Inlägg från: volvo142 |Visa alla inlägg
  • volvo142

Jag tvätta alla mina kläder i 40 grader sängkläder och badlakan, handdukar i 60 grader, jag gör iallfall så.

Kläder oftast 60 sängkläder handukar ganska ofta 95 grader så tvättar vi. Det här var så tråkigt att skriva så jag måste göra nått annat  :P

• volvo142
    Rackarns traste skrev 2017-06-09 19:52:31 följande:
    Jag vet en förskola på 1990-talet som hade tygblöjor till barnen. Barnen fick en magsjuka som bara gick runt, runt, runt. Då kom personalen på att blöjorna skulle tvättas i 60 grader, inte 40. Vips! Magsjukan borta. De berättade aldrig för föräldrarna vad som hänt... Men nog är det skillnad på 40 och 60.
    Jag tvättar underkläder, handdukar, lakan och strumpor i 60 grader. Man får dem lite renare och man får bort eventuell fot- och underlivssvamp. Min man har haft båda sorterna och vi vill inte ha den tillbaka. Att tvätta i 60 grader var läkarens ordination.
    "40s" tvättare är manipulerade klart inte alla baktierier dör.. Men klart det blir en viss skillnad det känner man ju på lukten ur maskinen osv!
  • volvo142
    Snyggfrida skrev 2017-06-09 22:31:22 följande:
    Jag har hört att de flesta maskinerför hemmabruk sällan går upp i 60 grader, därför kör jag på 40 för att spara på miljön. Sen dör inte alla bakterier vid 60 heller, utan ex sjukhus tvättar i minst 70 grader. Men precis som med allt annat, får man göra som det passar en själv. Min tvätt blir ren och luktar fräsch vid 40, men sånt är individuellt.
    har också hört det men det kanske blir 30 med 40 och 50 på 60.. Känns ändå som en viss skillnad läste att baktierer frodas i 40 tvättar har jag själv märkt i familjen när vi hade en 40 period..
Svar på tråden Jag tvätta alla mina kläder i 40 grader sängkläder och badlakan, handdukar i 60 grader, jag gör iallfall så.