Inlägg från: Anonym (Monis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Monis)

Vi styvmammor som kämpar med att gilla styvbarnen.

Brumma skrev 2017-06-09 20:53:46 följande:

Då får man anta att ni i familjen har ungefär samma syn på det?

Jag hade uppfattat ditt sätt som mkt ohövligt, nonchalant, orevligt och egocentriskt. Deginitivy inte som grundläggande hövlighet - det du nämner ÄR för mig delar av grundläggande hövlighet.

Sedan beror det naturligtvis på hur man beter sig i övrigt. Om inget duger för att det är "fel" person som köpt det, om man aldrig tackar för en gåva osv, så blir de sakerna du nämner ytterligare saker som gör personen ohövlig. Om man normalt tackar vid en gåva och beter sig hövligt i övrigt blir de enskilda sakerna förmodligen mindre betydelsefulla.

Vad som anses hövligt beror väl också på hur det ser ut runt omkring familjen. Bor man t ex i ett hus på landet där folk springer ut och in hela dagarna, så inte säger man hej och hejdå hela tiden.

Ibland när jag läser om era "hemska" bonusbarn i den här tråden så misstänker jag att mycket rör sig om krockar mellan två hemmiljöer. Det som är naturligt i ett hem uppfattas som ohyfsat av bonusföräldern. Barnen, som bara gör som de är vana vid, tycker inte att bonusföräldern är en särskilt kul typ som ständigt hittar fel på dem. Och så eskalerar det.

Ergo: flytta inte ihop med någon om ni inte har rimligt liknande åsikter kring hem och barn.
  • Anonym (Monis)
    Anonym (Fail) skrev 2017-06-12 21:14:48 följande:

Barnet vinner. Nä tråden heter "vi som kämpar". Låter inte legitimt och trevligt att låta pappan vara ungkarl resten av livet bara för att man är egocentrisk. Få det på sig i vuxen ålder är heller inte så legitimt och trevligt föräldraskap. Dessutom att lära sig styra andras liv? Vad ger det för inställning till livet, vad lär man barnet.

Mm, för det kan ju inte finnas NÅGON som fungerar bättre ihop med din bonusdotter än du. Om det tar slut med dig så är pappan dömd till att vara evig ungkarl.

Lite konstigt bara att det inte verkar fungera speciellt bra, trots dina unika förmågor att vara den enda tänkbara partnern och bonusmamman till din man respektive bonusdotter.
  • Anonym (Monis)
    Anonym (Fail) skrev 2017-06-12 21:14:48 följande:

Barnet vinner. Nä tråden heter "vi som kämpar". Låter inte legitimt och trevligt att låta pappan vara ungkarl resten av livet bara för att man är egocentrisk. Få det på sig i vuxen ålder är heller inte så legitimt och trevligt föräldraskap. Dessutom att lära sig styra andras liv? Vad ger det för inställning till livet, vad lär man barnet.

Mm, för det kan ju inte finnas NÅGON som fungerar bättre ihop med din bonusdotter än du. Om det tar slut med dig så är pappan dömd till att vara evig ungkarl.

Lite konstigt bara att det inte verkar fungera speciellt bra, trots dina unika förmågor att vara den enda tänkbara partnern och bonusmamman till din man respektive bonusdotter.
  • Anonym (Monis)
    Anonym (Sofi) skrev 2017-06-13 00:00:31 följande:

Den enda tänkbara partnern är väl ingen för någon. Det visar väl inte minst alla som skaffat barn med fel partner.

(...)

Barn växer upp och man när väl ändå en förhoppning om att barnet ska bli en okej vuxen som inser att lögner och manipulationer inte är något att bygga sitt liv på.

Det jag reagerade på var just att Fail antydde att hennes man skulle vara ungkarl i hela sitt liv om hon lämnade honom. Det tyckte jag var konstigt och avslöjade en hel del. Inte att det kan vara komplicerat med bonusfamiljer eller att många kämpar för att få det att fungera.

Sen tycker jag att det är rätt trist att utgångspunkten är att barnet ljuger och manipulerar. Inte att personkemin mellan barnet och bonusföräldern inte funkar. Inte att bonusföräldern el biopappan kan ha gjort fel.
    Anonym (Fail) skrev 2017-06-13 06:02:04 följande:

Ja inte tusan är det att bara lämna när man byggt upp ett liv tillsammans, och verkligen är menade för varandra. Blir illamående av alla som tror att det bara är att lämna vid lilla minsta möjliga problem. Inte konstigt det finns så många ensamstående föräldrar! Våra problem kom ju under tiden, inget som vi gav oss in i. Vissa tror ju att du vet vad du gav dig in i så lämna isåfall, men tyvärr detta skrev jag inte under på.

Jag har som sagt inte sagt något om att lämna. Jag tycker bara att ditt inlägg som jag citerade var konstigt.

Sedan vänder jag mig inte emot att det kan vara kämpigt och dyka upp problem på vägen i en bonusfamilj. Men det du och en del andra beskriver är ju grundläggande olika värderingar mellan er och era partners. Det gör mig väldigt undrande varför man går in och stannar kvar och börjar "bygga" på en sån situation.

För att ta ett konkret exempel: märkte du inte att bonusdottern aldrig sa tack när ni träffades första gångerna? Att hon aldrig hjälpte till hemma när du började introducerades mer i familjen och kanske spendera någon helg ihop med dem? Frågade du inte din man om det då det? Vad sa han?
  • Anonym (Monis)

Missade de här inläggen..

