• Brumma

Vi styvmammor som kämpar med att gilla styvbarnen.

Har gillat min bonus från dag ett - annars hade jag inte valt att fortsätta min relation med min (numera) man. Hade aldrig utsatt mig (Eller barnet) för att bo med ett barn jag inte gillar. Jag hade ju aldrig bott med en vuxen jag inte gillade och har aldrig förstått varför man utsätter sig för ngt sådant..

Däremot har det i perioder varit annat att kämpa med, saker som gjort bonuslivet jäkligt jobbigt, men det har inte varit barnet, utan omständigheter runt. Att ständigt anpassa sig efter två utomstående vuxnas planer, konflikter om lov, jul osv.

Vad är det du behöver kämpa med och vad är det du ogillar hos din partners barn?

• Brumma
    Anonym (Fail) skrev 2017-06-09 20:30:21 följande:

Mitt problem med mitt styvbarn är att hon är fruktansvärt bortskämd, som genererar i stora problem för oss, då jag inte alls uppfostrar mina barn så. Märk nu att jag inte säger att MITT sätt att uppfostra är det bästa, utan att det går så emot och jag har ingen som helst makt i att uppfostra henne annorlunda. Hennes föräldrar uppfostrade henne med att hon aldrig gjorde några fel, aldrig behövde dela med sig om hon inte ville, inte behövde göra saker hon inte ville; ett exempel att inte hälsa, säga tack eller ens vara tacksam över nåt, det behövdes aldrig. Om hon sa nåt typ "det var inte jag" så trodde föräldrarna på det och ifrågasatte aldrig. Var alltid duktig i allt, helst duktigast. En väldigt egocentrisk uppfostran. Detta visste jag ju inte när vi träffades när hon var nio år, det kröp ju fram allt eftersom. Slutligen blev det stora problem att "komma överens" för givetvis tålde hon ju inte mitt sätt att vara på, för helt plötsligt var hon inte allt i familjen längre. Mitt motto är "du är viktig men alla är lika viktiga". Så tillslut tålde jag inte hennes sätt, henne men inte sättet.

KÄMPA: Jag kämpar med att tolerera hennes sätt och ibland tittar jag på hennes bebisbilder för att orka jobba på, påminnas om en individ. Jag kämpar hårt men hennes egoism och otacksamma, ohövliga sätt ställer till mycket här hemma! Helt plötsligt är hon inte hemma, då har hon gått utan ett hejdå, kommer hem utan ett hej eller hallå, säger inte tack efter maten, inte ens när vi är bortbjudna. Inget tack, inget hejdå. De mindre barnen gör det, inte hon. Vill inte hjälpa till hemma, då sätter hon sig och ringer mamma och får medhåll. När jag köper nåt till henne, för att jag köpt det till de mindre, så duger det inte numera för det är inte från mamma. Så ja, jag kämpar hårt!

Då förstår jag bättre.

Nej, jag hade också haft mkt svårt att tycka om en tonåring (för det är hon ju numera antar jag?) - eller ett barn som betedde sig så. Visst, det är pga föräldrarnas uppfostran men tyvärr gör det att barnet blir svårt att tycka om..

Jag hade nog hanterat det så att jag backat. Låtit föräldern ta de beslut kring uppfostran han/hon vill men sagt ifrån när det direkt påverkar mig. Svårt när man har fler barn dock, jag vill att man säger tack för maten och använder rent hyfs. Låter man ett barn göra annorlunda så märks ju det naturligtvis.. :/
  • Brumma
    Anonym (öh) skrev 2017-06-09 20:36:22 följande:

Tur att jag inte har någon styvmor. Jag går ofta utan att säga hejdå och kommer också hem väldigt ofta utan att uppsöka resten av familjen och säga hej. Jag tackar inte för maten vaje gång jag får någon heller. Alla i vår familj kan grundläggande artighet men det känner vi inte är något som vi måste praktisera vid varje litet vanligt vardagstillfälle. 

Då får man anta att ni i familjen har ungefär samma syn på det?

Jag hade uppfattat ditt sätt som mkt ohövligt, nonchalant, orevligt och egocentriskt. Deginitivy inte som grundläggande hövlighet - det du nämner ÄR för mig delar av grundläggande hövlighet.

