Anonym (undrar också) skrev 2017-06-10 15:55:04 följande:
Han måste lära henne vilka regler som gäller hos er. DET är att stå bakom er som familj. Om hon beter sig illa bör hon få konsekvenser av detta. Det får hon inte. Obs, detta är min åsikt så klart.
Jag jobbar också på, men inte in i absurdum. Vi har haft vår beskärda del av problem som alla andra. Men hade min man inte tagit tag i det så hade jag känt att det inte var så viktigt för honom att vi alla ska må bra så då hade jag lämnat.
Anonym (Sol) skrev 2017-06-10 19:54:30 följande:
Barnet i sig är inte problemet utan situationen som det medför. Jag och min sambo har ett fantastiskt liv när det är vi och sen när flickan kommer blir det helt upp och ned. Flickan har en mamma som bråkar om allt, kontrollerar oss på sitt sätt genom barnet, anmäler, osv. I alla trådar man läser så är det ofta just om styvmammor och deras roll, att du ska gå för att inte göra barnet illa osv. Jag säger snarare att de problem vi "styvmammor" har beror sällan på endast oss själva. Om jag hade varit mamma och separerad så hade jag gjort allt för att ha en bra relation till mitt ex och till hans nya, detta för att allt kring barnet ska vara positivt. Givetvis blir vi påverkade av vad mamman utsätter oss för, och givetvis ger det en annan relation till flickan. Visst, i de bästa av världar kan man vara helt obemärkt mot barnet även fast mamman är i konflikt gällande allt. Men tyvärr är man inte mer än människa och klarar inte att bli knäckt gång på gång. Så ni som bråkar på era ex borde tänka på att den som indirekt och i långa loppet får lida mest är det stackars barnet.
Ja jag blir så trött på de trådarna och de svaren "lämna lämna lämna du är inte klok" bla bla. Tyvärr är inte styvmammor robotar, de är människor precis som den där biomamman eller det styvbarnet. Det är ju inte styvmamman som direkt sitter och väljer ut hur alla runtomkring henne ska bete sig, reagera, känna och bete sig. Hon väljer inte ut vem hon ska älska, hon väljer att ta emot barnen, men kan inte styra över hur saker utlöser osv. Jag tycker att tonen är så elak rakt igenom, antingen håller man truten och höjer styvbarnen till skyarna oavsett vad de gör, hur de beter sig, eller så lämnar man! Det är faktiskt omänskligt, det är ingen som gör så i en kärnfamilj! Eller?? Så finns det de som anser att har man en gång skaffat familj även om man skiljer sig så är det den man ska vara lojal, man har inga rättigheter att skaffa ny eller bli kär på nytt. Det är så sjukt och tvistat om du frågar mig, men så tror jag också att det är biomammor i en kärnfamilj som anser allt detta och vad vet dom?! Så tröttsamt.
Håller helt med dig, sluta bråka med Exen för det är verkligen deras egna barn indirekt som får betala priset. Så är det verkligen. Det måste ni förstå.