• Marre22

    Brösten blir tomma efter några minuter...

    Min lilla älskling är 2 veckor och vi kämpar på med amningen. Vill gärna få det att funka och är beredd att ge det lite tid och att verkligen försöka. Så jag tänkte fråga er erfarna här om ni kanske har några erfarenheter som kan lugna en lite orolig mamma.

    Lillskruttan har bara gått upp 80 gram när vi var på BVC igår och fick då rådet om att vila, stänga in oss hemma, säga nej till besök och bara amma amma amma. Vi ger 15 ml - 20 ml ersättning på sked inför kvällen så sover hon bättre.

    Nu till mitt problem/fundering, jag känner att hon inte får i sig tillräckligt. Efter en stund vid bröstet så blir hon orolig och pickig och man hör också att hon inte sväljer. När jag då kontrollerar bröstet och försöker mjölka ur lite så är det tomt - så hennes reaktion förstår jag ju.

    BVC-sköterskan tror att vi ska kunna vända detta genom att amma amma amma. Men det känns som att mina bröst inte släpper i från sig tillräckligt. Vi har aldrig torkat en enda kräks, hon har ju inget överskott.

    Åh vad jag önskade att det fanns mängder med mjölk i mina bröst...????

  • Svar på tråden Brösten blir tomma efter några minuter...
  • Tryster

    Jag tror att ni ska prova att sluta ge henne ersättningen. Bröstmjölksproduktionen ökar bäst vid amning under kvällar och nätter, har jag hört. Tar ni bort dessa amningstillfällen och dessutom innan amningen är etablerad är det som att säga till brösten att mjölken räcker. Se till att du får möjlighet att sova under dagarna så att du orkar. (Och om du inte orkar eller har lust så finns ju som tur är ersättning.) Jag minns ett par kvällar med amningsmaraton. Satt säkert två, tre timmar och ammade. Det gjorde susen för mig iaf.

  • Tryster

    Och, att du inte får ut något ur bröstet betyder inte att det är tomt. Det är jättesvårt att tömma ett bröst med handen eller pump. Bebisar får generellt ut mer.

  • Tryster

    Nu är det jag igen. Det är inte ovanligt att småbebisar vaknar varannan timme på natten och vill äta. Om barnet gör det är det alltså inget fel som ni behöver justera genom att ge ersättning.

  • Fru Ve

    Hur ofta ammar du? Brösten är INTE tomma det lovar jag. Nyfödda pickar och letar efter bröst hela tiden utan att det måste betyda att du inte har mjölk. Brösten producerar mjölk hela tiden även medan du ammar. Byt bara bröst om hon verkar missnöjd och pickar. Ju mer du ammar ju mer mjölk får du. Amma helst varje timme eller oftare om hon är vaken så ska du se att det rinner till mer efter några dygn.

  • Fru Ve

    Och ge ingen ersättning till natten om du vill öka på din mjölk. Det är amning på natten som stimulerar brösten bäst. Låt henne sova nära dig så kan ni amma så ofta som möjligt.

  • Lia4

    Sluta med ersättningen bums! Ska du kunna hålla en bra produktion så måste barnet äta så ofta det behöver. Hon är två veckor. Det är helt normal att amma varannan timme natten igenom.

    Mina fyra barn har aldrig kräkts. Är helammade allihop.

    Lyssna på Bvc.

  • Pimpinellan

    Jag har ammat nu i flera månader och brösten känns konstant tomma. Ändå blir sonen mätt i flera timmar så nog får han i sig nog. Att försöka handmjölka eller pumpa ur bevisar inget alls av hur mycket en bebis egentligen får i sig. Pickandet är typiskt för den åldern. Sluta med ersättningen, amma ofta, kolla blöjorna så ser du att bebben får i sig tillräckligt.

  • Marre22

    Jag tror jag kanske var otydlig...

    Ersättningen som vi ger på sked (1 msk, 15 ml) ersätter inget mål. Vi ammar på som vanligt, dag som natt...

  • Alexi

    Men skippa den ersättningen ändå, det är första veckorna produktionen ställs in och blir optimal. Om bebisen ändå får i sig så lite så är den ju meningslös...