Sedan beror det naturligtvis på hur man beter sig i övrigt. Om inget duger för att det är "fel" person som köpt det, om man aldrig tackar för en gåva osv, så blir de sakerna du nämner ytterligare saker som gör personen ohövlig. Om man normalt tackar vid en gåva och beter sig hövligt i övrigt blir de enskilda sakerna förmodligen mindre betydelsefulla.
  • Brumma
    Anonym (öh) skrev 2017-06-09 21:27:20 följande:

Ingen aning. Jag har inte förättat någon marknadsundersökning gällande ämnet. Småbarnsföräldrar ser kanske på saken annorlunda, vad vet jag. Men i vår familj som numera består av två vuxna och tre nästan-vuxna har vi för mycket på schemat för att odla artigheter som ständiga bevis på att den grundläggande artigheten som vi vet finns är närvarande. Vi har dessutom hundar som någon av oss med jämna mellanrum går ut med och det säger sig självt att det är väldigt analt att alltid leta upp resten av familjen för att påtala att någon av oss gått ut eller kommit in. 

Tja, jag vågar nog påstå att du/ni isåfall har en väldigt annorlunda syn på vad "grundläggande artighet" mot vad de flesta andra har.

Att hojta till när man går ut och säga ett Hej när man kommer in är väl ett extremt grundläggande sätt man visar sin omgivning att man "ser dem". Analt skulle jag definitivt inte kalla det.. Analt vore det snarare att bara se till sitt eget och inte meddela sina närmaste om man lämnar hemmet eller kommer hem..

Att tacka ngn för att de tagit sig tid och kraft att göra ngt för en (lagat mat, köpt en present osv) är rent basic. Det bör väl de flesta ha lärt sig innan de är tre typ..
  • Brumma
    Anonym (öh) skrev 2017-06-09 22:08:36 följande:

Ja, det tror jag säkert att du vågar påstå.

I den här familjen kan alla, bio- såväl som bonusbarn tacka för saker som andra gjort åt dem/oss. Tror samtliga av oss lärde oss det redan innan tre års ålder, och just därför är det inte något som hela tiden efterfrågas i vardagssituationer. Vi vet redan att saker vi gör för varandra är värdesatta mellan oss. Men, som sagt, jag har inte förrättat någon marknadsundersökning angående detta. Folk i familjen verkar harmoiska, glada och lyckliga och med det har jag låtit mig nöja. 

Varför "hojtar" ni till? Är det en vansinnigt sällsynt sak att ni rör er bort från hemmet en stund? Här är det frekvent, bland annat på grund av (tack vare) hundar men också för att vi är utåtriktade människor som gillar att ha en fyllig meny. Ví har alla mycket att göra och anländer och avgår från hemmet många gånger per dag. Vi har också ett relativt stort hem (676 kvm stor våning).

Så länge alla känner sig bekväma med hur man själv och de nära gör är det väl bra?

TS bonusdotter verkar ju inte ha lärt sig att tacka om ngn gör något åt henne. Varken i vardagssituationer som när de är bortbjudna. Så det går ju knappast att jämföra med hur ni har det? Ni har ett förhållningssätt som ni alla är med på (ni agerar på samma sätt) men har en grundläggande "hövlighet" (det är inte riktigt ordet jag är ute efter men jag tror du förstår vad jag menar) mellan er. Ni tackar när situationen "kräver" det. TS bonusdotter tackar inte oavsett situation och verkar vara den enda i familjen som beter sig på detta sätt. Dvs det är inte ett gemensamt förhållningssätt som i er familj.

Ja, vi hojtar till. För plötsligt kan man behöva varandras hjälp med ngt, man vill fråga något osv - bra att veta om ngn finns att tillgå då :)

Vi rör oss mkt på gården. Vi har båda intressen vi utövar här hemma, och jag säger till när jag sätter mig med mitt (då håller jag till på en annan våning) och min man säger till när han går ut och jobbar med sitt. Jag tror knappast det kommer ändra sig när barnen blir vuxna. I vår värld är det ngt naturligt helt enkelt :)
  • Brumma
    Anonym (Ej styvmamma) skrev 2017-06-09 22:22:08 följande:

Ni styvmammor:Innan ni flyttade in med mannen som har barn innan,hur tänkte ni?Var ni osäkra eller kändes som det måste ju fungera,jag är kär?

