Inlägg från: Anonym (Sofi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sofi)

Vi styvmammor som kämpar med att gilla styvbarnen.

Jag känner igen mig något i det du beskriver, små saker som blir en stor hög. Jag bryr mig personligen inte om ifall man tackar för maten men det där med att välja att inte göra det när pappan inte är med, kanske en tyst protest men konsekvensen blir att hon spelar ut er mot varandra. Jag brukar tjata på min sambo att prata med sitt barn för de här tysta protesterna, passiv aggressivitet kan det också kallas för, det är tecken på något och det är bättre att hon tydligt berättar och pratar med honom om vad hon är missnöjd med. Min sambo har tyvärr så mycket ursäkter för varför han inte kan. Jag tror att han har svårt att säga ifrån för att han är rädd att det ska upplevas som att han är illojal.
    Du säger att ord står mot ord, brukar du säga ifrån direkt eller har det blivit en sak som du tyst sväljer för att du är trött på lögnerna?

• Anonym (Sofi)
    Anonym (Monis) skrev 2017-06-12 23:00:42 följande:

Mm, för det kan ju inte finnas NÅGON som fungerar bättre ihop med din bonusdotter än du. Om det tar slut med dig så är pappan dömd till att vara evig ungkarl.

Lite konstigt bara att det inte verkar fungera speciellt bra, trots dina unika förmågor att vara den enda tänkbara partnern och bonusmamman till din man respektive bonusdotter.

Men lägg av! Innan man ger upp och lämnar kan man väl för helvete få lov att starta en tråd om "vi som kämpar", vi är många som kämpar och kan utbyta erfarenheter och tankar kring det. Man kan lära sig nåt av det. Den enda tänkbara partnern är väl ingen för någon. Det visar väl inte minst alla som skaffat barn med fel partner.

Det är väl inte heller konstigt att livet med nån som har barn sen tidigare är komplicerat, att man inte upplevde det från början men att när problemen kommer så gör man vad man kan och kämpar, om man vill kämpa. Jag tycker inte man ska offra sig och sitt liv för någon annans barn men det är ju inget konstigt att om man byggt upp ett liv med nån inte bara ger upp när det kommer problem. Barn växer upp och man när väl ändå en förhoppning om att barnet ska bli en okej vuxen som inser att lögner och manipulationer inte är något att bygga sitt liv på.Sen tycker jag att kan man lämna så gör hellre det men vill man kämpa så har man väl fortfarande nåt hopp kvar.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Monis) skrev 2017-06-13 07:36:34 följande:
    Det jag reagerade på var just att Fail antydde att hennes man skulle vara ungkarl i hela sitt liv om hon lämnade honom. Det tyckte jag var konstigt och avslöjade en hel del. Inte att det kan vara komplicerat med bonusfamiljer eller att många kämpar för att få det att fungera.

Sen tycker jag att det är rätt trist att utgångspunkten är att barnet ljuger och manipulerar. Inte att personkemin mellan barnet och bonusföräldern inte funkar. Inte att bonusföräldern el biopappan kan ha gjort fel.
    Anonym (Fail) skrev 2017-06-13 06:02:04 följande:

Ja inte tusan är det att bara lämna när man byggt upp ett liv tillsammans, och verkligen är menade för varandra. Blir illamående av alla som tror att det bara är att lämna vid lilla minsta möjliga problem. Inte konstigt det finns så många ensamstående föräldrar! Våra problem kom ju under tiden, inget som vi gav oss in i. Vissa tror ju att du vet vad du gav dig in i så lämna isåfall, men tyvärr detta skrev jag inte under på.

Jag har som sagt inte sagt något om att lämna. Jag tycker bara att ditt inlägg som jag citerade var konstigt.

Sedan vänder jag mig inte emot att det kan vara kämpigt och dyka upp problem på vägen i en bonusfamilj. Men det du och en del andra beskriver är ju grundläggande olika värderingar mellan er och era partners. Det gör mig väldigt undrande varför man går in och stannar kvar och börjar "bygga" på en sån situation.