Anonym (Fail) skrev 2017-06-13 06:07:33 följande:

Ergo vi HAR och HADE samma syn. Så det så! Du får helt enkelt fatta att styvbarn inte är oskyldiga små sötbomber, det finns faktiskt monster också. Som i alla människor.

Det jag undrar över är hur dottern kunnat bli så diametralt annorlunda mot sin fars värderingar i så fall.

Sedan KAN det faktiskt finnas andra skäl till att ett barn inte säger hej och tack än att det är ett bortskämt monster. Extrem blyghet, asperger eller annat odiagnosticerat funktionshinder till exempel. Nu vet jag inte om det är fallet med din bonusdotter men tycker bara det är värt att tänka på.
    Anonym (Fail) skrev 2017-06-13 06:10:36 följande:

Ja vad vet du?! Vet du allt om mitt liv efter att bara ha läst det här, här?! Inte ens värt att svara på.

Nej jag vet inget om ditt liv. Jag svarar utifrån vad du själv beskrivit i dina inlägg.
  • Anonym (Monis)
    Brumma skrev 2017-06-13 07:48:34 följande:

Våra hemska bonusbarn?

Jag har inget hemskt bonusbarn?

Nej, just det var inte riktat till dig utan mer generellt till många som skriver i tråden. Sorry om det blev otydligt.
  • Anonym (Monis)
    Anonym (Fail) skrev 2017-06-13 11:06:51 följande:

Det undrar vi med, men en dotter tyr sig till sin mor och ser upp till och vi misstänker att det endast är mammans uppfostran som fastnar. Vad tror du?

Jag tror att pappan någonstans failat ordentligt. På vilket sätt vet jag för lite för att kunna säga något om.

Att hon inte vill att pappan ska ha någon fru tycker jag också tyder på det. Hon är osäker och har en osäker relation till pappan helt enkelt.
  • Anonym (Monis)
    Anonym (Fail) skrev 2017-06-13 11:43:43 följande:

Aha hur tänker du då? Att hon tappade sin plats när jag kom med in i bilden?

Jag tror ärligt talat inte hon hade någon riktig "plats" från början. I alla fall inte om det gått till som du säger.

Sedan tycker jag också Stay har en poäng. Det är klart att det är enklare att säga att man inte vill ha NÅGON bonusmamma än att det är fel på just DIG. Jag tror många vuxna dragit liknande lögner när det gäller relationer (aka "det är inte du - det är jag"). Dessutom kan ett barn ha svårt att bedöma sådant. Hon utgår från att det inte är roligt med bonusmammor, för så har det varit hittills, men en annan situation med en annan person kanske skulle funka bättre. (Obs att jag inte vet om det är så, men det kan vara så)
  • Anonym (Monis)
    Anonym (Sofi) skrev 2017-06-15 13:20:36 följande:

Då förstår jag dig bättre. Jag tolkade inte det bokstavligt utan som att man inte ska låta ett barn bestämma ens kärleksliv eftersom de då skulle föredra att man är singel för resten av ens liv så jag tyckte inte att det avslöjade något alls. Det är rent generellt en stort ansvar att lägga på ett barn så det är bra om föräldern inte låter barnet ta det ansvaret, men det tror jag att du också håller med om.

Men det är ju en viss skillnad att fråga ungen "vill du att mamma/pappa ska träffa någon ny?" och när de eventuellt svarar nej säga "jaha okej då" för att sedan vara singel i resten av sitt liv.

DET är att lägga ett stort ansvar på barnet.

Att kolla in hur ens barn fungerar med ens nya partner och välja att avsluta relationen på ett tidigt stadium, alternativt bestämma sig för ett särboförhållande om man inte tycker det fungerar tillräckligt bra är att ta ansvar som vuxen imho.
  • Anonym (Monis)
    Anonym (Blir det nånsin bättre) skrev 2017-10-16 11:46:44 följande:

Hoppar in i tråden.

Har ett bonusbarn på 4år som jag totalt ogillar. Vet egentligen inte varför då hen överlag är relativt lugn och helt okej. Men det finns vissa saker som stör mig och som jag inte vet om jag någonsin kommer känna annorlunda över.

Dels är hen väldigt gnällig. Pratar bebisspråk,äter med fingrarna,gallskriker vid tex dusch för att det kommer vatten i ögonen,lyssnar inte när jag eller mina barn säger saker. Hen är curlad från start och så fort något inte passar så gnälls det. Heeeeela tiden!

Det värsta av allt,som jag vet låter hemskt,är att jag tycker barnet är fult. Kanske beror på att hen är lik sin mamma men ändå..blir irriterad så fort jag ser barnet och går som i ett åskmoln hela veckan sambon har sitt barn.

Dock döljer jag det tydligen bra då barnet inte känner av detta och tyr sig många gånger till mig,även om hen inte lyssnar på saker jag säger.

När jag var gift med barnens pappa tänkte jag alltid att OM man skulle träffa någon ny så ska det vara någon som har barn sen innan så att personen vet hur det funkar. Men nu i efterhand skulle jag aldrig nånsin gå in i en relation med någon som har barn.

Jag tycker din bonus låter som en helt normal fyraåring och ja, du låter hemsk.
Svar på tråden Vi styvmammor som kämpar med att gilla styvbarnen.