Det fungerade. Annars hade jag aldrig flyttat in :)

Och hade det inte fungerat hade varken jag eller min man valt att fortsätta med förhållandet, hur kära vi än var. Grundläggande för oss båda var att relationen med barnet var Bra, att vi tyckte om varandra och att vi tillsammans kände att det var bra.
  • Brumma
    Anonym (öh) skrev 2017-06-09 22:52:55 följande:

Jodå, det går att jämföra så tillvida att det inte står hur detta mer exakt yttrar sig. Det kan ju vara så som du och någon annan omedelbart förutsatte er ondskefull ouppfostrade som bara vill omgivningen illa och som är rena hår av hin. Men det kan också vara på en rad andra sätt.

Jag förutsätter inte, jag läser vad TS skriver och utgår från det.

Jag tror definitivt inte att hon "vill omgivningen illa eller är rena hår av hin", men det är ju bra att du läser in och förutsätter saker...

Bobusdottern tackar inte när hon får något, vägrar hjälpa till när hon blir ombedd, tackar inte för maten när de är bortbjudna. Det är inte "ren hövlighet". Att komma och gå utan att säga till är en sak - om det är normalt i familjen, men inte det andra.

Eller vägrar ni att hjälpa varandra om ni blir ombedda hemma? Du har redan skrivit att ni tackar när det "krävs" och när ni får något, så det verkar du ju tycka ingå i normal hövlighet...
  • Brumma
    Anonym (öh) skrev 2017-06-09 23:15:45 följande:

Visst. Men du förutsatte en del saker rörande min och min familjs tillstånd och utgick från något helt annat än det. Så tja...

Bobus? Nåja, det som sägs i den passagen kan nog vara lika främmande som mitt liv tycks te sig för både dig och andra - och det trots att det i mina kretsar verkligen inte är någon avart utan regel. 

Jag personligen skulle mycket väl kunna vägra att hjälpa till. Det beror helt på vad det rör sig om, vad syftet är och så vidare.

Du själv gör bara vad någon annan säger åt dig, eller? Oavsett vad det är?

Om ngn i min familj ber mig hjälpa till med ngt i hemmet så Ja, då hjälper jag till. Såtillvida jag inte är upptagen med ngt jag inte kan lägga åt sidan just då. Inte ringer jag min mamma för att slippa hjälpa till iallafall :) Varför skulle man "bara gör vad ändra säger åt en" för att man hjälper till hemma om ngn ber om hjälp? Förutsatte du nu igen?

Jag förutsatte inget om dig och din familj. Eller, jag skrev att jag förutsatte att ni har ungefär samma syn på saken o er familj. Eftersom ni gör likadant allihop. Hade ni INTE haft samma syn på det hade ngn förmodligen gjort på ett annorlunda sätt.. :)

Eller var det ngt annat du syftade på?
  • Brumma
    Anonym (öh) skrev 2017-06-09 23:42:33 följande:

I vår familj så är det mycket sällan så att någon är hemma eller ens får reda på att någon behöver hjälp. Den hjälpen får den som behöver lösa något på annat sätt än genom att yla på någon familjemedlem. 

Jag tror att du tror att du är helt objektiv i ditt synsätt när du svarar i trådar. Därav känns det förstås också knepigt när någon inte motsvarar den bild du redan förutsatt dig. När du sedan försöker skaffa dig ett nytt grepp om situationen så fallerar det eftersom du redan stelnat i en uppfattning som du endast kosmetiskt försöker rätta till. 

Du håller troligen inte med och det gör förstås inte mig något. Så länge du har ett tangentbord och möjlighet att använda det kommer du alltid att skriva något som är mycket långt ifrån mitt och mitt umgänges sätt att leva.

Oj. Du har mycket klara åsikter om mig, hur jag tänker och fungerar du :)

Det är knappast jag som stelnat i uppfattningen där..

Vi tänker helt uppenbart väldigt olika (och nej, det känns inte "knepigt"...) och det känns inte riktigt som om det går att nå fram eller få svar på det jag faktiskt frågar. Så..

Ha det bra helt enkelt :)

Det räcker nog så :)
  • Brumma
    Anonym (Fail) skrev 2017-06-10 08:46:07 följande:

Ja det har du rätt i. Men hur ska jag lägga upp det för min man?

Jag hoppas du redan pratat med honom om detta? Annars är det nog hög tid att göra det nu..

Du säger som det är - hon säger att dina presenter inte är bra för det är du som köpt, inte mamma - då tappar du lusten att köpa ngt.
Svar på tråden Vi styvmammor som kämpar med att gilla styvbarnen.