För att ta ett konkret exempel: märkte du inte att bonusdottern aldrig sa tack när ni träffades första gångerna? Att hon aldrig hjälpte till hemma när du började introducerades mer i familjen och kanske spendera någon helg ihop med dem? Frågade du inte din man om det då det? Vad sa han?
    Då förstår jag dig bättre. Jag tolkade inte det bokstavligt utan som att man inte ska låta ett barn bestämma ens kärleksliv eftersom de då skulle föredra att man är singel för resten av ens liv så jag tyckte inte att det avslöjade något alls. Det är rent generellt en stort ansvar att lägga på ett barn så det är bra om föräldern inte låter barnet ta det ansvaret, men det tror jag att du också håller med om.

Trist utgångspunkt, njae, min bonus ljuger faktiskt, inte jämt och ständigt men han har gjort det på ett sätt att jag har tröttnat. Jag vet inte om lögnerna och manipulationerna ligger inom ramen för vad som är vanligt för barn. Det har i vilket fall fått mig att tröttna. Han ljuger som sagt var inte jämt men det har hänt tillräckligt ofta för att jag ska känna att jag inte kan slappna av för släpper jag garden så händer det igen.
    Men du har rätt i att det är personkemin också, och definitivt att föräldrarna inte fyller sina roller fullt ut, backar inte upp mig till exempel, och jag är inte nån som vill kalla mig bonusmamma heller. I dagsläget försöker jag bara släppa ifrån mig så mycket som möjligt av det ansvar som jag en gång har plockat på mig på vägen. Det gör att jag inte känner att jag behöver störa mig så mycket eftersom föräldern får ta hand om det.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Monis) skrev 2017-06-16 07:11:42 följande:

Men det är ju en viss skillnad att fråga ungen "vill du att mamma/pappa ska träffa någon ny?" och när de eventuellt svarar nej säga "jaha okej då" för att sedan vara singel i resten av sitt liv.

DET är att lägga ett stort ansvar på barnet.

Att kolla in hur ens barn fungerar med ens nya partner och välja att avsluta relationen på ett tidigt stadium, alternativt bestämma sig för ett särboförhållande om man inte tycker det fungerar tillräckligt bra är att ta ansvar som vuxen imho.

Jag tänker mig snarare scenariot att ett barn gör livet surt och trotsar enormt mycket för att försöka styra föräldern ut ur relationen. Om föräldern ger upp och ger efter för det så låter man barnet bestämma och det är ett stort ansvar att lägga på ett barn.

Sen kan det ju vara som du säger att det inte funkar mellan individerna men det är ju ett beslut som de vuxna eller åtminstone föräldern får ta. Om en styvmamma sträcker ut en hand och ber om tips, hjälp och råd så finns det förmodligen bra mycket mer man kan diskutera än att bli särbo men tyvärr stannar det ofta där. Jag tycker man kan diskutera att sänka sina förväntningar, se vilka olika förväntningar man kan ha, se på om man tar mycket ansvar och om man kan släppa på något. Se på hur man kan hantera olika situationer. När det blir aktuellt med särboskap kan man ju starta en ny tråd som handlar om det.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Blir det nånsin bättre) skrev 2017-10-16 18:03:45 följande:

Ja det är väl klart jag tycker om pappan.

Och nej vi är inte "fula" på det sättet. Bonusbarnet är en kopia av sin mamma.

Det där med ful. Är det en känsla du vill beskriva? För att du tycker barnet är jobbigt i övrigt, pappan är hopplös på uppfostran, och du önskar att du kunde gilla barnet mer än du gör?
  • Anonym (Sofi)

Släpp påven johanna och smulpaj, dom kör sitt vanliga. Vad vill DU prata om? Hur du ska få bättre känslor för hans barn? Hur man orkar kämpa?

