• Fiffi85

Present till pedagoger?

Dottern slutar förskolan och börjar förskoleklass i höst. Tänkte köpa lite presenter rillden dan hon slutar tillpedagogerna. Saken är den att vi redan var ned på enn gemensam present på deras vårfest totalkostnad 40 kr. Men känner ändå att jag vill köpa nått till sista dan. Tänker jag fel? Hur mkt är rimligt att lägga på present. De är 4 pedagoger..

• Svar på tråden Present till pedagoger?
  • elyse

Det beror på er ekonomi och relationen till pedagogerna. Jag är själv förskollärare. Till dotterns tre pedagoger i förskolan blev det varsin flaska lemonad i en fin påse + ett kort där dottern fått "skriva" på ena sidan och en bild på henne på den andra.

• nnnnnnnn

Du får gärna ge presenter till vilka du vill, men om man redan samlat in pengar gemensamt så kan det verka konstigt att köpa mer grejor.
    Hemmagjort kan man förstå - ni ville ge något personligt, tex baka en kaka, göra saft, göra eget godis, plantera en stickling osv.
    Men att gå iväg och köpa något, då måste det vara väldigt speciellt känner jag, tex att pedagogerna har haft ett otroligt tufft arbetsår pga mitt barn, att jag har en väldigt nära och bra relation med pedagogerna osv. Eller att jag hittar den perfekta presenten som jag vet att pedagogerna kommer att uppskatta enormt.

• milli79

Klart du kan köpa en egen present men tanken med den gemensamma är ju att man inte ska behöva köpa något själv utan man går ihop för att få en större present. Vi har köpt egen de år då ingen tagit tag i insamling av gemensam present.

• Anonym (Peter)

Varför vill du köpa nåt eget?
    Är det för att det ska vara personligt har du väl redan koll på vad du vill köpa?

• Alexi

Nära våra barn har slutat förskolan har vi köpt en ätbar present från vår familj och ställt i personalrummet, till alla på förskolan. Då nås ju även kokerska, städare, de olika på olika avdelningar osv. Det har varit mycket uppskattat.

Sen har vi varit med på gemensam insamling till just avdelningens pedagoger också.

• Maddi

Jag skulle tycka de va jättekonstigt om ni är med på en gemensam + att ni köper en egen. Jag skulle rösta för antingen de ena eller de andra, men inte båda.

• Mammat3

Nej jag tycker inte att det är konstigt. Vill man ge något personligen så är det väl ändå upp till en själv att bestämma det oavsett om det har varit någon gemensam present eller inte.

• Less is more

Vi hade en gemensam insamling och några duktiga föräldrar köpte riktigt bra presenter till pedagogerna. Men på en skola blir det obehagligt nog personal som inte får någonting - för att de är kringpersonal som täcker upp och som ingen har koll på vart de egentligen jobbar. Och så kökspersonal, städare....

Så idag gick vi hem och jag oroar mig och får dåligt samvete för att det finns personal som jag glömt namnet på och som ibland finns i klassrummet. Jag tror inte de fick något i den gemensamma insamlingen

:(

• mammalovis

Om ni vill göra något fint utan större kostnad, så är det att göra ett kort där barnet ritar sina respektive fröknar. Sedan kan du intervju henne och få svar på :
    Vad är x bra på?, Vad har x lärt dig?, Vad är roligast med x?
    Sedan frågade jag vem som var snällast, hjälpsammast, busigast, klokast, roligast, har störst tålamod, nyfiknast, slarvigast, pratigast, bestämdast o s v av fröknarna. Hon fick också förklara varför. 

I övrigt tycker jag inte att du behöver ge något alls. Man kan ju också ge en bok, spel eller pussel till själva avdelningen istället, men valet är ju ditt. 

• Fröken W

Tycker att om ni redan köpt en gemensam present så är det lite "onödigt" att köpa en egen. Säger inte att det är fel men som sagt, lite onödigt.

Om du verkligen vill ge något eget så tycker jag att du bara kan låta ditt barn rita en teckning och på baksidan skriver du ett eget tack från er.

• Dumbledore
    mammalovis skrev 2017-06-09 21:11:45 följande:

Om ni vill göra något fint utan större kostnad, så är det att göra ett kort där barnet ritar sina respektive fröknar. Sedan kan du intervju henne och få svar på :

Vad är x bra på?, Vad har x lärt dig?, Vad är roligast med x?

Sedan frågade jag vem som var snällast, hjälpsammast, busigast, klokast, roligast, har störst tålamod, nyfiknast, slarvigast, pratigast, bestämdast o s v av fröknarna. Hon fick också förklara varför. 

I övrigt tycker jag inte att du behöver ge något alls. Man kan ju också ge en bok, spel eller pussel till själva avdelningen istället, men valet är ju ditt. 

Men vilken toppenbra idé! Den lånar jag! :)
Svar på tråden Present till pedagoger?