missed Abortion.

• Lykkeliv
    Pappanson skrev 2017-06-24 10:11:12 följande:

Uppdatering:

Precis som vi misstänkte så handlade det om missfall, eller ett så kallat Missed Abortion.

Beklagar :(

Vi var med om just det i mars...

Jag är nu gravid igen, hoppas det går lika bra för er!
Svar på tråden Inget hjärtslag VUL vecka 8+3