Inlägg från: Alice1980 |Visa alla inlägg
  • Alice1980

Min dotter plågar djur! HJÄLP!

Jag är ensamstående mamma till en femtonårig dotter, vi bor på landet. För sex år sedan förolyckades hennes lillebror, som var tre år yngre än henne vid en ladugård. En hemsk olycka.

Min dotter har aldrig direkt varit social, hon gråter aldrig, hon är oftast tyst, men hon får så fruktansvärda utbrott att jag ibland inte vågar tala med henne. Hon hjälper dock till med att diska och städa och plantera grönsakerna när det behövs. Hon har såvitt jag vet inga jämnåriga vänner, och när jag försökt bjuda över vänner med barn och ungdomar har hon antingen stängt in sig på sitt rum och tjurat, eller gått ut i skogen. Hon är ganska stor och kraftig, och ganska butter, sminkar sig aldrig, klipper håret kort och klär sig oftast som en pojke.

Nu till problemet. Upptäckte för två dagar sedan när jag donade i hennes rum ett obekant litet skrin. När jag öppnade det fanns det getingar, humlor och skalbaggar där, spetsade med tandpetare.

Jag vet om att hon brukar hålla till i en övergiven gapakoja uppe i skogen, så jag gick dit för att tala vett med henne. Vad jag hittade där var fruktansvärt!

Jag hittade tre stilettknivar, en massa tändsticksaskar, en låda fylld med smällare och en flaska tändvätska, samt en hel byrålåda full med musfällor.

Sedan hittade jag dem. Döda möss och åkersorkar, spetsade på pinnar, i spiralmönster, samt kråkhuvuden och vingar som spikats upp på väggarna inne i kojan, samt till och med en DÖD ORM som var kluven i två delar. Samt en hel glasburk fylld med flugor som fått vingarna bortslitna och som var döda, troligen ihjälkvävda.

För två veckor sedan brann en ladugård ner tre km bort.

Bör jag rapportera min dotter till Polisen, eller bör jag ta ett samtal med henne först?

• Svar på tråden Min dotter plågar djur! HJÄLP!
  • Alice1980

Tack för snabbt svar!

Vet inte vad jag ska göra, har inte ens sett henne idag (vanligen kommer hon hem kl elva-tolv efter att ha varit ensam i skogen och går och lägger sig direkt, och idag har hon inte ens ätit middag hemma, jag vet dock om att hon sov inatt, kunde höra henne komma in och gå och lägga sig).

Hon har haft samtal med kurator och rektor flera gånger, även om det varit mer med kurator de senaste åren, på grund av dåliga skolresultat inom många ämnen. Med rektor var det mer att hon krossat fönsterrutor, och en gång pulat en kille två klasser under sig i gul snö. Hon är också utanför och jag tror att de andra eleverna undviker henne i skolan, även om jag inte är säker (vi bor 1,5 mil bort från skolan och hon åker skolbuss varje morgon och kväll).

Att tala med henne är meningslöst, hon stänger av, blir helt nollställd, lyssnar inte. Men om jag nämner något litet ord, som utegångsförbud, kan hon bli helt galen, skrika, banka näven i väggen, och en gång för två år sedan, två timmar efter ett samtal, knuffade hon plötsligt till mig så jag nästan föll nerför källartrappen... Hon sade sen "ursäkta, det var ett misstag", men jag kan svära på att jag kände båda hennes händer mot mina skuldror...

• Alice1980
    Salasolen skrev 2017-06-07 21:46:56 följande:

Ring genast till BUP och be om hjälp!

Det ska jag göra! Har BUP öppet den här tiden?
  • Alice1980
    viseversa skrev 2017-06-07 21:51:52 följande:

Något med denna historia får mig att tvivla rejält på sanningen i den.

Jag går sönder här och du undrar om jag talar sanning! VAD är det exakt som får dig att tvivla?
  • Alice1980
    Isis skrev 2017-06-07 21:54:12 följande:

Okej. Och olyckan med din son är relevant för att..?

Jag var allvarligt deprimerad i perioder sedan dess, i synnerhet under höstarna, och har inte haft så mycket tid för mitt andra barn. Jag undrar om jag kanske bär ansvaret för att det blivit så här fel...

Dessutom... så kanske hans död påverkade min dotter mer än jag trott. Jag vet inte, känner mig som en hemsk förälder... :'(
  • Alice1980

Jag har inget konkret... utom vätskan och tändstickorna.

Ska ringa socialen imorgon. Det känns så svårt...

• Alice1980
    sw1986 skrev 2017-06-07 22:09:08 följande:

Jag tycker också att det låter skumt.. hela historien och vet ingen 15 åring alls som skulle hänga i en koja..

om det är sant att hon beter sig som du skriver så fattar jag inte att du inte redan kontaktat tex bup eller soc?

Jag skulle inte ens våga sova med henne i huset.,

Jag visste inte om vad hon höll på med innan igår...

Har tyckt att det varit skönt att hon tycker om att vara ute i naturen. För några år sedan brukade hon bygga stora dammar i den lilla bäcken bakom huset, och sen riva dem. Var stolt över hur duktig hon var på att bygga dem, men jag stoppade det när hon lyckades översvämma morotslandet.

Hon har alltid blivit lugnare och mer harmonisk av att vara i skogen, eller vid sjön. Föredrar dock att hon är i skogen, då hon aldrig lärt sig simma.
  • Alice1980
    Coccolina skrev 2017-06-07 23:35:15 följande:
    Varför har hon inte lärt sig att simma? Det ingår ju i sånt som man skall kunna och som även de gör med skolan. Hur har skolan och du kunnat låta det gå så här långt? För att hon inte kan simma är faktiskt ett tecken på att något inte stämmer och inte har stämt på länge. Du måste prata med skolan, bup och få hjälp till din dotter snarast.... 
    Sedan femte klass har hon gått speciallektioner två dagar per vecka. Hon kan simma med flytkuddar, men utan dem sjunker hon som en sten. Hon har varit sen, började prata först vid fyra års ålder, lärde sig inte alfabetet före hon var sju år, kunde inte läsa innan hon var åtta, lärde sig cykla först vid tolv års ålder.

Har ringt socialen nu. Vi ska vidarekoppla till BUP. Hon är i skolan. Skönt.

• Alice1980

Kuratorn övervägde kontakta BUP under femte klass, men situationen blev bättre under sjätte klass. Min dotter är mestadels lugn bakom skolbänken, enligt lärarna, även om hon ser lite frånvarande ut ibland.

Svar på tråden Min dotter plågar djur! HJÄLP!