• alesig

Blev tvingad att föda i annat landsting

Hej :)

Vi bor i västerbotten. Våra tvillingflickor valde att komma ut den 3 juni i v.32+3. Planen har alltid varit att vi ska föda i Umeå då de ej förlöser tvillingar på vår hemort. När vi kom på vårt bb skulle dom precis som planerat skicka oss med ambulans till umeå. Vi behövde komma på en neonatal avdelning (för förtidigt födda barn) det var fullt i både umeå och skellefteå så vi blev skickade med helikopter till Luleå i Norrbotten där vi nu ännu befinner oss. Vi trivs trots allt väldigt bra här. Vi har börjat lära känna personalen och dom barnen. Tydligen så kan västerbotten läns landsting kräva oss tillbaka till västerbotten eftersom de får betala för att vi är i Norrbotten. Men min fråga är, kan dom verkligen göra så? Vi blev hit skickade trots att vi inte ville, men för flickornas skull känns det bäst att stanna kvar här. Finns det någonstans man kan vända sig och höra sig för i denna fråga vad man har rätt till? Om dom verkligen kan tvinga oss till ett annat sjukhus? Skulle vara jätte tacksam för svar :)

• Svar på tråden Blev tvingad att föda i annat landsting
  • Snuttis2

Har tyvärr inget svar på din fråga? Men spontant vill jag säga JA!

Eftersom landstingen tar betalt av varandra så lör de kunna kräva er tillbaka ifall lediga platser dyker upp.

• Almina

Jo, tyvärr så är jag ganska säker på att de kan tvinga er till ert hemlandsting. Men inte förrän ni är "flyttbara" och det bedömer läkarna, så hör lite med dem hur de tänker.

• Meriall

Jobbigt men tror ni drog vinstlotten. När jag skulle föda min son så valde jag att föda i Luleå istället för Umeå där jag bodde eftersom jag hört att det var så mkt bättre där. Vet inte om det gäller neo dock. Men som någon skrev flyttar de nog inte er om det inte är okej för barnen och kanske inte alls om ni säger att ni inte vill. De får ju betala oavsett var ni befinner er så blir ju inte bättre av att ni är i Umeå. Men de tänker nog att ni vill flytta så ni kommer närmare hemstaden.

• Meriall

Grattis till flickorna förresten! Jag fick mitt andra barn (enling) i samma vecka :)

• LejonSa

Jag fick min son i v 32+2 och födde honom i annat landsting pga en operation han skulle behöva efter förlossning. Någon vecka efter vi varit där så började läkare prata om hemsjukhuset och att de ville ha hem oss. Så enkelt svar: ja. Men som ovan skrev ni flyttas inte om inte ni är flyttbara och läkarna bedömer att ert hemsjukhus klarar av den fortsatta vård barnen behöver.

Grattis till töserna!

Svar på tråden Blev tvingad att föda i annat landsting