• Nykär15

Koppla av efter 12 v innan ul?

Man får ju UL i samband med NIPT eftersom de måste se om det är en levande graviditet innan de tar blodprovet. 

Vi gjorde NIPT denna gången, så UL och blodprov v 10+1. Allt såg bra ut. Men för att kunna slappna av när vi kommit förbi v 12 så gjorde BM ett UL på inskrivningen i v 13. 

Detta för att vi hade ett MA som upptäcktes på KUB förra året. Då hade vi sett hjärtat slå v 7+3 och när vi skulle på KUB i v 12+6 visade det sig att liten hade somnat i v 12+2, så för mig är v 12 inte längre baserat med någon trygghet och personligen vågade jag inte berätta för utomstående förrän vi sett liten leva efter den veckan.... Risken minskar ju när man sett hjärtat slå tidigare, men sen kan ju allt hända när moderkakan ska ta över helt, är väl därför de säger v 12 som en gräns, har man klarat dit så är risken mindre då moderkakan klarade ta över. 

Så jag kände oro tills jag sett att det slog även senare. Nu har jag en doppler att lyssna på hjärtat med så jag kan lugna mig om jag blir orolig. 

Svar på tråden Koppla av efter 12 v innan ul?