• Anonym (Sofi)
    Anonym (Blir det nånsin bättre) skrev 2017-10-17 07:22:56 följande:
    Ja typ nå sånt. Hur har andra gjort,hur kan man göra för att försöka få dessa känslor att minska? Klart att jag inte vill lämna honom som visade sig vara den pusselbit jag sökt men jag vet inte HUR jag ska göra. Jag VET att det inte är barnets fel i grund och botten och jag VET hur hemskt allt låter. Ska man försöka med samtalsterapi,egen tid med hans barn,mindre tid med hans barn..vad,vad som helst!??
    Samtalsterapi är alltid bra enligt mig. Det finns böcker att läsa i ämnet också, Moa Herngren släppte en bok för inte så länge sen, i år eller förra året. Jag känner inte riktigt igen mig i din situation mer än de där känslorna som man vet att man inte borde ha men i mitt fall beror så mycket på hur barnets föräldrar har agerat och hur de har bekräftat barnets känslor för mig om än på ett omedvetet plan. Moa Herngren tar till exempel upp det här med förväntningar, vilka förväntningar man har på hur en "bonusfamilj" ska fungera. Jag tror du skulle kunna ha nytta av den här boken för jag tror att du skulle kunna känna igen dig mer i hennes situation, du som har haft med dig egna barn in i relationen. Sen handlar ju inte boken om bara henne egentligen utan är skriven utifrån exempel ur flera "bonusfamiljer". Jag håller inte med boken i allt men där finns tillräckligt mycket bra som får en att känna att man inte är ensam och som får en att förstå sig själv och sin situation lite mer. Boken heter Fältguide för bonusfamiljen. Jag kan tipsa om andra böcker också om du vill. 
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Blir det nånsin bättre) skrev 2017-10-17 12:51:56 följande:

Uppdatering. Jag förklarade hur jag kände igår,Även om jag gjort det förr också. Förklarade att det är inte barnet i sig utan allt runt om och isf är det deras sätt att uppfostra,eller snarare att inte göra det,som påverkar hur jag känner. Sa att det är klart att barnet är så som hen blivit lärd och om hen vet att ett visst sätt lönar sig så kör hen ju på det.

Sambon förstod och vill att vi kämpar tsm. Han med att bli bättre på gränser och uppfostran så att jag inte behöver komma som någon Hitler och kanske kan få chans att lära känna barnet i lugn och ro. Jag ska jobba på mina känslor och allt runt omkring,ta hjälp av samtal.

Så där är vi nu och jag lämnar tråden.

Bra. Man har inget bra utgångsläge om det enda man känner är att det är jag som vill uppfostra, annars gör ingen annan nåt. Det blir helt fel om du som pappas nya tjej får stå för tjatet på barnet och han inte tjatar alls. Ju mer din sambo tar tag i det, ju mer kan du slappna av inför barnet.

Min sambo har faktiskt blivit bättre på att se efter sitt barn nu och det tar så mycket börda ifrån axlarna. Anmärker jag på nåt så får jag inte längre samma mothugg om att jag klagar bara för att det handlar om hans barn, jag vet inte hur men nåt har han nu förstått och tar hand om uppfostran nu. Stämningen här hemma börjar bli bättre. Det är för tidigt att säga att det har blivit bra men det har definitivt blivit bättre. Lycka till med din man, jag har tjatat på min sambo i så många år nu, hoppas ni reder ut era problem mer effektivt än vi gjort!
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Bonus mamma i 15år) skrev 2017-10-17 19:03:04 följande:

Att ha ett bonus barn är en välsignelse OM man snabbt kan sätta sina egna gränser! Det där lilla barnet ville inte ha mig, valde mig inte men otroligt nog accepterade han mig ändå sådär som bara barn kan göra ????.

På 5röda var jag o min man överens om VÅRA förhållninsgsregler dvs sovtider, mat, duschning, läxor, godis, filmer, allt praktiskt och vi serverade= punkt. Bara dessa "hemma" regler var jag med och såg till sköttes i övrigt gjorde jag klart för mig själv att jag är kompis/bonus tjejen hemma SÅ skönt i alla frågor som kom, tjat mm sa jag bara fråga mamma el pappa, bäst du ringer och kollar annars blir det inget PUNKT! Enkelt och skönt samt helt rätt, inte kan väl jag ta ett beslut när jag hade dödat om ngn bonus tog ett beslut för mitt barn! Min bonus är nu 21 och vi har BÄST kontakt full med kärlek och respekt! Med tiden växer ett naturligt beteende fram i bonusförhållanden och du som vuxen avgör om det ska bli bra el dåligt! Va inte tillsammans med ngn som har barn om du inte fullt ut accepterar paketet, du kan skada en liten person för livet...sån makt har vi vuxna! Att påstå att ett barn inte märker om han/hon inte är omtyckt ...att du lyckats dölja det är BULL SHIT...de märker och till en början gör de allt för att bli accepterade dvs talar gott om dig mm men detta byts ut mot hat eft ngr år och du får igen vilket inte är mera än rätt tyvärr har du ändå lyckats skada det barnet djupt i själen på ett el annat sett och du kommer heller inte undan skammen...man kan ljuga för vem som helst men inte för sig själv!