  • As86

    Vill bara säga att jag satt i samma läge som du. Önskade så att få igång amningen men oavsett vad jag gjorde fick jag inte igång den. Om det var mina bröst som inte funkade eller det faktum att sonen inte orkade ammas utan faktiskt somnade konstant eller en kombination vet jag inte. Kämpa på så länge du orkar. Men känner du att det inte funkar och du inte mår bra av det så är det också okej. Då finns ersättningen och ditt barn kommer att växa och må bra på det med. Kämpa på du. Jag håller tummarna för att det löser sig på ett sätt som gör att du och din familj mår bra.

  • anna0902

    Mjölken är mycket mer koncentrerad på protein de första veckorna än senare och det är inte alls mängden mjölk som räknas för hur mycket näring barnet får under den första tiden. Din mjölk är också anpassad efter just ditt barns behov i sin sammansättning. Bli inte stressad efter två veckor! Ett tips värt att testa istället för ersättning är att du dricker ett par alkoholfria öl om dagen, tror inte det är vetenskapligt belagt men mångas erfarenhet säger att det ökar produktionen mer än annan vätska. Utöver det, försök att dricka ett glas saft eller något annat varje gång du ammar. Alla barn kräks inte vid amning och det är fullt normalt. Mina har inte gjort det och det har bara varit skönt, tycker jag.

    http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Hur-amning-fungerar/Brostmjolk/

  • erikaABC

    Många bra råd i tråden.
    Hon är bara två veckor, detta tar tid.
    Det är viktigt att du som mamma får i dig mycket vätska, mer än du brukar dricka, det främjar mjölkproduktionen. Det är också viktigt att du äter bra näringsrik mat.

  • Afasi

    Tycker att du fått mycket bra tips av folk i tråden men också av bvc. Varje gång hon ammar så kan man se det som att hon lägger en beställning på ökad produktion. I den åldern kan bebisar äta nästan dygnets alla timmar. Strunta i ersättningen, amma på minsta signal, de till att själv dricka mycket och vila. Ligg hud mot hud och strunta i allt annat.

    Har du Facebook så gå med i amningshjälpens slutna grupp om du inte redan är med där. Finns mycket hjälp och tips att få!

  • straw2008

    Var samma för mig, o jo absolut bröst kan vara mer eller mindre tomma. Jag har inte fått mjölk nog att föda något av mina 4 barn, kan amma dygnet runt i flera veckor men det händer inget o barnet bara gråter o gråter, vårt första blev till slut slö o slapp o läkaren tvingade oss då att ge ersättning, jösses här fick vi livet tillbaka säger jag.

    O de som påstår att brösten inte kan vara tomma har då inte "torrammat" i flera timmar som jag gjort, man kan heller inte låta barnet skrika skrika skrika av hunger... dt gör ju ont att vara hungrig.

    Som sagt alla ni som påstår att "alla kan amma" osv ni har ju inte haft allvarliga problem... som tex att barnen går ner i vikt varje dag i 7-8 dagar...

    Vi har (givetvis) löst det mer mer ersättning, alla kan inte helamma.

    Vi gav flaskan då våra var snuttiga det funkade för alla våra :)


    I kinamockaskogen.....
  • Marit86

    Jag kände likadant i början så jag har stödmatat med minsta portionen ersättning på kvällarna, ca 70ml. (Åt oftast inte upp allt) Nu (2 månader) känns det som det finns tillräckligt med mjölk så jag ger bara flaska ibland om hon verkar extra hungrig eller jag är borta på middag eller så och inte vill amma. Många dagar är det bara amning som gäller.

    Ville inte förstöra min produktion så jag lät bebben snutta tills hon släppte och blev frustrerad på båda brösten, sen ge lite flaska tills hon var nöjd och såg sömnig ut. Sen tutte igen om det går. Kändes som jag stimulerade produktionen ändå, men vi fick komma till ro och sova istället för att evighetsamma sig öm med en hungrig liten unge skrikande och flaxande brevid sig. Men snåla lite med flaskan, annars blir det spyor när brösten kommer igång och den äter för mycket

  • LittleSunshine84

    Har du möjlighet att nattamma? Jag kände att min produktion var dålig, det tog tid innan det kikade igång. Men det löste sig efter två nätter med liggammning där sonen fick snutta bäst han ville!

Svar på tråden Brösten blir tomma efter några minuter...