• Anonym (Anhörig)

Kan person med svår ADHD få ett bra liv med fast jobb och så?

Kunde inte riktigt hitta rätt kategori så det fick hamna här.

Jag har en tjej i min direkta närhet som för ett antal år sedan fick diagnosen ADHD. Hon medicinerar men ändå har hon fortfarande ganska mycket problem, bl.a. med skolan vilket har lett till att hon nu får gå på särskola. Nu undrar jag om det finns någon som helst möjlighet att hon någonsin kommer att få ett "riktigt" jobb med allt vad det innebär eller är skola och gymnasium etc bara förgäves och något som ger henne falska drömmar om att kunna leva "ett normalt" liv med allt vad det innebär?

Finns det någon här som har just grav ADHD och som är i vuxen ålder och som lever ett normalt Svenssonliv? Eller som har någon annan diagnos och som gått särskola och lever Svensson? Hjälp mig att bli av med mina fördomar (som jag själv inser att jag har) och hjälp mig att bli av med min oro! Jag vill ju den här tjejen allt gott, oavsett diagnos eller ej

• Svar på tråden Kan person med svår ADHD få ett bra liv med fast jobb och så?
  • Anonym (Ugglan)

Det där beror klart delvis på den filosofiska frågan om vad som är ett bra liv.

Vill man ha en massa prylar och pengar så är det inte säkert att man får det, vare sig man är normalstörd eller har en jobbig diagnos.

Vill man hitta ett inre lugn och bara ha ett ordnat liv så är det svårare för den som har oro i kroppen och en hjärna på högvarv, men ändå inte omöjligt.

Och mycket beror klart på dem man har omkring sig, om de accepterar och älskar den man är, fast det ibland blir tokiga situationer eller stor frustration. 

För oss alla handlar det nog om att sluta jämföra med andra och att vara nöjd så fort man når ett mål, även om det är litet. Att inte alltid jaga efter mer och finare.

Att vara förnöjsam är en fin konst som fler hade haft nytta av att lära sig.

• fornminne

Nu behöver ju inte "svenssonliv" vara eftersträvansvärt för alla, men jag antar att du undrar om hon kan bli självförsörjande? Samt få ett ordnat liv? Det kan hon absolut, men allt beror på hur stora svårigheter hon har som vuxen, samt om hon får rätt stöd.

• fornminne

Sen är grundskola och gymnasium aldrig bara bortkastat, utan tvärtom en nödvändighet för att fungera fullt ut i samhället, om än på sina egna villkor. I klarspråk: Hennes liv skulle sett mycket värre ut om hon INTE gick i skolan, oavsett hur det går för henne som vuxen.

• Meriall

Man får inte gå i särskolan om man inte har utvecklingsstörning så jag antar att hon har det också men förmodligen en lindrig då du inte nämner det.

Jag har sett personer med det (och adhd) starta egna företag och ha vanliga jobb. Dock hjälper det väldigt mkt om de har tex en partner som täcker upp för adhd-problematiken och ser till att de tex kommer upp på morgnarna.

Sedan kan hon nog inte jobba med vad som helst men det finns många jobb som hon kan ha.

• Anonym (Eva)

Jag tycker du ska släppa tanken på att ett bra liv är ett såkallat "Svensson" liv. Det går att leva ett bra liv på flera olika sätt och en person som är VD är inte mer värd än någon som har daglig verksamhet.

Jag tror det kommer bli svårt för den här tjejen att ta sig in på arbetsmarknaden, särskolan har totalt misslyckats med att få in folk i olika yrken, istället satsar de på de teoretiska ämnena (jag har en bror som gått i särskola) och många arbetsgivare har tyvärr en negativ syn på särskolan och det är redan svårt att få jobb utan utbildning. Men hon kan säkert få jobb på Samhall, få daglig verksamhet eller få hjälp via Sius (som är ett projekt mellan arbetsförmedlingen och försäkringskassan) Det troliga är att hon får aktivitetsersättning då hon går ut gymnasiet. Utbildning är aldrig bortkastat och kunskap är inte tungt att bära.

Eget boende klarar hon säkert av, det finns hjälp att få, boendestöd, Godman och såvidare om hon behöver det. Be gärna hennes föräldrar att ställa henne i bostadskö så fort hon fyller 18 år om hon bor i en stad där det är svårt att få lägenhet.

Jag har tolkat det som att den här tjejen är lite äldre, typ 15-18 år och jag har svarat utefter det. Är hon yngre så är det jättesvårt att säga hur det blir, många mognar då de blir äldre.

• Anonym (Eva)
    Meriall skrev 2017-06-09 09:52:38 följande:

Man får inte gå i särskolan om man inte har utvecklingsstörning så jag antar att hon har det också men förmodligen en lindrig då du inte nämner det.

Jag har sett personer med det (och adhd) starta egna företag och ha vanliga jobb. Dock hjälper det väldigt mkt om de har tex en partner som täcker upp för adhd-problematiken och ser till att de tex kommer upp på morgnarna.

Sedan kan hon nog inte jobba med vad som helst men det finns många jobb som hon kan ha.

Då jag gick i gymnasiet fanns det en särklass och de som gick där hade inte någon utvecklingsstörning. Men det var tio år sedan så det kan ha ändrats.
  • elyse
    Anonym (Eva) skrev 2017-06-09 14:51:01 följande:

Då jag gick i gymnasiet fanns det en särklass och de som gick där hade inte någon utvecklingsstörning. Men det var tio år sedan så det kan ha ändrats.