Oj! Ännu en i skaran som har lyckats i sitt bonusliv som ändå vet hur fel andra gör och hur åt helvete det kommer gå. Men om det nu gått så bra för dig hur kan du då veta så mycket om när det inte går lika bra?
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Bonus mamma i 15år) skrev 2017-10-17 21:25:33 följande:

Oj?! Jo jag VET faktiskt då min systers barn både haft bonus mamma och pappa vilka fick för sig att de var de "nya" föräldrarna och inte alls lyckliga med "bagaget" måste jag säga att det gick dåligt eller behöver du erfarenhet för att förstå det? Tror du att de var "ärliga" med att de inte gillade bagaget...näpp de höll "god min"...tills det inte längre gick...

Min systers barn är nu vuxna och lever i egna förhållanden synd nog kan deras långa dåliga erfarenhet av sina bonusar än idag gnaga dem och de ältar gamla minnen! Inget av förhållanden höll tills idag dock alltför många år!

När du skriver "som ändå vet hur fel andra gör och hur åt helvete det kommer gå"...vad syftar du på? berättar om min erfarenhet...om den inte passar dig och inte det du vill höra så är det ändå min erfarenhet MIN sanning och resultat! Jag kritiserar inte dig eller ditt ogillande du har rätt till din åsikt och dina känslor...försöker bara bespara dig år av lidande! Man ska inte lura sig själv och tro att ingen märker! Du äger ju rätten att bestämma hur situationen ska vara för att du ska må bra som helhet...mår du bra går allt bra, enkel mattematik

Jaha, din syster. Hur mycket insyn har du haft i hennes barns liv?
  • Anonym (Sofi)
    Brumma skrev 2017-10-18 06:42:07 följande:

Du vet hur det gick i just detta fall - men i andra fall där bonusföräldern blivit förälder kan det fungera alldeles utmärkt. Min svärfar är tex mer pappa åt sina "barn" än vad den biologiska pappan är. Även om han fanns med i bilden. Där har det istället blivit så att barnen som vuxna sagt upp kontakten med pappan och kallar bonuspappan för pappa (inte bara kallar honom det - han ÄR deras pappa). Han är barnbarnen farfar - den enda farfarn..

Summan av kardemumman är alltså - du kan ha insikt i hur det gått för dig och möjligtvis din syster (även om du av naturliga skäl knappast vet allt där heller) men hur ngn annan väljer att vara i relation till sitt bonusbarn (bara "kompis", förälder, vara med och uppfostra, helt överlåta ALL uppfostran till föräldrarna osv) kan du inte givet förutsäga hur det kommer att bli. HELT TYDLIGT stämmer det nämligen inte i alla fall.. .

Nej, och i de fall det inte fungerar, som hos oss, JAG har aldrig önskat en föräldraroll. Om bara föräldrarna gör det dom ska och inte inbillar sig att jag och barnet reder ut allt själva. Ett barn som spelar ut de vuxna mot varandra, medvetet eller inte, där jag ständigt drog kortaste strået. När föräldrarna tar sitt fulla ansvar för att de har skaffat barn och skaffat en ny partner fungerar det bättre.
  • Anonym (Sofi)
    smulpaj01 skrev 2017-11-01 06:09:54 följande:

Skiljde sig? Menar du från dig? Det borde pappan ha gjort. En ny tant är lätt att hitta, men barnen betyder alltid mer!

Har du aldrig sett barn som försöker styra en familj och hur dåligt de mår av det? Barnen alltså. Föräldrar som inte klarar av sin roll.

Du vore väl nöjd om "tanten" försvann men grundproblemet är ju ändå kvar hos pappan.
Svar på tråden Vi styvmammor som kämpar med att gilla styvbarnen.