• Sandbergjosefine

Hur mycket pengar bör man ha för att skaffa barn?

Hej!

Jag och sambon vill börja försöka skaffa barn snart. Men det jag tänker på (och som många verkar ha så mycket åsikter om) är ekonomin. Vad tycker ni krävs i ekonomiväg för att medvetet skaffa barn?

Jag och min sambo har båda fast jobb, han har haft det i ett år cirka, och jag i ett par månader. Hans lön ligger mellan 22-27 000 efter skatt varje månad, och min på mellan 14-19 000kr efter skatt beroende på hur mycket jag väljer att jobba (vilket för mig är helt valfritt).

Vi har utgifter på totalt cirka 15 000kr under en sådan månad där alla kvartalsräkningar kommer etc. (Detta är alltså vår högsta månadskostnad, men kan säkert sänkas om man kollar över utgifterna). Vilket resulterar i 21 000kr över till mat (i nuläget ca 2500kr/mån) + bensin (i nuläget ca 2000kr/mån) + om någon av oss ev. behöver något klädesplagg eller nya skor etc.

Bedömer ni denna ekonomi som att vi bör kunna försöka skaffa barn utan dåligt samvete?

• Svar på tråden Hur mycket pengar bör man ha för att skaffa barn?
  • Sandbergjosefine

Kan tillägga att summan 21 000 efter räkningar är räknad på att vi båda får lägsta lönen och att vi har alla räkningar (dvs högsta utgifterna) den månaden :)

• Jw83

Det handlar om vilken start ni vill ge ert barn. Vill ni sätta barnet heltid på dagis vid ett års ålder? Vill ni vara hemma samtidigt en del? Vill ni dela lika på föräldraledigheten?

Klarar ni er även om du blir sjukskriven under graviditeten? Klarar ni er ekonomiskt om du blir sjukskriven efter graviditeten och din kille måste vara föräldraledig?

Har ni den bostaden ni vill bo i långt framåt? Det kan vara svårt att spara till ex handpenning under de närmsta 5 åren pga föräldraledighet, eviga vab. Kanske längre om ni vill ha syskon.

Personligen så ansåg jag att vi hade råd med barn först när vår drömbostad var inköpt, dyraste renoveringarna var gjorda, barnvänlig och säker bil inköpt, sparande till föräldraledigheten fanns, bröllopet var avklarat osv.

Jag anser ex att par som säger "vi har inte råd att dela lika på föräldraledigheten" inte har råd att skaffa barn. Lika så med par som måste ta ut fp 7 dagar i veckan och kasta in en liten ettåring på dagis heltid..

Men det finns många som tänker helt annorlunda.

Det handlar om vilka krav ni har på ert barns barndom.

• Carambolan

Håller helt med Jw83 här. Ni har ju helt okej löner båda två, och det är klart att ni "har råd" med ett barn. Men vilken typ av uppväxt vill ni ge?

Sen måste man inte ha allt fixat på en gång om man inte vill det. Vi bor i hyresrätt och för oss dröjde det ända till tredje barnet innan vi överhuvudtaget skaffade en bil (Bor precis över gatan från t-banan så vi åker aldrig bil till vardags). Däremot har det varit superviktigt för oss att dela lika på både ledighet och vab och att vara hemma länge med barnen. Vår tumregel i livet är att aldrig skaffa oss högre fasta utgifter än att vi skulle kunna klara av dem även om båda två var sjukskrivna/arbetslösa/föräldralediga samtidigt. Det gör att vi nu för tiden har ett väldigt stort utrymme för både spenderande och sparande.

Svar på tråden Hur mycket pengar bör man ha för att skaffa barn?