Hur vet du det? ::nyfiken:: Man kan gå integrerad i den vanliga skolan, men ändå följa särskolans läroplan. Diagnoser är inte offentliga så om inget syns utåt är det heller inget vem som helst får reda på.
  • Anonym (Eva)
    elyse skrev 2017-06-09 14:56:22 följande:

Hur vet du det? ::nyfiken:: Man kan gå integrerad i den vanliga skolan, men ändå följa särskolans läroplan. Diagnoser är inte offentliga så om inget syns utåt är det heller inget vem som helst får reda på.

Jag umgicks med två stycken från den klassen, en av dem dejtade jag under ett år. Sedan hade vi en rätt aktiv skoltidning också där jag var med och vi skrev en hel del om de olika klasserna och projekt de gjorde. Det känns trist att du direkt tror att jag är fördomsfull idiot.
  • Meriall
    Anonym (Eva) skrev 2017-06-09 14:51:01 följande:

Jag vet inte hur det var så långt tillbaka. Men för 5 år sedan var det iaf så...
  • Anonym (Eva)
    Meriall skrev 2017-06-09 19:42:18 följande:

Jag vet inte hur det var så långt tillbaka. Men för 5 år sedan var det iaf så...

Det är jättebra att det har ändrats isåfall, att gå i särskola förstörde för många.
  • Anonym (adhd)

Jag har adhd och har ett högkvalificerat jobb och är självförsörjande. Det tog dock mycket längre tid för mig att mogna och bli någorlunda ansvarstagande.

• Nimzay
    Anonym (adhd) skrev 2017-06-09 22:14:39 följande:

Jag har adhd och har ett högkvalificerat jobb och är självförsörjande. Det tog dock mycket längre tid för mig att mogna och bli någorlunda ansvarstagande.

Ja, man mognar ju olika snabbt.

Jag vet inte, men jag tänker lite att det kan vara bra att försöka acceptera sig själv som man är, så gott man kan. Göra saker i sin egen takt, försöka acceptera att man kanske inte gör allt i exakt samma fart och ordning som de flesta andra. Så gissar jag att man har större chans att komma långt i slutändan, trots sina svårigheter.

Om man försöker tänka att man inte är sämre som människa, även om man vid vissa tillfällen i sitt liv fått saker anpassade lite annorlunda än de flesta utan handikapp. Fast jag vet ju som sagt ingenting, jag bara gissar och spekulerar.Flört
  • elyse
    Anonym (Eva) skrev 2017-06-09 19:03:10 följande:

Jag umgicks med två stycken från den klassen, en av dem dejtade jag under ett år. Sedan hade vi en rätt aktiv skoltidning också där jag var med och vi skrev en hel del om de olika klasserna och projekt de gjorde. Det känns trist att du direkt tror att jag är fördomsfull idiot.

Det sista du skrev har du helt hittat på själv. Jag har definitivt inte för vana att idiotförklara människor utan brukar i så fall hålla mig ifrån att svara över huvud taget.

Det jag menar är att det inte behöver märkas alls förutom på smala områden så därför blev jag nyfiken på hur du kunde veta att ingen av eleverna hade mindre funktionsnedsättningar. Ditt svar "duger" väldigt bra.
  • Anonym (Anhörig)

Nej, hon har inte någon annan diagnos än ADHD så någon utvecklingsstörning har hon inte. Som sagt var, jag är en nära anhörig så det är inget som jag skulle vara ovetande om förutsatt att läkarna inte hade missat det

Med Svenssonliv menar jag med att leva som vilken annan person i samhället, vara självförsörjande, få familj etc. Jag vet att hon kommer att mötas av fördomar i livet, hade hon inte redan gjort det skulle vissa svar här gjort det tydligt för mig. Fördomar gör ju inte saker lättare oavsett diagnos eller ej. Men vissa av svaren ger ju helt klart hopp. Stöd får hon, i mängder. Nu återstår det väl egentligen att se hur långt det hjälper tillsammans med hennes egna vilja

• Anonym (Särskola)
    Anonym (Anhörig) skrev 2017-06-10 07:37:45 följande:

Nej, hon har inte någon annan diagnos än ADHD så någon utvecklingsstörning har hon inte. Som sagt var, jag är en nära anhörig så det är inget som jag skulle vara ovetande om förutsatt att läkarna inte hade missat det

Med Svenssonliv menar jag med att leva som vilken annan person i samhället, vara självförsörjande, få familj etc. Jag vet att hon kommer att mötas av fördomar i livet, hade hon inte redan gjort det skulle vissa svar här gjort det tydligt för mig. Fördomar gör ju inte saker lättare oavsett diagnos eller ej. Men vissa av svaren ger ju helt klart hopp. Stöd får hon, i mängder. Nu återstår det väl egentligen att se hur långt det hjälper tillsammans med hennes egna vilja

Idag får man inte gå i särskola om man inte har en svagbegåvning och inte riktigt kan fungera i sociala sammanhang (förstår de sociala spelen mm) så går din nära vän på särskolan så har hon absolut en svagbegåvning, utvecklingsstörning.
  • Anonym (adhd)
    Anonym (Anhörig) skrev 2017-06-10 07:37:45 följande:

Varför går hon i särskolan? Det krävs en utvecklingsstörning för särskolan.

www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/malgruppen-for-grundsarskola-gymnasiesarskola-och-sarskild-utbildning-for-vuxna-1.126414
Svar på tråden Kan person med svår ADHD få ett bra liv med fast jobb och så?